نگاهی به فضای رادیکالیزه شده سیاست داخلی و خارجی ترکیه


تصاویری که این روزها از سوی رسانه‌های اجتماعی از جنوب شرقی ترکیه منتشر می‌شوند تصاویری دلخراش، در عین حال تکان دهنده و حاوی پیامهای مهمی در خصوص حال و آینده بحران داخلی و خارجی ترکیه است.

در یکی از این تصاویر مادری بر روی جسد بی جان فرزندش نشسته و بدون اینکه اشکی بریزد لالایی برای فرزندش می‌خواند و می‌گوید: "خداوند بچه‌ات را بگیرد اردوغان، تو فرزندم را از من گرفتی، مگر بچه من تروریست بود که تو کشتیش." در امتداد این تصویر جسد بی جان فرزند را در آغوش می‌کشد و با کمک همراهانش سوار ماشینی می‌شود و با علم کردن پرچمی سفید راهی قبرستان می‌شوند تا فرزند را دفن کنند.

در یکی دیگر از این تصاویر یک سرباز ترک در یکی از مدارس شهر سور در جنوب شرقی ترکیه در حالی که رو به دوربین ایستاده است، بر روی تخته سیاه نوشته است: "داعش ما هستیم ما".

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از اقلیم کردستان عراق، شهرهای بزرگ کردنشین در ترکیه این روزها حال و هوای بهتر از این ندارند و دولت هر روز بر فضای تند امنیتی نظامی در شهرها می‌افزاید. دولت اعلام کرده است که برای مبارزه با حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک شرایط کنونی را برقرار کرده است و تا پایان مبارزه با تروریستها این وضعیت ادامه خواهد داشت.

شهر دیاربکر به عنوان بزرگترین شهر کردنشین در ترکیه امروز نه تنها شرایط عادی ندارد بلکه با شرایط سخت امنیتی دست و پنجه نرم می‌کند. به نظر می‌رسد وعده‌های احمد داووداوغلو به مردم این شهر کاملا محقق شده است.

او وعده داده بود "اگر به ما رای ندهید فضای امنیتی به شهر بازخواهد گشت و باید هر روز که بیرون می‌روید با تانک وزره پوش روبرو شوید."

در انتخابات پارلمانی اخیر ترکیه چه در دور اول و چه در دور دوم مردم این شهر به حزب خلق‌های دمکراتیک رای دادند و گوش به این وعده داووداوغلو ندادند و امروز وعده‌های داده شده محقق شده است.

دولت ترکیه پ.ک.ک را یک سازمان تروریستی می‌شناسد و علیرغم آغاز مذاکراتی فشرده با این گروه از سال 2013 میلادی اما بعد از انتخابات دور اول در ترکیه به این مذاکرات صلح پایان داد و دور سنگینی از جنگ با این گروه در ترکیه و خارج از ترکیه شروع شد.

در تمام این مدت هم البته پ.ک.ک در این کشور بیکار ننشسته بود و با تاسیس سازمان جدیدی ویژه جوانان سروسامانی به تشکیلات خود در ترکیه داد؛ با این هدف که در نبردهای شهری نیروهای چریکی وارد نبرد نشوند و تنها نیروهای مردمی با ارتش درگیر شوند. اتفاقی که امروز در مناطق کردنشین ترکیه روی داده است و این نیروهای پ.ک.ک نیستند که با ارتش می‌جنگند بلکه نیروهای مردمی هستند که روبروی تانکها می‌ایستند.

تحلیلگر سرشناس ترک "عرفان اکتان" در المانیتور می‌نویسد: "نتایج خسارت بار درگیری‌هایی که از ماه ژوئیه آغاز شد عظیم بوده است. اگر چه منابع مختلف روایات متفاوتی ارائه کرده‌اند. حداقل در ١۴ استان حکومت نظامی ٢۴ ساعته بوده است از جمله در سور دیاربکر، همانجا که ایلچی به ضرب گلوله از پا در آمد. بنا به گزارش‌های بنیاد حقوق بشر ترکیه، حداقل ۶٧ نفر غیر نظامی و اعضاء شاخه جوانان پ ک ک در نقاطی که در آنها حکومت نظامی برقرار بوده کشته شده‌اند. اتحادیه حقوق بشر از ۶٣ مورد اعدام سریع و ۴٣ مورد قتل به دلایل نامعلوم و مرگ ١٠ غیر نظامی خبر داده است. در ٩ ماه اول سال، در درگیری‌های در جنوب شرقی ترکیه، ١٠۵ تن از اعضاء امنیتی ترکیه و ١٠۴ نفر از اعضاء پ ک ک کشته شده‌اند. بنا بر گزارش‌های رسانه‌های طرفدار دولت، ٩٢۵ نفر که اکثر آنان از اعضاء پ ک ک بوده‌اند در فاصله ٢٢ ژوئن و ١۴ اکتبر کشته شده‌اند. در این میان، ٣۶٠٠ نفر در عملیات امنیتی دستگیر شده‌اند که ٨۶۴ نفر از آنان در زندان و در انتظار محاکمه به سر می‌برند. رسانه‌های طرفدار دولت ابائی ندارند که فاش کنند ١۶٩ غیر نظامی که در میان آنان ٧ کودک بوده‌اند به قتل رسیده‌اند."

