علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



تردید مصرف سبزی و میوه در اصفهان/صیفی‌جات عامل سلامتی یا بیماری


خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: روزی نیست که در تلویزیون و رسانه‌ها از قول پزشکان درباره فواید خوردن سبزی و میوه به‌عنوان یکی از پنج گروه مواد غذایی تأکیدی و یا هشداری نشنویم و هرکدام از ما پس از شنیدن تأثیر این موارد در سلامتی برنامه جدیدی برای تغذیه روزانه خود نریزیم.

اما مدتی است که برخی از پزشکان علم تغذیه در پیشنهاد دادن یا ندادن این توصیه ، درمانده شده‌اند چراکه استفاده بی‌رویه برخی از کشاورزان از کودهای شیمیایی و مواد سمی موجب شده تا دیگر از مواد مفید سبزی و میوه چیزی باقی نماند و درواقع مصرف‌کنندگان این مواد به‌جای سلامتی، در درازمدت، بیماری را به جان بخرند. نگرانی از آلودگی سبزی‌ها به‌طورمعمول در ماه‌های سرد سال بیشتر می‌شود.

شیما علوی کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه مطابق بررسی‌های انجام‌شده آلودگی در سبزی‌هایی مانند گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز بیشتر از سایر صیفی‌جات است، ابراز داشت: بیشتر این آلودگی‌ها در پوست این صیفی‌جات ذخیره می‌شود و به همین دلیل باپوست کندن سبزی‌ها و صیفی‌جات این خطر بسیار کم می‌شود.

زمان برداشت محصول، عاملی مهم در سلامت میوه صیفی‌جات

وی به زمان برداشت محصول به‌عنوان عاملی بسیار مهم در سلامت میوه و صیفی‌جات اشاره و تصریح کرد: اگر مدت‌زمان مناسبی پس از سم‌پاشی، محصولات برداشت شوند، خطر رفع می‌شود اما مشکل اینجاست که بسیاری از کشاورزان محصولاتی همچون خیار، گوجه و غیره را بسیار زودتر از زمان موردنیاز برداشت می‌کنند که این امر خطرآفرین است به‌ویژه زمانی که این محصولات بدون پوست کندن مصرف می‌شوند.

کارشناس کشاورزی به خطر آلوده بودن خاک به فلزات سنگینی همچون سرب اشاره کرد و ابراز داشت: در صورت آلوده بودن خاک با فلزات سنگینی همچون سرب این مواد در طولانی‌مدت و با شسته یا پخته شدن نیز از میان نمی‌رود و تبعات چنین آلودگی‌هایی در سبزی‌ها و مواد غذایی در درازمدت و به‌صورت مزمن در بدن ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که شاید در بسیاری از نقاط دنیا از سم و کود برای بارور شدن بهتر محصولات استفاده شود اما این امر تحت نظارت کارشناسان و افراد متخصص این عرصه صورت می‌گیرد چراکه گاهی کم یا زیادشدن یک ماده می‌تواند تأثیر عکس داشته و خطرآفرین باشد.

مصرف بی‌رویه کود و سم، عامل بیماری در درازمدت

به گفته کارشناسان مصرف نادرست سموم، کودهای ازتی و فسفری و هورمون در ابتلا به مسمومیت‌های حاد و مزمن و سرطان‌های گوارشی و معده مؤثر است؛ بر این اساس بسیاری از افراد به مصرف صیفی‌جات ارگانیک روی می‌آورند که البته این محصولات علاوه بر گرانی به دلیل بازه زمانی طولانی تولید، نمی‌تواند همیشه جایگزین خوبی برای محصولات کشاورزی با روش تولید طبیعی باشد.

محصولات ارگانیک نیاز غذایی عموم جامعه را تأمین نمی‌کند

دراین‌ارتباط اصغر محسن زاده کرمانی معاون بهبود تولید گیاهی جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، دراین‌ارتباط اظهار داشت: با توجه به اینکه محصولات ارگانیک نمی‌تواند نیاز غذایی تمام جامعه به محصولات سالم را برآورده کند چندان به دنبال تولید این محصولات به‌عنوان یک اولویت‌ نیستیم اما به دنبال تولید محصول سالم هستیم.

وی افزود: یک محصول سالم عاری از سموم و باقی‌مانده فلزات سنگین و کودهای شیمایی است و بر این اساس اقدامات مختلفی در دست انجام است.

معاون بهبود تولید گیاهی جهاد کشاورزی استان اصفهان تأکید کرد: اطمینان از سلامت نهاده‌های مصرفی کشاورزان، استفاده از ادوات مناسب برای سم‌پاشی با استفاده حداقلی از سموم، پیش‌آگاهی به کشاورزان درباره زمان سم‌پاشی، توسعه مبارزات بیولوژیک، استفاده از دستگاه‌های کودکار در راستای پایین آوردن مصرف کودهای شیمیایی و استفاده از بذور مقاوم به آفات ازجمله اقدامات مهم در این راستا است.

معاون بهبود تولید گیاهی جهاد کشاورزی استان اصفهان بابیان اینکه اگر این راهکارها در جای خود رخ داد باعث می‌شود محصولات کشاورزی عاری از باقیمانده کودهای شیمایی باشد، ابراز داشت: لازم است صنعت تولید کود نیز متحول شود به این معنا که کودهای ازته با پوشش گوگردی و کند رها شونده استفاده شود که بلافاصله پس از استفاده حل نشوند.

وی اضافه کرد: ماده ۳۴ برنامه پنجم توسعه نیز ما را درزمینهٔ ترویج، توسعه و آگاهی کشاورزان برای تولید محصولات سالم موظف کرده است تا به سمت تولید محصولاتی برویم که مردم از خوردن آن دغدغه نداشته و حقوق مصرف‌کننده در آن رعایت شود.

