ترکیه سفیر روسیه را درخصوص بمباران مناطق مرزی سوریه احضار کرد


وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد: آنکارا سفیر روسیه در این کشور را پس از آنکه جت‌های جنگنده مسکو منطقه‌ای در سوریه نزدیک به مرز با ترکیه را بمباران کردند احضار کرد؛ اقدامی که همزمان با تلاش‌های این دو کشور برای حل اختلافاتشان در خصوص جنگ داخلی سوریه باعث افزایش تنش‌ها می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارج ترکیه در بیانیه‌ای گفت: ترکیه، آندری کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا را احضار کرد تا نگرانی‌های خود را نسبت به بمباران روستاهای غیرنظامیان ترکمان توسط روسیه که در نزدیکی مرز با ترکیه رخ داده، مطرح کند.

در این بیانیه آمده است: ترکیه از روسیه می‌خواهد تا فورا به عملیات‌هایش پایان دهد. بمباران روستاهای اقلیت ترکمان در سوریه منجر به پیامدهای جدی می‌شود.

ترکیه همچنین هشدارها و درخواست‌های خود را به سمع و نظر میخائیل بوگدانف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه رساند.

مقامات ترکیه از 30 سپتامبر سال جاری میلادی با آغاز حملات هوایی روسیه در سوریه بارها سفیر مسکو در آنکارا را احضار کرده‌اند.

ترکیه معترض است که هواپیماهای روسیه حریم هوایی‌اش را نقض کرده و همچنین به مسکو نسبت به تامین تسلیحات و حمایت از کردهای سوریه که با داعش می‌جنگند، هشدار داده است.

این تنش‌های اخیر همزمان با آن صورت گرفته است که قرار است سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه به ترکیه سفر کند و جنگ داخلی چهار ساله سوریه که باعث 250 هزار کشته در این کشور شده در راس برنامه وی قرار دارد.

همزمان با افزایش سرعت در تلاش‌ها برای دستیابی به یک توافق صلح در سوریه پس از حملات تروریستی در پاریس، ترکیه و روسیه به دنبال حل اختلافات خود در خصوص این جنگ داخلی هستند. آنکارا از مخالفان سوری حمایت می‌کند اما مسکو دست از حمایت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بر نمی‌دارد.

حملات هوایی روسیه به طور گسترده به عنوان اقدامی برای پشتیبانی و حمایت از دولت دمشق تلقی می‌شود.

ترکیه اقلیت ترکمان‌ها در سوریه را به عنوان یکی از متحدان مناسب در تلاش‌هایش علیه اسد می‌داند.

گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که آنکارا از ترکمان‌ها خواسته به عنوان شاخه‌ای از مخالفان سوری با تروریست‌های داعش بر روی زمین مبارزه کنند.

در ادامه این گزارش‌ها‌ آمده است: این اقدام از حملات هوایی مشترک ترکیه آمریکا برای پاکسازی تروریست‌های داعش از منطقه مرزی ترکیه-سوریه حمایت می‌کند.

فریدون سینیرلی اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: این عملیات مشترک با آمریکا در مرز سوریه زمینی نیست بلکه از طریق هوایی انجام می‌شود.

در همین حال احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه خطاب به مسکو گفت: اگر غیرنظامیان قتل عام شوند بمب‌های خوشه‌ای در ترکیه بیفتند و سیر جدیدی از آوارگان ایجاد شود تمامی افرادیکه در این اقدام دست داشتند مسئول به شمار می‌آیند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
بمباران گذرگاه مرزی ترکیه - سوریه توسط جنگنده های روسی