سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پارکینگ یا منطقه گردشگری گردوی اراک!


اراک یکی از معدود کلانشهرهای کشور است که متاسفانه در بعد تفریحی جاذبه‌های زیادی را در خود جای نداده و به جرات می‌توان گفت در روزهای پایان هفته در این کلانشهر! گزینه چندانی برای گذراندن اوقات فراغت نمی‌توان یافت یا حداقل حق انتخابی برای شما وجود نخواهد داشت.

برای شهرهایی که فاقد اماکن تفریحی درون خود هستند، طبیعت گزینه اول گذران اوقات فراغت است، اما متاسفانه آنچه همواره در این حوزه از آن سخن گفته شده و می‌شود بدرفتاری مردم با طبیعت است که در این رابطه از آسیب زدن به طبیعت و آتش افروختن در مراتع گرفته تا از بین بردن پوشش گیاهی و آلوده کردن مناطق طبیعی را می‌توان مشاهده کرد، اما مناطق طبیعی نزدیک به شهرها که به دلیل همین ویژگی عموما پذیرای جمع کثیری از مردم در روزهای تعطیل هستند با مشکل دیگری به نام تردد بی‌حد و حصر اتومبیل‌ها، موتورها و دوچرخه‌ها مواجهند که علاوه بر آسیب زدن به طبیعت شرایط را برای خانواده‌ها نیز نامناسب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی - منطقه گردشگری گردو اراک شاید تنها منقطه‌ در این شهر است که در چند سال اخیر به مامنی برای گذران اوقات فراغت مردم این کلانشهر تبدیل شده و جمع کثیری از مردم این شهر را به خود می‌خواند. این منطقه به محض مساعدت آب و هوا خیل عظیمی از شهروندان، طبیعت‌دوستان و ورزشکاران را به سمت خود می‌کشاند و به دلیل آب و هوای مطبوع و طبیعت بکر و کمتر دست‌خورده‌اش گزینه بسیاری از اراکی‌ها برای گذران ساعتی به دور از مشغولیت‌های شهرنشینی است.

منظره نامطبوع هجوم خودروها به مناطق طبیعی بارها در منطقه گردشگری گردو اراک دیده شده و تا هفته گذشته هر روز بر وخامت اوضاع در این منطقه افزوده می‌شد.

متاسفانه در ورودی این منطقه گیت یا نگهبانی وجود ندارد که اجازه ورود خودرو به داخل کوه و محل پیاده‌روی را ندهد و به همین دلیل مردم تا جایی که امکان تردد ماشین وجود داشته باشد، با خودرو کوهنوردی می‌کنند! و این امر قطعا می‌تواند خطراتی را برای مردم و طبیعت به همراه داشته باشد.

این منطقه با مشکل عدم نظارت قانونمند و مستمر مواجه است و اقدامات مقطعی نمی‌تواند دردی از این منطقه دوا کند. اگر بتوان این خلاء محسوس را پر کرد قطعا فضای کوه آرامبخش‌تر از شرایط کنونی خواهد بود .

منطقه گردشگری گردوی اراک

منطقه گردشگری گردوی اراک

منطقه گردشگری گردوی اراک

آسیب‌های جدید، ارمغان جاده‌های جدید در گردو

به ﮔﺰاﺭﺵ اﻳﺴﻨﺎ، ﻳﻮﺳﻒ ﻳﻮﺳﻔﻲ ﻣﺪﻳﺮﻛﻞ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﻴﻌﻲ و آبخیزداری اﺳﺘﺎﻥ ﻣﺮﻛﺰﻱ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﻛﻨﻮﻧﻲ ﺩﺭﻩ ﮔﺮﺩﻭﻱ اﺭاﻙ ﮔﻔﺖ: ﻃﺮﺡ ﺟﺎﻣﻊ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﻱ ﻛﻮﻩ ﺳﺮﺧﻪ اﺭاﻙ ﺗﻮﺳﻄ ﺷﻬﺮﺩاﺭﻱ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ اﻗﺪاﻡ اﺳﺖ و ﻣﻂﺎﻟﻌﺎﺕ ﻃﺮﺡ ﺟﺎمع ﭘﺎﺭﻙ ﺁﺑﺨﻴﺰﺩاﺭی ﻧﻴﺰ اﻣﺴﺎﻝﻛﻠﻴﺪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺧﻮﺭﺩ.

