سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ایران همچنان همان امپراتوری پارس است / عربستان از تهران بیشتر از داعش می ترسد / روسیه و ایران دشمن سوم ترکیه هستند


گفتگوی سرکیس النعوم، تحلیلگر عرب یا یک مقام ارشد آمریکایی:

یك مقام سابق و مهم در دولت آمریكا كه حوزه مسئولیتش، خاورمیانه و جهان عرب و اسلام بوده است در پاسخ به این سئوال که «نظرتان در مورد تركیه كه مخالف روسیه است، و غرب را بخاطر تساهل و ملایمت با سوریه تحقیر میكند چیست؟» گفت: كردها اولین دشمن تركیه هستند، دشمن دوم سوریه بویژه بشار اسد، و دشمن سوم روسیه و ایران هستند".

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ایران همان امپراتوری پارس است /  عربستان از تهران بیشتر از داعش می ترسد / روسیه و ایران دشمن سوم ترکیه هستند

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ سرکیس النعوم، تحلیلگر مشهور عرب در روزنامه النهار نوشت: یك مقام سابق و مهم در دولت آمریكا كه حوزه مسئولیتش، خاورمیانه و جهان عرب و اسلام بوده است در پاسخ به این سئوال که «نظرتان در مورد تركیه كه مخالف روسیه است، و غرب را بخاطر تساهل و ملایمت با سوریه تحقیر میكند چیست؟» گفت: كردها اولین دشمن تركیه هستند، دشمن دوم سوریه بویژه بشار اسد، و دشمن سوم روسیه و ایران هستند". 

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ سركیس نعوم در ادامه می گوید: اردوغان نفهمید چگونه گام های مهم خود را بردارد، برای همین نزد اعراب سنی در سوریه و خارج از این کشور اعتبار خود را از دست داد. او به شورشیان سوری و دشمنان اسد در كشورهای عربی و بطور كلی به اعراب سنی این وعده را داد كه با تمام وجود، آن ها را یاری خواهد کرد، اما به قول خود عمل نکرد. حتی مصر و عربستان سعودی(دو كشوری كه هرگز تمایل و دوستی نسبت به تركیه نداشتند) آن موقع روی اردوغان حساب كرده بودند، اما اردوغان همه را ناكام گذاشت و چیزی انجام نداد.

این مقام سابق در دولت آمریكا در مورد عربستان می گوید: عربستان کشوری وهابی و مخالف اخوان المسلمین است".

سركیس نعوم اظهارات مقام سابق آمریكایی را تایید می كند اما می افزاید: هنگامی كه "اخوان المسلمین" به خاطر توطئه علیه جمال عبدالناصر رئیس جمهور مصر، بدست او در معرض سركوب قرار گرفتند، به عربستان پناه آوردند و عربستان سعودی، اشتغال و امنیت را برای آن ها فراهم كرد. اما زمانی كه رسما شروع به فعالیت و انتشار دعوت و افكار خود در میان سعودی ها كردند، مقامات سعودی رفتار خوب با آن ها را متوقف کردند.

مقام سابق دولت آمریكا می گوید: "اردوغان اخوان المسلمین را دوست دارد، وقبل از اختلاف با بشار اسد، آنها را دوست می داشت، او چندین بار آن را به من گفته بود". اما به نظر سركیس نعوم این تظاهری بیش نبوده تا از بشار امتیاز بگیرد.

این مقام سابق آمریكا می گوید: "اردوغان در مورد مرسی و "اخوان المسلمین" به من گفت: شما (آمریكا) باید مرسی را به حكومت برگردانید و از ورود "اخوان المسلمین" به حكومت در جهان عرب حمایت كنید".

نعوم در مورد تركیه و اردوغان می گوید: اوضاع تركیه دشوار است. ممكن است مشكلات زیادی در آن رخ دهد. اردوغان باید پس از انتخابات پارلمانی و نهاینا پس از كسب رای اكثریت، با "حزب دموكراتیك خلق" كردی، كه دمیرتاش آن را بوجود آورد، و در صفوف حامیان و نمایندگان منتخب خود، غیر كردها را آورده بود، همكاری می كرد. این چنین اكثریت دو سوم را تضمین می كرد، و قانون اساسی را برای تبدیل حكومت به ریاست جمهوری اصلاح می کرد.

نعوم از مقام سابق آمریكایی می پرسد: آیا آمریكا آنطور که علنا می گوید، مخالف "داعش" است؟ و او در جواب می گوید: "آمریكا مخالف "داعش" و مخالف "اسد" است اما در حال حاضر اولویت، نابودی "داعش" است.

وی افزود: در منطقه گفته می شود كه دیگر خاورمیانه برای آمریكا مهم نیست ولی این صحت ندارد. منطقه شما برای ما مهم است زیرا ما آن را بعنوان مكان و مجرای تجارت آزاد و برای انرژی می خواهیم، همچنین برای اینكه منطقه ای ضعیف است، و بدلیل اینكه ما اسرائیل را رها نمی كنیم و نخواهیم كرد البته این بدان معنا نیست كه در جنگ هایش درگیر شویم.

وی افزود: عربستان و کشورهای خلیج فارس تاكنون صریحا و روشن "داعش" و اقدامات تروریستی آن را محکوم نکرده اند. آن ها از داعش می ترسند. اما از شیعه و ایران بیشتر می ترسند.

نعوم از مقام آمریكایی در مورد ایران می پرسد. مقام آمریكایی در پاسخ می گوید: "ایران همچنان امپراتوری پارس است و اینچنین باقی خواهد ماند".


ویدیو مرتبط :
عربستان و اسرائیل، ایران را دشمن مشترک اعلام کردند