تغییرات «میتسوبیشی اوت‌لندر اسپرت» برای سال ۲۰۱۶


  X     

تاریخ خبر : یکشنبه 1394.09.01 - 18:38

تغییرات «میتسوبیشی اوت‌لندر اسپرت» برای سال ۲۰۱۶

پدال/ ۱۵ سالی می‌شود که میتسوبیشی اوت‌لندر اسپرت (که در اروپا و ایران به ASX نیز معروف است) فارغ از هرگونه تغییر و با همان ظاهر -و گاهی باطن- گذشته عرضه می‌شود و هرچند که در اکتبر سال ۲۰۱۴ کمپانی سازنده قول یک نسخه‌ی «تمام جدید» را برای سال ۲۰۱۶ داد، اما از حق که نگذریم مدل سال ۲۰۱۶ اوت‌لندر اسپرت به هیچ وجه یک «خودروی کاملا جدید» نیست و به تغییراتی که الزاماً به معنی بهبود نخواهد بود، خلاصه شده است.
حدود ۱ سال پیش بود که میتسوبیشی با انتشار کانسپت‌هایی از طراحی «اکس- X» مانندش -معروف به «سپر پویا» یا Dynamic Shield- نوید یک تغییر کلی در طراحی خودروهایش را داد و امروز با الهام‌گیری اوت‌لندر اسپرت ۲۰۱۶ از این X غول‌پیکر، بالاخره می‌توان پیروی محصولات بعدی میتسوبیشی از این زبان طراحی را نیز محتمل دانست.
باید به میتسوبیشی تبریک گفت؛ چراکه حقیقتاً به خوبی از پس حفظ آنچه طراحی قبلی خودروهایش را به یک «نوستالژی» تبدیل می‌کرد، در کنار خلق حسی جدید، حسی که شاید کمی ناهنجار و زمخت، کمی تند و خطرناک و البته در نظر برخی، کمی دور از اصالت طراحی آرام، ملایم و هنجار قبلی میتسوبیشی باشد، برآمده است. سطوح پر زرق و برق کرومی که تا زیر چراغ‌های جلوی خودرو -که آن‌ها هم دچار تغییراتی درخور طراحی جدید شده‌اند- پیش رفته اند در کنار جلوپنجره‌ی مشکی علاوه بر القای یک تضاد شورانگیز، شاید کمی بیش از حد نسبت به حاشیه‌های کرومی طراحی قبلی اوت‌لندر اسپرت ۲۰۱۵، سنت‌ها را زیر پا گذاشته‌ باشند. ما در مقام قضاوت نیستیم و بد و یا بهتر بودن این طراحی نسبت به نسخه‌های قبلی را به شما و سبک و سیاقتان می‌سپاریم. البته تغییرات در همین‌جا خلاصه نمی‌شود و آینه‌های بغل خودرو نیز با اضافه شدن مکانیزم جدید جمع شدن برقی و همینطور چراغ‌های راهنمایی که رویشان نصب شده است، بهبود زیادی را نسبت به گذشته شاهد هستند.
واقعاً تغییرات ظاهری بیشتری را -که ارزش اشاره داشته باشند- جز چرخ‌های جدید آلومینیومی ۱۸ اینچی و اندک خط و خال‌هایی که در پشت این خودرو اضافه و حذف شده‌اند، سراغ نمی‌توان گرفت و شاید بهتر باشد که به فضا و طراحی داخل اتاق میتسوبیشی اوت‌لندر اسپرت ۲۰۱۶ بپردازیم. جانب انصاف را که کنار نگذاریم، طراحی داخلی و مخصوصاً داشبورد این خودرو هنوز هم جز یک خودروی عادی ژاپنی که سازنده با اضافه کردن پلاستیک‌های براق و خوش آب و رنگ‌تر سعی بر حرکت در مسیر مدرنیزه شدن داشته، نیست. البته این گله هیچ‌گاه به معنی نادیده گرفتن بهبود و تغییر پوشش صندلی‌ها، نمایشگر باکیفیت ۶/۱ اینچی و آینه عقب مجهز به تکنولوژی Homelink نخواهد بود اما شاید میتسوبیشی به «تغییرات و بهبودهای» بیشتری برای پیشرفت، نسبت به طراحی محبوب اوایل هزاره‌ی دوم، نیاز دارد.
از آنجایی که میتسوبیشی تغییرات و بهبودهای فنی خوبی را در اوت‌لندر اسپرت ۲۰۱۵ اتخاذ کرد، واقعاً انتظار انقلابی را در مشخصات فنی خودرو نداشتیم و نتیجه‌ی نهایی نیز جز این نیست. ۱۴۸ اسب‌بخار وظیفه‌ی تأمین نیروی محرکه‌ی این SUV کامپکت را در مدل دارای موتور پایه‌ی ۲ لیتری گشتاور ۱۹۶ نیوتن‌متری بر عهده دارند و مدلی که از موتور حجیم‌تر ۲/۴ لیتری بهره می‌برد، گشتاوری و قدرتی معادل به ترتیب ۲۲۶ نیوتن‌متر و ۱۶۸ اسب‌بخار دارد. در ضمن گیربکس این خودرو نیز در ۲ مدل اتومات و دستی، با توجه به مدل‌های مختلف آن، عرضه خواهد شد.
لازم به ذکر است که شروع قیمتی این نسل نیز مانند سال پیش، همان ۱۹/۵۹۵ دلار خواهد بود. نظرتان درباره میتسوبیشی اوت‌لندر اسپرت سال ۲۰۱۶ چیست؟ آیا این همان خودروی «تماماً جدید» ـی است که قبلاً میتسوبیشی مژده‌اش را داده بود؟ به نظر من که نسخه‌ی سال ۲۰۱۶ اوت‌لندر اسپرت، بیشتر یک فیس‌لیفت به شمار می‌آید تا خودرویی تمام جدید!

نظر شما


ویدیو مرتبط :
میتسوبیشی اوت لندر