ﻭﻱ ﺑﺎ اﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ ﻛﺎﺭ اﺟﺮاﻳﻲ اﻳﻦ ﻃﺮﺡ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ اﻗﺪاﻡ اﺳﺖ، اﻓﺰﻭد: دﺭ اﺟﺮاﻱ اﻳﻦ طرح ﻛﻠﻴﻪ ﻣﺴﺎﻳﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ مرتبط با ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﻱ ﺩﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ.

ﻳﻮﺳﻔﻲ ﺑﺎ اﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ طرح‌ها و تفرجگاه‌های ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻆﺮ در این منطقه ﺗﺼﺮﻳﺢ ﻛﺮﺩ: ﺩﺭ اﻳﻦ ﭘﺮﻭﮊﻩ تفرجگاه‌های ﻣﺘﻤﺮﻛﺰ و ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺩﺭ ﻧﻆﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ و ﺑﺮاﻱ ﺗﺮﺩﺩ ﺧﻮﺩﺭﻭ، ﻣﻮﺗﻮﺭﺳﻴﻜﻠﺖ و ﺩﻭﭼﺮﺧﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻓﻀﺎﻱ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺷﻮﺩ.

ﻭﻱ ﺗﺎﻛﻴﺪ ﻛﺮﺩ: ﺗﺎ ﻗﺒﻞ اﺗﻤﺎﻡ ﻣﻂﺎﻟﻌﺎﺕ نمی‌توان ﻣﺴﺎﻓﺖ و ﻓﻀﺎﻱ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮاﻱ تردد ﻭﺳﺎﻳﻞ ﻧﻘﻠﻴﻪ ﺭا ﻋﻨﻮاﻥ ﻛﺮﺩ. ﺗﺮﺩﺩ ﺩﻭﭼﺮﺧﻪ ﺩﺭ ﻣﻨﻂﻘﻪ ﺻﺪﻣﺎﺕ ﭼﻨﺪاﻧﻲ ﺭا ﺑﻪ ﻣﻨﻂﻘﻪ ﻭاﺭﺩ نمی‌کند، اﻣﺎ در حال حاضر اﻧﻮاﻉ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎ و ﻣﻮﺗﻮﺭسیکلت‌ها به محل‌هایی در این منطقه ﻛﻪ فعلا اﻣﻜﺎﻥ ﺗﺮﺩﺩ وجود ﺩاﺭد ﻭاﺭﺩ می‌شوند و این امر ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻋﻨﻮاﻥ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﻴﺴﺖ.

ﻣﺪﻳرﻛﻞ منابع ﻃﺒﻴﻌﻲ اﺳﺘﺎﻥ ﺑﺎ ﺑﻴﺎﻥ اﻳﻨﻜﻪ ﺗﺮﺩﺩ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺩاﻳﻤﺎ ﺟﺎﺩﻩ‌ﻫﺎﻱ ﺟﺪﻳﺪی در منطقه اﻳﺠﺎﺩ ﺷﻮﺩ، اﻳﻦ اﺗﻔﺎﻕ ﺭا ﻋﺎﻣﻞ آﺳﻴﺐ‌ﺯﻧﻨﺪﻩ ﺑﻪ ﻋﺮﺻﻪ‌ﻫﺎﻱ ﻃﺒﻴﻌﻲ و ﭘﻮﺷﺶ ﮔﻴﺎﻫﻲ ﻣﻨﻂﻘﻪ و البته نامطبوع شدن چهره این منطقه طبیعی که فعلا مهمترین مامن مردم اراک برای گذران اوقات فراغت است، ﺩاﻧﺴﺖ.

