معرفی مواد مضر در لوسیون های بدن که نمی دانستید!


شاید برایتان خیلی لذت بخش و خوشایند باشد که لوسیون بدنتان مثلا رایحه توت فرنگی داشته باشد، اما باید بدانید هیچ راه طبیعی برای ایجاد این رایحه ها وجود ندارد

6 ماده مضر در لوسیون های بدن

بهتر است قبل از استفاده از لوسیون های بدن، از مواد به کار رفته در آن ها و تأثیراتی که بر روی سلامتی تان خواهند داشت، مطلع شوید. اکثر مواد آرایشی علیرغم ظاهر زیبا و رایحه ی خوششان از موادی تشکیل شده اند که بالقوه خطرناک و سمی هستند. تأثیرات شش نوع  از این مواد به شرح زیر می باشد.

بوتیلات هیدروکسی آنیزول (BHA)

BHA یک ماده تثبیت کننده و نگهدارنده مواد غذایی است، که در لوسیون های بدن نیز دیده می شود. همچنین در رژ لب ها و برای درمان عفونت های قارچی نیز استفاده می گردد. اما باید مراقب باشید که این ماده، یک ماده ی مختل کننده ی غدد درون ریز بدن می باشد، که سرانجام به بروز سرطان منجر خواهد شد.

DMDM  هیدانتوئین

این ماده ی مرموز، یک ماده نگهدارنده از نوع آزادکننده فرمالدئید است، و در محصولاتی همچون لوسیون ها به کار می رود ( در 20 درصد محصولات آرایشی، آزاد کننده های فرمالدئید وجود دارند).

DMDM هیدانتوئین محرک پوست و چشم است و به واسطه ی داشتن فرمالدئید، سرطان زا محسوب می شود.

عطر و مواد معطر

شاید برایتان خیلی لذت بخش و خوشایند باشد که لوسیون بدنتان مثلا رایحه توت فرنگی داشته باشد، اما باید بدانید هیچ راه طبیعی برای ایجاد این رایحه ها وجود ندارد.  

هرگاه بر روی برچسب لوسیون ها، عبارت " دارای مواد معطر " و یا  " Fragrance " یا " Parfum" را مشاهده کردید، بدانید آن کرم مرطوب کننده حاوی ترکیبات شیمیایی سمی می باشد، که مهم ترین آنها دیاتیل فتالات است.

این ترکیبات شیمیایی گاهی در حشره کش ها و سایر محصولات آرایشی نیز دیده می شود و سبب بروز آلرژی و یا اختلالات درونی در بدن و حتی آلودگی هوا می شود.

پارابن

پارابن را می توان در همه ی لوسیون های محبوب تجاری یافت. در واقع روی برچسب این محصولات می توان گزینه های (butylparaben, isobutylparaben، methylparaben، propylparaben, و یا  ethylparaben) را مشاهده کرد.

این مواد از رشد باکتری ها و قارچ ها در درون بسته بندی محصولات جلوگیری می کنند و البته متأسفانه منجر به اختلالات هورمونی و سرطان سینه می شود.

خوشبختانه تولیدکنندگان لوسیون های ارگانیک از مواد ضدقارچی سالم تری نظیر ویتامین E و اسید سیتریک استفاده می کنند (هرچند که این مواد نسبت به مواد شیمیایی مضر دوام کمتری دارند).

رتینیل پالمیتات

این ماده، شکلی از ویتامین "آ" است که در کرم های ضد آفتاب ، لوسیون ها و برخی کرم های ضد پیری استفاده می شود. با آزمایشاتی که بر روی موش ها انجام شد، بدن موش در تماس با رتینیل پالمیتات و پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب، به تومورهای مختلف مبتلا شد. اگر شما قصد استفاده از لوسیون های حاوی رتینیل پالمیتات را دارید، این کار را در شب انجام دهید.

تری اتانول آمین

این ماده یک مادی بسیار قلیایی است و در لوسیون ها و محصولات آرایشی دیگری نظیر ریمل مژه و ابرو نیز به کار می رود. به همین خاطر نباید در درازمدت استفاده شود.

تری اتانول آمین، محرک پوست و مجاری تنفسی بوده و به عنوان سم سیستم ایمنی شناخته می شود. این ماده همچنین سبب بروز سرطان و آلودگی محیط زیست خواهد شد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: tebyan.net


ویدیو مرتبط :
‫کاهش وزن، همراه با تقویت کلیه سیستمهای بدن بدون هیچ گونه مواد محرک و مضر - METABO LINX‬‎