فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



آموزش و پرورش در برنامه آموزش نقاشی هنرستان هنرهای زیبای اصفهان تجدید نظر کند


به گزارش ایرنا، این نقاش توانا و مشهور ایران و جهان پنجشنبه شب در نشست صمیمی با هنرمندان اصفهان که در هنرستان هنرهای زیبای این شهر برگزار شد، ساعات درس نقاشی این هنرستان برای تربیت هنرجویان این رشته هنری را کافی ندانست.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش ساعات آموزش درس نقاشی در این هنرستان را چهار ساعت در دو روز هفته در نظر گرفته است، تصریح کرد: این نوع برنامه ریزی، کار آموزش و فراگیری هنر نقاشی در این هنرستان را تضعیف کرده است.
فرشچیان با ذکر خاطراتی از دوران تحصیل خود در این هنرستان تصریح کرد: در این هنرستان در زمان مرحوم بهادری، هفت روز هفته به هنرجویان آموزش نقاشی ارائه می شد.
وی با بیان اینکه ' نمی خواهم گله کنم ' ، افزود: از حدود 45 سال قبل تاکنون همواره در نامه هایی به مسئولان این موضوع را گوشزد کرده ام که از افول هنر ایرانی جلوگیری کنید اما همواره می گویند؛ ' چشم ، حمایت می کنیم' اما اقدام عملی در این راستا انجام نداده اند.
این نگارگر برجسته ایران و جهان با بیان اینکه در گذشته فرش و صنایع دستی ایران در دنیا حرف اول را می زند، تصریح کرد: اما در سال های گذشته با بی توجهی مسئولان، صنایع دستی چینی و ژاپنی کمر صنایع دستی ما را شکست و رتبه فرش ایران در جهان به رده 28 تنزل یافت.
وی افزود: از مسئولان و اولیای امور استدعا دارم برای تقویت هنر ایرانی و صنایع دستی کشور و کسب جایگاه شایسته در سطح جهان چاره اندیشی کنند.
استاد فرشچیان همچنین خواستار تاسیس دانشگاههای تخصصی رشته های هنری در شهرهای کشور شد و گفت: تاسیس این نوع دانشگاه به تقویت هنر و صنایع دستی کشور کمک می کند.
استاد محمود فرشچیان در سال 1308 خورشیدی در شهر اصفهان دیده به جهان گشود. پدرش که مردی هنردوست بود با توجه به اشتیاق فرزند به هنر نقاشی او را به کارگاه استاد «میرزا آقا امامی» فرستاد. وی سپس در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان از استاد «عیسی بهادری» تعلیم گرفت. فرشچیان پس از پایان این دوره به اروپا رفت و چند سالی در آن جا به مطالعه و بررسی آثار نقاشان برجسته غرب همت گماشت و در نتیجه همین مطالعه ها بود که به رهیافتی تازه از هنر نقاشان با معیارهای جهانی رسید.
فرشچیان پس از بازگشت به ایران کار خود را در اداره کل هنرهای زیبای تهران آغاز کرد و پس از مدتی به مدیریت اداره هنرهای ملی و استادی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزیده شد. در ادامه، با کار و کوشش مداوم و خلق آثاری شگفت انگیز، آوازه هنری فرشچیان در ایران و در فراسوی مرزها گسترش یافت.
در آغاز سال تحصیلی 1315 هنرستانی به نام « هنرستان دولتی » که تابع وزارت پیشه و هنر بود در اصفهان تأسیس شد.
این هنرستان در بدو تأسیس با دو رشته فلزکاری و درودگری در یک خانه استیجاری واقع در خیابان سپه، کوی تلفنخانه، زیر نظر یک نفر آلمانی به نام ویلهلم مایر شروع به کار کرد.
در سال 1318 این هنرستان با اضافه شدن هشت رشته هنری توسعه یافت اما پس از چندی، این هنرستان با دو رشته فلزکاری و درودگری به نام هنرستان صعنتی نامگذاری شد و هنرستان دیگری با عنوان هنرستـان هنرهای زیبای اصفهان برای ارائه آموزش رشتـه های هنری نامگذاری و تفکیک شد.
هم اکنون نیز 15 رشته هنری از جمله نقاشی طبیعت، مینیاتور و تذهیب ، طراحی نقشه قالی، منبت سازی، خاتم سازی، زری بافی، قلمزنی، کاشی سازی، نقاشی کاشی، مجسمه سازی، مینا سازی، قالیبافی، زرگری، رنگرزی نباتی و درودگری در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان تدریس می شود.
2093

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تجدید میثاق وزیر آموزش و پرورش با آرمانهای امام راحل