اعتراف رئیس کمیته داوران درباره پنالتی استقلال و گل اول نفت به پرسپولیس


هفته‌ بیست و هشتم لیگ برتر فو‌تبا‌ل برگزار شد و برخی از مربیان نسبت به عملکرد تیم‌های داوری به شدت اعتراض داشتند. به طور ویژه‌ سرمربی سایپا از این موضوع شاکی بود و بسیاری از هو‌اد‌ا‌ران پر‌سپولیس معتقد بودند که اشتباه‌های داور باعث باخت‌شان به نفت شده است.


مسعود عنایت، رییس دپارتمان داوری فدراسیون فو‌تبا‌ل در گفت‌و‌گو با سایت فدراسیون از عملکرد داوران این دو دیدار دفاع کرده و گفته که پنا‌لتی‌ گرفته شده برای استقلال در بازی با سایپا صحیح بوده و گلی که نفت وارد دروازه پر‌سپولیس کرد، در موقعیت آفساید به ثمر نرسیده است. با این حال فریدون اصفهانیان، رییس کمیته‌ داوران فدراسیون فو‌تبا‌ل نظری کاملا متفاوت با عنایت دارد.

اصفهانیان از اشتباه داوران دو دیدار پر‌سپولیس با نفت و سایپا با استقلال گفته و نسبت به اشتباه‌هایی که صورت گرفته اظهار شرمندگی کرده است.

رییس کمیته‌ داوران فدراسیون فو‌تبا‌ل درباره دیدار‌های هفته بیست و هشتم لیگ برتر فو‌تبا‌ل، گفت: در این هفته‌ اشتباه‌هایی داشتیم. مثلا در بازی پر‌سپولیس با نفت کمک داور در صحنه گل اول نفت به اشتباه آفساید مهاجم نفت را اعلام نکرد. در تصاویر تلویزیونی مشخص است که گل در موقعیت آفساید به ثمر رسید. البته در یک زاویه دیگر دوربین، آفساید معلوم نیست. بعضی داوران هم می‌گویند که اگر در بازی بودند احتمالا همان تصمیم را می‌گرفتند. در مجموع باید به نظر کمک‌داور که در صحنه بوده احترام گذاشت.

او ا‌دا‌مه‌ داد: در بازی استقلال و سایپا در صحنه‌ای که داور پنا‌لتی‌ اعلام کرد مدافع سایپا توپ را می‌زند و بعد به صورت طبیعی با مهاجم استقلال برخورد می‌کند. داور شاید در زاویه‌ای بوده که تشخیص داده مدافع سایپا با دست، فشار بیش از حد به مهاجم استقلال وارد کرده و او را سرنگون کرده است.

اصفهانیان درباره این که یک اشتباه داور ممکن است سلسله اتفاقاتی را به دنبال داشته باشد، گفت: می‌دانیم که ممکن است چنین اتفاقاتی رخ دهد، اما آیا در کشورهای اروپایی و سایر کشورهای آسیایی این اشتباه‌ها رخ نمی‌دهد؟ در لیگ قهرمانان اروپا بارسلونا باخت و حذف شد، در حالی که گفته می‌شود یک پنا‌لتی‌ برای این تیم اعلام می‌شد. بارسلونا حذف شد، ولی رفتار خاصی علیه داوران از این تیم ندیدیم.

رییس کمیته‌ داوران فدراسیون فو‌تبا‌ل همچنین گفت: اگر هفته‌های آخر لیگ برای تیم‌ها خیلی حساس است برای ما ، بازی‌ها از همان هفته‌ اول حساسیت دارد. ما می‌خواهیم وظایفمان را به خوبی انجام دهیم. تمام داوران ما تلاش می‌کنند که قضاوت خوبی را انجام دهند، اما مانند شاگردان یک کلاس همه نمره 20 نمی‌گیرند و همه هم مردود نمی‌شوند.

او افزود: گاهی اشتباه‌هایی از داوران سر می‌زند که برای ما اصلا قابل پذیرش نیست. همین طور اشتباه‌هایی رخ می‌دهد که نمی‌شود رویش بحث کرد چون صحنه‌های سختی برای قضاوت بوده و داور با چشم غیر مسلح در خلال سرعت بازی نمی‌توانسته درست تصمیم‌گیری کند. همچنین باید به امکانات داوران توجه کرد. مربیان هر گاه چیزی برای تیم‌شان بخواهند برایشان فراهم می‌شود. اگر آنها فیزیوتراپ، پزشک تغذیه یا روانشناس بخواهند در لحظه برایشان فراهم می‌شود، اما ما برای داوران شاید در طول فصل یک جلسه روانشناسی برگزار کنیم.

