کاشت 5000 اصله نهال در دره گردو اراک


همزمان با آغاز هفته منابع‌طبیعی پنج هزار اصله نهال در دره گردو اراک کاشته خواهد و علاوه بر آن 422 هکتار از گردنه‌های تفرش نیز درختکاری می‌شوند.

مهندس یوسف یوسفی مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه مرکزی – اظهار کرد: هفته منابع طبیعی هرساله از 15 تا 21 اسفندماه فرصت مغتنمی برای ترویج مباحث فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه این هفته علاوه بر ترویج مباحث فرهنگی فرصت مناسبی برای کاشت درخت و نهال به شمار می‌رود، گفت: فرهنگ درختکاری از دیرباز در کشور مطرح بوده است و از این بعد با توجه به مناسب بودن فصل می‌توان درختان مورد نیاز را کاشت.

یوسفی با بیان اینکه هرساله در هفته منابع طبیعی انواع پروژه‌های مختلف اداره به افتتاح و بهره‌برداری می‌رسد، گفت: امسال این هفته با شعار "مدیریت جامع منابع‌طبیعی با مشارکت مردم" سیاست‌گذاری شده است که در این راستا برنامه‌های متنوعی ترتیب داده شده است.

وی مهمترین برنامه را تولید و توزیع انواع نهال و حضور دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در امر درختکاری عنوان کرد و افزود: در روز جمعه با مشارکت شهرداری برنامه درختکاری در دره گردو دنبال خواهد شد به طوری که شهرداری در پایین‌دست دره و منابع طبیعی در بالادست در محل پارک آبخیز گردو تحت عنوان همایش پیاده‌روی خانوادگی اقدام به کاشت درخت می‌کنند.

مدیرکل منابع‌طبیعی استان مرکزی با اشاره به اینکه این اداره کل در این اقدام پنج هزار نهال را با حضور و مشارکت مردم می‌کارد، گفت: در این راستا طرحی نیز مدنظر قرار گرفته است که براساس آن هر نهال کدگذاری می‌شود و هر فردی که آن را بکارد می‌تواند در طول سال با مراجعه به این منطقه اقدام به حفاظت و آبیاری این نهال کند.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون دو میلیون نهال توسط اداره کل در سطح استان تولید شده است که در حال حاضر یک میلیون اصله نهال نیز قابل کشت و استفاده است.

یوسفی یکی دیگر از شاخص‌ترین اقداماتی که در این هفته انجام خواهد گرفت را درختکاری در دو گردنه شهرستان تفرش دانست و گفت: با توجه به اینکه شهرستان تفرش قطب کشاورزی و دامداری است و البته در زمره شهرهای سبز به شمار می‌رود درختکاری در گردنه گیان و نقره کمر انجام خواهد گرفت.

مدیرکل منابع‌طبیعی استان مرکزی اضافه کرد: این درختکاری در مساحتی برابر با 422 هکتار انجام خواهد شد که علاوه بر تاثیر در بحث فرهنگ‌سازی به حفظ پوشش گیاهی مرتعی و حراست از آب، خاک و توسعه گردشگری کمک خواهد کرد. البته این دو اقدام تنها نمونه‌ای از اقدامات در دستور کار در هفته منابع‌طبیعی در استان مرکزی به شمار می‌رود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نهال گردو چندلر,نهال گردو پیوندی,نهال گردو ژنوتیپ برتر