سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



قربانی: مسدود شدن پایگاه‌های غیرقانونی چاپ کتاب دانشگاهی ضروری است


قربانی: مسدود شدن پایگاه‌های غیرقانونی چاپ کتاب دانشگاهی ضروری استخبرگزاری کتاب ایران/ حسن قربانی، عضو انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در حاشیه برگزاری آیین تجلیل از پیشکسوتان حوزه نشر دانشگاهی درباره شیوه‌های انتقال تجارب این افراد به تازه وارد‌های حوزه نشر اظهار کرد: کلاس‌های آموزشی که انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی می‌تواند به‌عنوان متولی برنامه‌ریزی باشد علاوه بر شیوه‌های سنتی استاد به شاگرد در انتقال تجارب به نسل جوان فعال حوزه نشر موثر است. استفاده از قابلیت‌های فناوری‌های ارتباطی نوین از جمله نرم‌افزار‌های این حوزه در انتقال دانش پیشکسوتان قابل توجه است.
وی افزود: ناشران جوان ابتدا باید به کسب تجربه از ناشران پیشکسوت احساس نیاز کنند علاوه براین با تحولات و فناوری‌های روز دنیا آشنا شوند. پشتکار و اعتماد به نفس نیز از مولفه‌های اصلی یک ناشر موفق است.
قربانی درباره وضعیت بخش دانشگاهی نمایشگاه کتاب ادامه داد: میزان استقبال نسبت به ادوار گذشته رشد داشته است اما باید میزان فروش را بررسی کرد. کتابخانه‌‌های دانشگاهی به‌عنوان یکی از مشتریان اصلی کتاب‌های تخصصی در مقایسه با سال‌های گذشته استقبال کمتری داشته‌اند. افزایش ویترین یا به‌عبارت دیگر کتابفروشی‌ها در ارتقاء جایگاه نشر دانشگاهی بسیار با اهمیت است؛ بنابراین نباید به فرصت 10 روز نمایشگاه اکتفا کرد.
مدیر انتشارات «آیلار» گفت: وجهه فروش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برخلاف دیگر نمایشگاه‌های کتاب در سایر نقاط دنیا اولویت دارد. درصورتی که نباید نهاد‌های مختلف ازجمله کتابخانه‌‌‌ها را به خرید از نمایشگاه ملزم کرد. الزامی که موجب تضعیف کتابفروشی‌ها می‌شود. اصرار برای خرید از نمایشگاه کتاب در نهایت زمینه رکود کتابفروشی‌ها را فراهم می‌کند در نتیجه متولیان فرهنگ کشور از تاسیس کتابفروشی استقبال نمی‌کنند.
قربانی اظهار کرد: در صورتی که هزینه برگزاری نمایشگاه‌های استانی و بین‌المللی کتاب تهران تجمیع شود و در اختیار افراد علاقه‌مند به تاسیس کتابفروشی در قالب اجاره به شرط تملک قرار دهند. دسترسی به کتاب برای اقشار مختلف از این طریق راحت‌تر فراهم خواهد شد.
این فعال حوزه نشر دانشگاهی درباره وجود تبلیغات متنوع درباره تبدیل پایان‌نامه به کتاب و ترجمه کتاب در بخش دانشگاهی نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: از این دست پدیده‌ها در طول سال در ابعاد بزرگ‌تر در خیابان انقلاب وجود دارد. انتشار و فروش نسخه pdf کتاب‌ها در سایت‌ها و چاپ غیرمجاز کتاب و عرضه آن در گوشه خیابان نیز از دیگر آسیب‌های نشر دانشگاهی است. چاپ دیجیتالی کتاب بدون اطلاع ناشر نیز در حوزه نشر تخصصی رخ می‌دهد. معضلاتی از این دست همیشه وجود داشته اما به‌صورت مقطعی برای رفع آن اقدام شده است. تشکل‌های نشر و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای معضلات این حوزه نقش موثری دارند.
قربانی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکیل «بانک‌ کتاب» برای بهبود وضعیت نشر دانشگاهی قدم‌هایی برداشته‌اند که امیدوارم به ثمر برسد. نویسندگان، مولفان و ناشران از عملیاتی شدن این تصمیم به‌طور قطع استقبال خواهند کرد. علاوه بر این مسدود کردن پایگاه‌های اینترنتی که به انتشار غیرقانونی کتاب اقدام می‌کنند اقدام بسیار موثری است. ناشران دانشگاهی چندی پیش از مسدود شدن این پایگاه‌ها تجربه خوبی را به دست آورد. بعد از اعلام اسامی چند سایت غیرقانونی فروش کتاب دانشگاهی به وزارت ارشاد اقدامات سریع برای مسدود شدن این فعالیت صورت گرفت.





منبع: خبرگزاری کتاب ایران


ویدیو مرتبط :
پدیده تکثیر غیرقانونی کتاب های پرفروش!