سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تعیین سود بانکی یا قیمت‌گذاری در پساتحریم باید با مدل‌های علمی انجام شود


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مجتبی امیری عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و مدیر گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت در نشست با اصحاب رسانه که به منظور معرفی سمینار 4 روزه به سوی جهانی شده با هدف بررسی چالش‌های پساتحریم اظهار داشت: اصل تغییر همواره در تاریخ حاکم بوده و این اصل ثابت نشان داد که در یک محیط متغیر فعالیت می‌کند.

وی افزود: در این محیط باید طوری مدل‌های ذهنی ارائه شود که پاسخ ماندگاری به آن داده شود و گر نه روز به روز پاک خواهند شد.

امیری با اشاره به اینکه مسائل امروز متأسفانه به دلیل استفاده از راه‌حل‌های دیروز به وجود آمده‌اند گفت: اگر مشکلات توسط راه‌حل‌های دیروز حل شوند قطعاً مشکلات فردا را به وجود می‌آورند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه خانواده‌ها، جوامع، دولت‌ها و دیگر اقشار مختلف باید همواره در حال یادگیری باشند، گفت: این امر تنها پادزهر شرایط فعلی خواهد بود چرا که در تغییر و تحولات محیطی موارد پیش‌بینی شده وجود دارد که باید به روز بود.

وی گفت: تجزیه و تحلیل مسائل فعلی و پیش‌بینی شرایط آینده اقتصاد جهانی بسیار دشوار شده و حتی اظهارنظر بسیاری از صاحبنظران درباره شرایط فعلی نادرست از آب در آمد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه ایران هم اکنون با تفاهم‌نامه برجام در حال برنامه‌ریزی و حرکت رو به جلو است، تصریح کرد: این تفاهم‌نامه با وجود بحث‌های سیاسی و مخالفت‌ها و موافقت‌ها تصویب شد اما بسیاری هم با احتیاط در این باره اظهارنظر می‌کنند.

امیری افزود: در این خصوص باید به طور مرتب تفکرات و مدل‌های ذهنی در حال بازنگری باشد تا در خصوص مسائل آینده راه‌حل‌های بسیار مؤثری ارائه شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه هم اکنون در شرایط پیش از تحریم قرار داریم، گفت: قطعاً این شرایط در پساتحریم متفاوت خواهد بود و در حالی که هنوز در خصوص مقوله جهانی شدن حصار‌هایی دور خودمان کشیده‌ایم، ورود به این عرصه سخت خواهد بود.

وی گفت: در شرایط پساتحریم فضای جدیدی به وجود خواهد آمد که حتی دانشگاه و جوانان باید متناسب با الزامات روز حرکت کنند و رویکردها نیز تغییر کند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: فضای امروز کشور انحصاری و غیررقابتی است که نشان‌دهنده فضای غیرعقلانی و رانتی است و محوریت گفت‌وگوها همواره بر اساس قدرت شکل می‌گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در شرایط پساتحریم و جهانی شدن در تعیین دستوری نرخ بهره و قیمت‌ها جایی نخواهند داشت، گفت: اگر خواستار تعامل با دنیا هستیم باید روش‌ها و رویکردها تغییر و قواعدی باید رعایت شود.

امیری افزود: در این شرایط سیستم سنتی جواب نداده و نیازمند دگرگونی خواهد بود. بنابراین در شرایط فردا باید نقش دولت به طور کامل تعیین شده و نحوه مدیریت هم نیز بر مبنای ورود بخش خصوصی واقعی تضمین شود.

وی گفت: در شرایط فعلی با تصویب تفاهم‌نامه برجام کشورهای مختلف با اقبال بیشتری در صورت اطمینان از فضای اقتصادی و امنیت آن ورود خواهند کرد؛ در این فضای جدید زیرساخت‌ها، فرهنگ و تکنولوژی باید بازنگری داشته باشد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
تعیین نرخ سود بانکی