اکتان چنین نتیجه می‌گیرد: با توجه به اینکه مقامات دولتی بر سرکوب‌های امنیتی پافشاری می‌کنند باید گفت که "ترکیه دموکراتیک" در آینده نزدیک برای کرد‌ها چیزی غیر واقع بینانه خواهد بود. اینکه آیا استقلال را گزینه‌ای واقع بینانه تر می‌بینند بستگی به رفتاری دارد که دولت ترکیه و حزب عدالت و توسعه با آنان خواهد داشت.

محمد بوزارسلان، گزارشگر ترک نیز از دیاربکر گزارش می‌کند که منطقه دیاربکر "هفته‌هاست که در هرج و مرج به سر می‌برد. شهر‌های کردنشین در جنوب شرقی ترکیه از ماه اوت که گروه‌های وابسته به پ ک ک مناطق مسکونی را تحت کنترل خود در آورند و اعلام خودمختاری کردند در ناآرامی به سر می‌برند. دولت با سرکوب، پاسخ معترضین را داده است. جنبش جوانان وابسته به پ ک ک برای ممانعت از ورود نیروهای امنیتی به نواحی مختلف شهرها اقدام به کندن کانال و برپائی سنگر در خیابان‌ها کرده است. در پی این تحولات، دولت اعلام حکومت نظامی کرد و جوانان با اسلحه با پلیس درگیر شدند."

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز روز ١۵ دسامبر به شبه نظامیان کرد اخطار کرد که "شما نابود خواهید شد". او هم چنین از نیروهای امنیتی ترکیه خواست که حملات خود را به شهرهای کردنشین جنوب ترکیه هم چنان ادامه دهند تا آنجا که شهر های مذکور "کاملا پاکسازی شده و فضای آرامی در آنها برقرار شده باشد".

تهدید به نابودی از سوی اردوغان در حالی مطرح می‌شود که این کشور دست دوستی برای رژیم غاصب صهیونیستی برده و در حال قمار بر سر سرنوشت قربانیان کشتی آبی مرمره است که رفته بودند باری از دوش مردم غزه بردارند.

دولت ترکیه در حالی مناطق کردنشین این کشور را رادیکالیزه کرده است که این کشور در سیاست خارجی نیز وضعیت بهتری ندارد، روابط با روسیه تیره شده است،‌ روابط با عراق هم چندان تعریفی ندارد، گمان‌های بین‌المللی درخصوص ارتباط ترکیه و داعش و تامین مایحتاجات این گروه تکفیری هم به شدت وجه بین‌المللی این کشور را منفی کرده است. روابط با رژیم صهیونیستی نیز وجه اسلامی اردوغان را که بارها در ترکیه قرآن به دست در ملاء‌ عام حاضر شده زیر سوال برده است، کمک به تروریستها در سوریه علیه مردم این کشور هم که چند سالی است تنش را بر روابط ترکیه با سوریه حاکم کرده است.

به نظر می‌رسد با ادامه این روند، فضای رادیکال جنگی بر سیاستهای خارجی و داخلی سایه بیشتر بگستراند و ترکیه را از یک کشور آرام به جزیره‌ای کاملا ناآرام سوق دهد. ترکیه‌ای که با رای مردم این کشور به قدرت رسیده است در حال تلاش برای حل مشکلات داخلی و خارجی از طریق جنگ و کشتار از یک سو و همسویی با عربستان و رژیم صهیونیستی از سوی دیگر است. به اعتقاد کارشناسان سیاسی ناقوس جنگ بخشی از سیاست داخلی و خارجی دولت ترکیه شده است و هر روز به صدا درمی آید؛ ناقوسی که شاید پایانی بر شعار ترکیه دمکراتیک باشد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
طراحی روشنایی فضای داخلی، فضای خارجی و نمای ساختمان با DIALux evo