ﻭﻱ ﺑﺎ ﺗﺎﻛﻴﺪ ﺑﺮ اﻳﻨﻜﻪ با ﺗﺮﺩﺩ ﺧﻮﺩﺭﻭ و ﻣﻮﺗﻮﺭﺳﻴﻜﻠﺖ ﺩﺭ ﻣﻨﻂﻘﻪ ﻛﺎﻣﻼ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻫﺴﺘﻢ، اﺿﺎﻓﻪ ﻛﺮﺩ: ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺗﺮﺩﺩ ﺩﻭﭼﺮﺧﻪ ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻳﺪ در راستای ﻛﻨﺘﺮﻝ ﻣﻨﻂﻘﻪ، اﻣﻨﻴﺖ ﻋﺎﺑﺮﻳﻦ و ﺣﻔﻆ اﻛﻮﺳﻴﺴﺘﻢ ﻣﻨﻂﻘﻪ، ﻓﻀﺎ و ﻣﺴﻴﺮ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺷﻮﺩ و ﺑﺮاﻱ ﭘﻴﺎﺩﻩ‌ﺭﻭﻱ ﻣﺘﻤﺮﻛﺰ و ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻧﻴﺰ ﻣﺴﻴﺮ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﻮﺩ.

منطقه گردشگری گردوی اراک

منطقه گردشگری گردوی اراک

منطقه گردشگری گردوی اراک

ﻳﻮﺳﻔﻲ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ سنگی ﺷﺪﻥ ﺑﺴﺘﺮ ﺭﻭﺩﺧﺎﻧﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺩﺭﻩ ﮔﺮﺩﻭ ﺗﻮﺳﻄ ﺷﻬﺮﺩاﺭﻱ نیز ﮔﻔﺖ: ﻣﺴﻴﺮ ﺭﻭﺩﺧﺎﻧﻪ اﺯ ﻛﻤﺮﺑﻨﺪﻱ ﺗﺎ اﻭﻟﻴﻦ ﺳﺎﺯﻩ ﺁﺑﺨﻴﺰﺩاﺭﻱ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﺤﺖ ﻧﻆﺎﺭﺕ ﻣﻬﻨﺪﺳﺎﻥ و ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺳﺎﻥ اﻣﺮ ﻗﺮاﺭ ﮔﻴﺮد ﭼﺮاﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ در این خصوص ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﻲ ﺳﺮمایه‌ﮔﺬاﺭﻱ ﺷﻮﺩ.

ﻭﻱ اﻓﺰﻭﺩ: ﺩﺭ ﺑﺎﻻﺩﺳﺖ رودخانه گردو پروژه ﭘﺎﺭﻙ ﺁﺑﺨﻴﺰﺩاﺭی اجرا ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ که اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن توسط استانداری تامین شده است. در این نقطه نباید سنگفرش ایجاد شود تا ﺁﺏ ﻗﺪﺭﺕ ﻧﻔﻮﺫ ﺧﻮد ﺭا ﺣﻔﻆ کرده و اکوسیستم منطقه آسیب نبیند.

ﻣﺪﻳﺮﻛﻞ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﻴﻌﻲ و ﺁﺑﺨﻴﺰﺩاﺭﻱ اﺳﺘﺎﻥ اﻇﻬﺎﺭ ﻛﺮﺩ: ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺩﺳﺖ ﻛﻪ اﺣﺘﻤﺎﻝ ﻓﺮﺳﺎﻳﺶ ﻛﻨﺎﺭﻩ‌اﻱ ﻭﺟﻮﺩ ﺩاﺭﺩ ﺑﺴﺘﺮﺳﺎﺯﻱ ﺑﺎ ﺳﻨﮓ ﺭﻭﺵ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ اﺳﺖ و اﻣﻜﺎﻥ ﺣﻀﻮﺭ طبیعت‌گردان ﺑﻭﻳﮋﻩ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻛﺎﻫﺶ ﺳﻂﺢ ﺁﺏ ﺭا ﻣﻴﺴﺮ می‌کند.

به گزارش ایسنا؛ روز جمعه گذشته یک همایش پیاده‌روی خانوادگی به مناسبت روز زمین پاک از سوی سازمان فرهنگی‌ورزشی شهرداری اراک در این منطقه برگزار شد و یکی از اقدامات قابل توجه در جریان برگزاری این همایش جلوگیری از ورود وسایل نقلیه به منطقه بود.

