چرا رشته ارتباطات دانشگاه‌های علامه و تهران از آزمون استخدامی حذف شده‌اند؟


یادداشت وارده- فارغ‌التحصیل رشته علوم ارتباطات اجتماعی

امروز با خوشحالی دفترچه راهنمای آزمون استخدامی را از سایت سنجش دانلود کردم و به دنبال شغل‌های مرتبط با رشته تحصیلی‌ام – «علوم ارتباطات اجتماعی»- گشتم، چند عنوان شغلی وجود داشت که کاملا مرتبط با مدرک تحصیلی بنده بود، اما در کمال تعجب رشته‌های مجاز ارتباط اندکی با عنوان شغلی داشتند و متاسفانه رشته بنده نیز در رشته‌های مجاز درج نشده بود.

برای مثال وزارت امور خارجه ۵ نفر کارشناس ارشد برای عنوان شغلی "امور خبری" نیاز دارد و این عنوان شغلی زیرمجموعه خوشه روابط عمومی است، اما رشته‌ای با نام «روابط عمومی» در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه‌های دولتی وجود ندارد و در دانشکده‌های ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران در مقطع فوق لیسانس رشته‌ای با عنوان «علوم ارتباطات اجتماعی» تدریس می‌شود که در واقع ادامه لیسانس‌های روابط عمومی و ارتباطات در آن دانشکده‌ها است؛ بنابراین مرتبط‌ترین رشته با خوشه شغلی روابط عمومی در مقطع کارشناسی ارشد در بین دانشگاه‌های علامه و تهران که قطب‌های ارتباطات کشور هستند رشته «علوم ارتباطات اجتماعی» است.

با وجود این که به نظر می‌رسد این موضوع برای کارشناسان این حوزه بدیهی است، در دفترچه آزمون استخدامی تنها رشته مجاز برای عنوان شغلی امور خبری زیرمجموعه روابط عمومی، «مدیریت رسانه» عنوان شده است، البته نویسنده منکر ارتباط این رشته با روابط عمومی و امور خبری نیست، اما منطقی آن بود که «علوم ارتباطات اجتماعی» نیز به عنوان رشته مجاز اعلام می‌شد تا هم آن وزارتخانه از خدمات فارغ‌التحصیلان علوم ارتباطات اجتماعی محروم نمی‌شد و هم فارغ‌التحصیلان این رشته بحق فرصت شرکت در این آزمون را پیدا می‌کردند.

متاسفانه این اجحاف محدود به مورد بالا نیست، بلکه در تمامی مواردی که عنوان شغلی روابط عمومی مورد نیاز است رشته «علوم ارتباطات اجتماعی»( بدون گرایش) که در حوزه خود اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین رشته دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران است در رشته‌های مجاز درج نشد است، عجیب است که رشته‌های مشابه در دانشگاه‌های سوره، دانشگاه آزاد اسلامی و علمی کاربردی و ...که برای قبولی در آنها کسب رتبه‌های خیلی پایین‌تر از این دو دانشگاه نیز کفایت می‌کند و حتی رشته «مدیریت دولتی» جزو رشته‌های مجاز هستند اما «علوم ارتباطات اجتماعی» که برای قبولی در آن در دانشگاه‌های تهران و علامه باید رتبه یک تا ۱۵ آورد، نادیده گرفته شده است، حتی گویی دستی پنهان آگاهانه، گروهی از بهترین و قوی‌ترین دانشجویان رشته‌ ارتباطات را حذف کرده است.

سوال این است که برای تعیین رشته‌های مجاز چه مکانیزمی وجود داشته ؟ آیا ملاک‌های شخصی نیز در این امر دخیل بوده‌ است؟ امید است در روزهای باقی مانده از ثبت نام آزمون استخدامی اخیر، مسئولان امر نسبت به اصلاح این ایراد اقدام لازم را انجام دهند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
انتخاب رشته 94 با همکاری دانشگاه تهران