سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ایران با تولید یک میلیون تن انار در رتبه نخست جهان قرار دارد/اروپا و آسیا مقصد صادرات


به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، ابوالقاسم حسن پور امروز(یکشنبه) در حاشیه بازدید از باغات انار و سردخانه سه هزار تن ظرفیتی شهرستان ساوه افزود: طبق آمارها، هند با 900 هزار تن تولید انار، چین با 300 هزار تن، ترکیه 220 هزار تن و آمریکا با 210 هزار تن انار به ترتیب در رتبه های دوم، سوم، چهارم و پنجم تولید انار جهان قرار دارند.
وی اضافه کرد: انار، میوه بومی ایرانی است که در محدوده کویر مرکزی (دشت کویر و کویر لوت) تولید می شود؛ بنابراین در همه استان های کشور که در حاشیه کویر مرکزی قرار دارند، کشت انار از گذشته رونق داشته و سطح زیرکشت، تنوع ارقام، میزان رشد و باردهی درخت و کیفیت محصول آن قابل توجه است.
مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: امسال بیش از یک میلیون تن انار در سطح بیش از 68 هزار هکتار در کشور تولید شده که نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد را نشان می دهد.
به گفته حسن پور، سال گذشته 990 هزار تن انار در کشور تولید شده بود.
وی افزود: همچنین پیش بینی می شود امسال 200 هزار تن انار و فرآورده های آن صادر شود.
مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، مهم ترین بازارهای هدف صادرات انار از ایران را عراق، روسیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی، هلند، آلمان، سوئد، کویت، فرانسه و سوئیس عنوان کرد.
حسن پور تصریح کرد: مهم ترین ارقام تجاری انار ایرانی که بیش از 90 درصد آن صادر می شود شامل ارقام: ملس ساوه، شیشه کف فردوس، خزر بوردسکن، رباب نی ریز، نادری بادرود، ملس یزدی، قجاق قم، اردستانی مه ولات و وجستانی و از مهم ترین ویژگی این ارقام را پوست قرمز و نسبتا ضخیم، دانه قرمز و مزه ملس تا شیرین است.
وی، برنامه اصلاح و احیای باغات انار را تهیه نهال سالم، اصیل و استاندارد، برنامه کنترل آفات، بیماری ها و علف های هرز، تغذیه (انواع کود)، برنامه سلامت محصول (کدکس و استانداردسازی)، توسعه فعالیت های آب و خاک، توسعه تجارت محصول و توسعه مکانیزاسیون بیان کرد.
حسن پور ادامه داد: محصول انار با تهدیداتی همچون سرمازدگی، شیوع آفات و بیماری گرم گلوگاه انار و بروز عوارض فیزیولوژیکی نظیر آفات سوختگی، ترکیدگی انار و سفیدشدن دانه انار مواجه است.
اقتصام ** 9186 ** 3053 ** 2023

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
ایران در رتبه هفتم نانو فناوری جهان قرار دارد