علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



برگزاری کارگاه بوم شناسی و حفاظت لاکپشت های دریایی خلیج فارس در قشم


مدیر حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم در حاشیه برگزاری این نشست تخصصی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: لاکپشت های سبز و پوزه عقابی قشم یکی از ظرفیت های بی نظیر محیط زیست ایران به شمار می رود و باید به روش های گوناگون از جمعیت آنها حفاظت کرد.
سید محمدهاشم داخته استفاده از علوم جدید و بهره گیری از ظرفیت جامعه محلی را دو راهکار اساسی برای تحقق هدف یاد شده ارزیابی و اضافه کرد: در بخش نخست از تجربه و دانش محققان نامداری همچون دکتر نیکولاس پیلچر که سال در مورد گونه های مختلف لاکپشت های دریایی تحقیق کرده اند، بهره می بریم.
وی اضافه کرد: در بخش دیگر از سال ها پیش گروهی محلی برای حفاظت از لاکپشت های جزیره موسوم به «ناتوران خمیس» تشکیل و ساماندهی شده است که نقش کلیدی در حفاظت از گونه به شدت در معرض انقراض لاکپشت های پوزه عقابی این جزیره ایفا کرده اند.
داخته تاکید کرد: بدون تردید افزایش آگاهی جامعه به ویژه جامعه محلی در خصوص ویژگی های منحصر به فرد گونه های در معرض انقراض لاکپشت های سبز و پوزه عقابی و نقش آنها در محیط زیست منطقه و جهان، می تواند فعالان عرصه محیط زیست را در حفظ این گونه های در خطر انقراض یاری کند.
لاک پشت های سبز دریایی (Chelonia mydas) و پوزه عقابی (Eretmochelys imbricata) جزو هفت گونه لاکپشت های دریایی شناخته شده در آب های جهان محسوب و در فهرست قرمز سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) طبقه بندی می شوند و در بسیاری از کشورها شکار و استفاده از تخم این لاکپشت ها ممنوع و یا محدود شده است.
با این حال این دو گونه از لاکپشت ها به دلایل مختلف از قبیل آلودگی های محیط زیست، بیماری های مختلف، پیشرفت ساخت و سازها در مناطق ساحلی، عوامل صید و صیادی و به دام افتادن در تور ماهی و میگو در خطر انقراض هستند.
کارگاه آموزشی و نشست تخصصی بوم شناسی و حفاظت از لاکپشت های دریایی با حضور گروهی از کارشناسان این حوزه، مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور و دکتر نیکولاس جی. پیلچر (Nikolas J. pilcher) عضو ارشد گروه تخصصی لاکپشت های دریایی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، متخصص زیست شناسی و حفاظت لاکپشت های دریایی خلیج فارس و شمال غرب اقیانوس هند و بنیانگذار و مدیر اجرایی بنیاد تحقیقات دریایی مالزی، از ساعت 9 تا 16 روز جمعه در مرکز بین المللی رشد قشم برگزار شد.
2090/

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
Persian Gulf زیبایی های خلیج فارس - غواصی قشم و کیش