منطقه گردشگری گردوی اراک

منطقه گردشگری گردوی اراک

منطقه گردشگری گردوی اراک

انسداد ورودی گردو در زمان برگزاری همایش پیاده‌روی

حمید کربلایی حسنی مدیرعامل سازمان فرهنگی‌ورزشی شهرداری اراک با اشاره به اینکه روز جمعه مراتب لازم به منظور جلوگیری از ورود خودروها به کوه با همکاری راهنمایی و رانندگی انجام شد به ایسنا گفت: تلاش داریم در همایش بعدی نیز از ورودی بیمارستان امام خمینی(ره) تا ورودی کوه را به منظور ممانعت از ورود خودرو ببندیم تا پیاده‌روی واقعی به دور از تخریب منطقه انجام گیرد.

به گزارش ایسنا؛ اقدام شهرداری اراک به منظور جلوگیری از ورود خودرو به منطقه اقدامی قابل قبول و شایسته است، اما مسلما این اتفاق صرفا منوط به برگزاری همایش پیاده‌روی در منطقه خواهد بود در صورتی که با توجه به ارزش اکوسیستمی منطقه، نوع پوشش گیاهی و بکر بودن کوه سرخه اراک لازم است که به صورت دائمی این ممانعت صورت گیرد، چراکه قطعا در صورت ادامه این روند خودروها تا جایی که امکان داشته باشد وارد منطقه شده و علاوه بر از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه، ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی، ایجاد خطرات جانی برای عابران پیاده بویژه در روزهای تعطیل، ایجاد مزاحمت و ناامنی در منطقه برای بانوان و ... اتومبیل‌ها هر روز راه‌های بیشتر و متنوع‌تری را به قلب دره گردو باز کرده و اکوسیستم منطقه را به تخریب می‌کشانند.

آنچه به عنوان یک خلاء بزرگ همواره در بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی به بدترین و واضح‌ترین شیوه خودنمایی کرده و می‌کند، عدم وجود فرهنگ استفاده از هرگونه امکاناتی است که در اختیار داریم. متاسفانه وارثان امروزین ایران بزرگ و کهن تمامی آنچه به عنوان احترام به زمین و طبیعت از نیاکان خود به ارث برده بودند را به فراموشی سپرده و در بی خبری و ناآگاهی نسبت به عواقب اقدامات خرابکارانه خود در طبیعت، طبیعت را فدای ساعتی سرخوشی و خوشگذرانی می‌کنند.

در این رابطه نقش دستگاه‌ها و سازمان‌های موثر در رشد و تربیت افراد جامعه در ارتقای فرهنگ طبیعت‌گردی و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی غیرقابل انکار است. نقشی که به نظر نمی‌رسد اصرار چندانی برای ایفای آن وجود داشته باشد و کودکان این سرزمین همچنان در همان خواب بی‌خبری رشد می کنند و قد می‌کشند که مادران و پدران در آن روزگار می‌گذرانند و در این شرایط، روزگار نامیمون طبیعت همان است که بود و چه بسا هر روز بدتر از دیروز.

در این میان بی‌توجهی مسئولان در سازمان‌های ذیربط به این تخریب تدریجی از یک سو و بی‌توجهی آنها به ابعاد مختلفی که باید در طرح گردشگری این منطقه لحاظ شود، نکته مهم و قابل تاملی است. موضوعی که تاکنون نتایج ناگوار آن را در خصوص بسیاری از مناطق طبیعی و جاذبه‌های گردشگری استان بوضوح مشاهده کرده‌ایم.

مسدود کردن ورودی گردو تنها در روزهای برگزاری همایش‌ پیاده‌روی دردی از این منطقه دوا نمی‌کند. امید است که مسئولان مربوطه چاره‌ای قطعی و مثمر ثمر در این رابطه بیندیشند و از بکارگیری 


ویدیو مرتبط :
انیمیشن معماری-صنعتی پارکینگ مکانیزه بانک گردشگری