صدای خداحافظی با درخت توت


رسول یونان که اولین کتاب صوتی‌اش با نام «خداحافظ ای درخت توت» منتشر شده می‌گوید: کتاب کاغذی را ترجیح می‌دهم، اما گاهی شنیدن کتاب از خواندن آن مؤثرتر است.

این شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و نشر ایسنا، درباره شعرخوانی‌اش در کتاب صوتی «خداحافظ ای درخت توت» گفت: این مجموعه اولین تجربه من در این زمینه است. نمی‌دانم موفق می‌شود یا نه. می‌گویند عصر، عصر کتاب‌های صوتی است، اما من خودم به شخصه ترجیم می‌دهم کتاب را از روی متن آن بخوانم.

او درباره گزینش شعرهای این مجموعه بیان کرد: این چند شعر از یک گزیده شعرم انتخاب شده که پیش‌تر منتشر شده بود. آن گزیده هم شامل شعرهای چندین اثر می‌شد. قرار شد من چند شعر بخوانم و خواندم. نمی‌توانم بگویم انتخاب آن‌چنانی از سوی من صورت گرفت. من تنها شعرهایی را که بیش از بقیه دوست داشتم خواندم.

یونان درباره تاثیر کتاب صوتی اظهار کرد: من هنوز کار را گوش نکرده‌ام تا خودم به طور کامل آن را ارزیابی کنم، اما کسانی که گوش کرده‌اند راضی بودند. زمانی که صدای خود شاعر همراه شعر باشد برای مخاطب جذابیت دارد. خواه ناخواه گاهی ما به لحن طرف مقابل نیاز داریم.

او در ادامه افزود: گاهی خود من زمانی که شعری را با صدای شاعر شنیده‌ام به دریافت جدیدی از آن رسیده‌ام. در واقع متوجه شده‌ام هنگامی که خودم شعر را می‌خواندم، چیزی در شعر کم بود؛ ولی صدای شاعر به من کمک کرد که چیز تازه‌ای در شعر کشف کنم. البته این حرف علمی نیست و تنها حسی است که من داشتم.

این شاعر با بیان این‌که کتاب‌های صوتی ادامه ایستگاه‌های رادیویی هستند اظهار کرد: کتاب‌های صوتی تا حدی کار رادیو را انجام می‌دهند و من به شخصه رادیو را دوست دارم. شنیدن کتاب صوتی خالی از لطف نیست. گاهی شنیدن کتاب از خواندن آن مؤثرتر است. من به شخصه خواندن را ترجیح می‌دهم اما اشکالی ندارد که این کتاب‌ها هم منتشر شود. افرادی که فرصت کتاب خواندن ندارند می‌توانند به این کتاب‌ها گوش کنند.

به گزارش ایسنا، کتاب صوتی «خداحافظ ای درخت توت» مجموعه صوتی شعرهای رسول یونان با صدای خود اوست که آهنگ‌سازی آن را مانی مزکا به عهده داشته و به عنوان اولین کتاب مجموعه «شعرخوانی‌ها» عرضه شده است.

این کتاب اولین کتاب صوتی مرکز موسیقی بتهوون است و با همکاری نشر چشمه منتشر شده است. این مرکز قرار است تا پایان سال حدود 10، 12 کتاب صوتی دیگر را با همکاری اهل قلم منتشر کند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
حمله به درخت توت