دادگاه حقوق بشر اروپا ترکیه را به دلیل انحلال حزب سوسیال دموکراتیک محکوم کرد


دادگاه عالی حقوق بشر اروپا در بیانیه‌ای ترکیه را به دلیل انحلال یک حزب کرد در سال 2009 به اتهام ارتباط با شورشیان پ.ک.ک محکوم کرده و اعلام کرد این حزب مسبب خشونتی نشده است که چنین تحریمی علیه این حزب اعمال شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این دادگاه در حکمی اعلام کرد که ترکیه حقوق آزادی پارلمانی را با دستور به انحلال حزب سوسیال دموکراتیک (دی.تی. پی) متعلق به کردها نقض کرده است.

این حزب پس از انحلال کرسی‌های خود را در پارلمان از دست داد.

به نوشته این بیانیه انحلال حزب دی تی پی به عنوان یکی از بازیگران سیاسی در ترکیه که به دنبال یافتن راه حل صلح آمیز درباره مساله کردها بود، نمی‌تواند توجیه داشته باشد. هیچ یک از پروژه‌های سیاسی این حزب ناسازگاری با مفهوم جامعه دموکراتیک نداشته است.

این بیانیه در ادامه آورد: ترکیه کنوانسیون اروپا در امور حقوق بشر و حق آزادی انتخابات را با رد حکم پارلمانی آسیک توغلوک و احمد ترک نقض کرده است.

ترکیه سه ماه حق اعتراض به این رای داشته و می‌تواند خواستار تجدید نظر در رای این پرونده شود.

به گزارش ایسنا، برخی از اعضای حزب سوسیال دمکراتیک کرد در ترکیه، در انتخابات سراسری ۲۰۰۷ به پارلمان ترکیه راه یافتند. در انتخابات محلی ۲۰۰۹ اعضای حزب جامعه دموکراتیک شهرداری ۴۵ شهر از جمله ۹ مرکز استان را برنده شدند.

اما در دسامبر ۲۰۰۹ دادگاه قانون اساسی ترکیه فعالیت این حزب را ممنوع کرد. این حزب به برقراری روابط نزدیک با جدایی‌طلبان کرد و دستور گرفتن از حزب کارگران کردستان متهم شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
دادگاه حقوق بشر ایتالیا را محکوم کرد