بهای گزافی که بشریت برای بازگشت به سنت‌های طبیعی می‌پردازد

گویی این ضرب‌المثل «لقمه را دور سر پیچاندن» به معضل روزانه انسان‌های معاصر تبدیل‌شده است چراکه هرروز اموری که سال‌ها به شکل طبیعی در جریان بوده را تغییر می‌د‌هند و بعد مجبورند برای برگشت به سنت‌های طبیعی و دیرینه خود بهای گزافی بپردازند.

مسعود پزشکی مشاور سلامت جهاد کشاورزی اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در ارتباط با امکان استفاده مردم از محصولات ارگانیک به‌جای دیگر محصولات تأکید کرد: نمی‌توانیم تنها به تولید این محصولات امیدوار باشیم چراکه پیش از کاشت محصولات ارگانیک فراهم کردن شرایطی خاص ضروری است.

وی ادامه داد: پیش از کشت ارگانیک باید کشاورزان در سطح وسیع دراین‌ارتباط مورد آموزش قرار گیرند ضمن اینکه آماده‌سازی زمین ارگانیک خود زمان زیادی می‌طلبد و این مطالب باعث ایجاد قیمت بالای این محصولات می‌شود که برای همه مردم قابل‌استفاده نیست.

پزشکی تصریح کرد: تمام تلاش ما در کمیته کدکس جهاد کشاورزی این است که محصولات کشاورزی حتی باوجود استفاده از سم و کود سالم باشند چراکه استفاده درست از این مواد مطابق نظر کارشناسان مشکلی برای میوه و سبزی ایجاد نمی‌کند.

وی اضافه کرد: با توجه به سفارش پزشکان در استفاده روزانه از میوه و سبزی نمی‌توان این محصول را به دلیل استفاده بی‌رویه برخی کشاورزان از کود و سم از سبد غذایی خانواده‌ها حذف کرد اما با توجه به اینکه تولیدات بسیار سالمی در سطح استان داریم که برخی از آن‌ها از راه‌های بیولوژیک آفات را از میان می‌برند مردم می‌توانند با تحقیق درست میوه و سبزی روزانه خود را از این مکان‌ها تهیه کنند.

رئیس سابق کمیته کدکس جهاد کشاورزی اصفهان ابراز داشت: در بخش‌های مختلف استان اصفهان کشت‌های گلخانه‌ای دارای استاندار تشویقی داریم که دارای مهر استاندارد هستند.

وی اضافه کرد: این امر موجب اطمینان مردم برای مراجعه به مکان‌های مجاز  معرفی‌شده برای ارائه محصولات کشاورزی می‌شود.

تأثیر زمان چیدن محصولات سم‌پاشی شده در تولید محصولات سالم

کارشناسان معتقدند به‌اندازه‌ای مصرف میوه و سبزی به‌ویژه در زندگی ماشینی کنونی ضروری است که نمی‌توان به دلیل نگرانی از موارد یادشده آن را از سبد غذایی مردم حذف کرد.

به گفته پزشکی اگر کشاورزان زمان مناسب چیدن محصول پس از سم‌پاشی را به شکل دقیق رعایت کنند مشکلی در استفاده محصولی که برای جلوگیری از حمله آفات، سم‌پاشی شده وجود ندارد.

بر این اساس محمدحسن انتظاری عضو هیئت‌علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: باوجودی که امروزه شاهد آبیاری سبزی‌ها با پساب‌های فاضلاب توسط برخی کشاورزان هستیم اما نباید سبزی‌ها را به‌طور کامل از سبد غذایی حذف کنیم.

وی افزود: باوجود ترس از  آبیاری سبزی‌ها با پساب‌ها نمی‌توان هیچ ماده غذایی دیگری را جایگزین سبزی‌خوردن کرد چراکه بدن در طول روز نیاز  به‌تمامی چهار گروه مواد غذایی دارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان تأکید کرد: سبزی‌ها بدون کالری هستند و این درحالی‌که گروه میوه‌ها با کالری همراه است و اگر سبزی‌ها را حذف کنیم و تنها به خوردن میوه بسنده شود با چاقی فزاینده‌ای روبرو می‌شویم.

وی بابیان اینکه برخی از افراد مصرف سبزی‌ها ارگانیک را توصیه می‌کنند اما از دیدگاه من تولید این سبزی‌ها تنها در حد یک ادعا است، ابراز داشت: برای برخورداری از یک زندگی سالم و طبیعی نباید از خوردن سبزی‌ها در کناره میوه غفلت بورزیم و برای رفع نگرانی‌ها باید به دنبال انتخاب مصرف محصولات سالم و طبیعی باشیم.

بشری که درگذشته سبزی و میوه طبیعی و سالم مصرف می‌کرد امروز به دلیل زیاده‌خواهی خود در تولید میوه و سبزی بیشتر و برداشت زودهنگام آن از یک‌سو مجبور به استفاده بی‌رویه از کود و سم است و از سوی دیگر هزینه گزافی می‌پردازد تا میوه و سبزی ارگانیک خریداری کند؛ همین امر پای سودجویان را به این عرصه بازکرده تا به اسم میوه و سبزی ارگانیک و سالم خود با سوءاستفاده از سادگی برخی افراد هزینه‌های زیادی به جیب مبارک خود سرازیر کنند که این امر نیاز به توجه ویژه از سوی مسئولان را دارد.

خبرنگار: فاطمه کازرونی


ویدیو مرتبط :
سبزی خردکن ، اسلایسر میوه جات و صیفی جات ، مدل KPT 700