اصفهانیان همچنین گفت: ما منکر اشتباه‌هایی که از سوی داوران رخ داده است نیستیم. در تمام فصل تلاش می‌کنیم بهترین قضاوت‌ها را داشته باشیم، اما در دو هفته‌ آخر این تلاش را هم مضاعف می‌کنیم. ما در کمیته‌ داوران سعی می‌کنیم داورانی را برای بازی‌های آخر انتخاب کنیم که از پس مسئولیت سنگین آنها برآیند. داوران هم باید احساس مسئولیت بیشتری کنند چون ممکن است اشتباه آنها تمام زحمات یک فصل را از بین ببرد.

او ا‌دا‌مه‌ داد: مربیان، بازیکنان و مدیران عامل باشگاه‌ها، وقت، انرژی و هزینه زیادی را صرف می‌کنند، فدراسیون هم تلاش‌های زیادی را انجام می‌دهد، اما کسی این چیزها را نمی‌بیند و فقط آنچه در زمین رخ می‌دهد دیده می‌شود. آن هم به تیم داوری باز می‌گردد که باید روح قانون پیاده کند. انتظار ما این است که همه با داوران همکاری کنند و بدانند که آنها هم دوست ندارند اشتباه کنند.

اصفهانیان ا‌دا‌مه‌ داد: داور هم مثل همه انسان‌ها ممکن الخطاست. ما حتی نمی گوییم جایز الخطا و به آنها جواز اشتباه کردن نمی‌دهیم، اما همه باید به داوران اعتماد داشته باشند و بدانند که آنها دوست دارند که قضاوت عادلانه داشته باشند. با این حال گاهی اشتباه‌هایی از داوران رخ می‌دهد که ما هم بابت آنها شرمنده می شویم.

رییس کمیته‌ داوران درباره این که چرا بخشی از جامعه فو‌تبا‌ل به داوران بی اعتماد است، گفت: گاهی پیش می‌آید که یک مربی به زعم خودش اشتباهی از داور دیده و آن را در بوق و کرنا می‌کند، ولی بعدا مشخص می‌شود که هیچ اشتباهی رخ نداده است. همان طور که ما برای مربیان احترام قائل هستیم، دوست داریم آنها هم به ما احترام بگذارند. به داوران گفته‌ایم که ارتباط خوبی با مربیان داشته باشند. البته ارتباط سالم و دوستی سالم بین داوران و مربیان اشکالی ندارد.

اصفهانیان افزود: داورانی هستند که کسوت و تجربه بالایی دارند، اما همان‌ها گاهی اشتباهی می‌کنند که اصلا از ایشان انتظار نمی‌رود. همین باعث می‌شود که برخی فکر کنند که نکند مساله خاصی در این میان بوده است. همه داوران ما سالم هستند و دوست دارند حق را به حق‌دار بدهند. همان طور که در تیم ‌ملی جوانگرایی شده و می‌گویند که بازیکنان نسبت به نسل قبل بیش از دو برابر در زمین می‌دوند، در جامعه داوران هم جوانگرایی صورت گرفته و داوران تحصیلکرده و با استعدادی وارد کار شده‌اند. اینها رفته رفته بهتر می‌شوند و در آینده نتیجه‌اش را خواهیم دید.

رییس کمیته‌ داوران در پایان با تاکید بر حساسیت دیدارهای دو هفته‌ پایانی لیگ برتر، گفت: تیم‌های داوری را برای بازی‌ها انتخاب می‌کنیم که به راحتی این مسئولیت را به انجام برسانند. همین طور قبل از بازی‌ها با داوران صحبت‌ها و راهنمایی‌های لازم را انجام می‌دهیم. حتی اگر لازم باشد در برخی از بازی‌ها ناظر ویژه‌ داوری قرار می‌دهیم.

ایسنا


ویدیو مرتبط :
نظر رئیس کمیته داوران درباره عملکرد داوران ایرانی در مسابقات جهانی کشتی برزیل