فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



زنان، پیشتاز قصه‌گویی کتاب‌های صوتی


به گزارش خبرنگار فرهنگی تسینم، این مراسم عصر روز گذشته در سالن آمفی‌تئاتر فرهنگسرای اندیشه با حضور شرکت‌کنندگان، علاقه‌مندان، هنرمندان و مسئولان فرهنگی شهرداری برگزار شد. در این مراسم از محمدرضا سرشار، قصه‌گو و گوینده رادیو برای فعالیت‌هایش در حوزه داستان‌گویی صوتی تقدیر شد. وی با تشکر از محمد میرکیانی بابت برپایی اولین جشنواره قصه‌گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد:«قصه‌گویی سنتی است که موجب می‌شود پدربزرگ ها و مادربزرگ‌ها هنوز مفید هستند و این کار احترام بسیاری نزد فرزندان ایجاد می‌کند.»

در این جشنواره در بخش ویژه از معین دهاز به عنوان همکار افتخاری و برای فعالیتش در فضای مجازی تقدیر شد. همچنین از دکتر حسین نورانی به عنوان نویسنده شرکت‌کننده و شهره روحی از انتشارات جیحون به عنوان ناشر شرکت کننده تقدیر به عمل آمد. هدیه بیشترین فایل ارسالی به الهه نیازخانی برای ارسال 234 فایل داده شد و جایزه کم‌سن‌ترین شرکت‌کننده به هانیا حسینی، پنج ساله، فرزان نیریان هفت ساله، آرنوش مختومی 8 ساله و رانا جامی مقدم هشت ساله اهدا شد. هدیه مسن‌ترین شرکت‌کننده به بدرالسادات حسینی‌پور 71 ساله اهدا شد.

داوری این رقابت به عهده میکاییل شهرستانی، مصطفی رحماندوست، هوشنگ مرادی کرمانی و احسان کرمی بود که بیانیه هیأت داوران توسط میکاییل شهرستانی قرائت شد. در بخش افسانه و در رده گروهی زینب شیخ‌الاسلامی و افسانه السادات حسینی برندگان این جایزه معرفی شدند. در رده فردی بخش افسانه جایزه سومی مشترکاً به مرضیه مدنی و مهین غنچه اهدا شد. این بخش نفر دوم و نخست نداشت. در بخش تولید کتاب صوتی در رده گروهی جوایز به ترتیب زیر اهدا شد:

نخست: صبا حق‌طلب

دوم: امیرحسین صبحی

سوم: محمود پورشکیبایی

چهارم: مهرداد رنجبر

پنجم: نسیم رضایی

ششم: فیاما ناصحی

در بخش رده فردی تولید کتاب صوتی نیز جوایز به ترتیب زیر اهدا شد:

نخست: نرگش آهازان

دوم: نفیسه انصاری

سوم: مرضیه حیدری

چهارم: فیاما ناصحی

پنجم: مینو ارسلان

ششم: شکوفه عزیزی

حجت‌السلام ناصری‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره بر اینکه سال 94 نقطه عطفی در حوزه کتاب و کتابخوانی برای سازمان بوده است، از یکپارچه شدن کتابخانه‌های شهرداری به عنوان مهمترین کار این عرصه نام برد.

وی با تاکید بر بیانات رهبری مبنی بر اینکه مردم را وادار به کتابخوانی کنیم، گفت:«با فضای امروز سازمان باید این موضوع را سازمان‌دهی کنیم. اگر این نگرش را بپذیریم، یک حرکت حداکثری پدید آورده‌ایم. بودجه خوبی برای کتابخوانی در نظر گرفته شده است.»

ناصری‌پور تاسیس کانون کتابداران و قلم اولی‌ها را گام دیگری در جهت برجسته کردن کتاب و کتابخوانی خواند که در آن نوقلمان کتاب‌ اولی سه سال گذشته را دعوت می‌کنند. وی همچنین از عرضه محصولات این جشنواره در کتابخاه دیجیتال خبر داد که تعداد آنها به 600 عدد می‌رسد.

حامد طراحی، مدیر کتابخانه‌های شهرداری تهران با صرف نظر کردن از سخنرانی تنها به خواند پیام محمود صلاحی، مدیر سازمان فرهنگی هنری شهردای تهران بسنده کرد. صلاحی در این پیام ترویج کتابخوانی از کودکی را متناسب با بیانات رهبری معرفی کرد و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی را مطالبه رهبری خواند. وی هدف شهرداری و مسئولان را عدالت در ایحاد دسترسی به آثار پرمحتوا دانست.

صادق کرمیان، معاون فرهنگی شهرداری منطقه ده اهمیت تولید کتاب صوتی را در شکل جامعه امروزی، تغییر سبک زندگی و زندگی آپارتمانی دانست که خانواده‌ها را به سمتی برده است که والدین دیگر نمی‌توانند برای بچه‌ها قصه بگویند. وی افزود: «متناسب با فناوری باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. یکی از امکانات در این حوزه برپایی جشنواره کتابخونی در سطح گسترده و ملی و استفاده از شبکه‌های مجازی است.»

وی همزمانی این اختتامیه با جشنواره قصه‌گویی تهران را اتفاقی مبارک خواند.

حسن آذری، دبیر جشنواره صحبت‌های خود را به گزارشی از برگزاری جشنواره اختصاص داد که طبق صحبت‌ةای او از اسفند 93 آغاز و تا چهار بهمن 94 فرایند برگزاری ادامه داشته است. وی اهداف جشنواره را گسترش فرهنگ مطالعه، معرفی کتاب، ارتقای اهمیت قصه‌ها و گویش ها و تاسیس کتابخانه برای کودکان و نابینایان عنوان کرد.

طبق گزازش آذری در این جشنواره 5200 اثر به دبیرخانه ارسال شده است که در انتخاب اولیه و براساس استانداردهای اولیه در دو بخش داوری تعداد 50 اثر برای معرفی به داوران ارسال شده است. در این جشنواره 6105 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 2850 نفر موفق به ارسال فایل‌های صوتی خود شده‌اند. از لحاظ فراوانی شهری به ترتیب تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز بیش از دیگر شهرها در این جشنواره شرکت‌ کرده‌اند. 200 نفر از شرکت‌کنندگان خارج از کشور زندگی می‌کنند. کوچکترین شرکت کننده تنها پنج سال داشته و مسن‌ترین شرکت کننده نیز 71 ساله است.


ویدیو مرتبط :
قصه گویی از کتاب خرسی که می خواست خرس باقی بماند