گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



ابنیه/ حمام «خان» سنندج


شهر خبر/ در قسمت مسقف بازار سنندج و در مجاورت مسجدی به نام مسجد داروغه حمامی قدیمی قرار دارد. این حمام در مرکز شهر و در قدیمی ترین محله ی شهر واقع شده است.
بنا به نوشته ی اکثر مورخان محلی در کتاب های معروف تاریخی خود ساخت این بنا و چند بنای دیگر شامل کهن دژ (قلعه)، بازار، مساجد، حمام و بناهای مختلف در زمان ساخت دوباره شهر سنندج به عنوان مرکز ایالت کردستان به دست «سلیمان خان اردلان» والی کردستان اشاره شده است.
به نظر می رسد این بنا یکی از مکان‌ های عالی و باشکوه شهر سنندج با توجه به سنگ نوشته آن مربوط به دوره حاکمیت «امان الله خان اردلان» والی کردستان بوده و کار ساختمانی آن در سال ۱۲۲۰ هجری قمری به اتمام رسیده است.
در طول عمر این حمام چند بار ساختمان آن مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. از جمله این که مدت ها پس از ساخت آن و به دنبال تملک بنا به وسیله امین التجار در سال ۱۲۹۵ هجری قمری در دوران حکومت «فرهاد میرزای معتمدالدوله» بازسازی و مرمت عمده به ویژه تزئینات آهک بری آن تجدید شده است.

حمام خان سنندج در سال ۱۳۷۷ به تملک اداره کل میراث فرهنگی وقت در آمد و کار مرمت و حفاظت از آن در سال ۱۳۷۸ آغاز شد. سبک معماری حمام خان به سبک حمام‌های دیگر ایرانی شباهت دارد و دارای بخش‌های مختلفی است که ازجمله آنها سر در ورودی، هشتی، سربینه (حمام سرد)، میان در، بینه (حمام گرم)، خزینه، خلوتی، سرویس‌های بهداشتی، آب انبار اضافی و تون است. از ویژگی های بارز دیگر این ساختمان تزئینات پرکار آهکبری با نقش و نگار متنوع و کاشیکاری هفت رنگ با موضوع‌های متنوع است. که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.
تمام سطح داخلی فضاهای حمام سرد (سربینه) و حمام گرم، خلوتی‌ها و حتی خزینه دارای نقوش مختلف آهکبری است. آهکبری‌های این حمام بسیار پرکار و زیباست و در آن از نقوش گل و گیاه، نقوش هندسی، نقش‌های حیوانی و انسانی و ترکیب انسانی و پرندگان استفاده شده است.


ویدیو مرتبط :
سنندج بازهم ناآرام شد(تظاهرات شنبه سنندج)