نوازنده گروه دنگ شو: ما در لحظه تصمیم می‌گیریم


نوازنده گروه دنگ شو: ما در لحظه تصمیم می‌گیریم

هنر آنلاین/ صبا صمیمی از نوازندگان گروه دنگ شو اعتقاد دارد حمایت واقعی رسانه‌ها با پرداخت اشتباه به یک جریان خیلی فرق می‌کند.
گروه موسیقی دنگ‌ شو فعالیت رسمی خود را از‌ سال ٨۶ با اجرای کنسرت در فرهنگسرای ارسباران تهران آغاز کرد.
این گروه به نظر عده‌ای آغاز‌گر جریان جدید موسیقی تلفیقی در ایران به حساب می‌آید. رضا شایا و طا‌ها پارسا (هر دو با نام فامیلی قبلی شجاع نوری) دو برادری هستند که مؤسسان گروه موسیقی دنگ‌شو به حساب می‌آیند و با ترکیب دوباره پیانو و ساکسیفون در موسیقی ایرانی و چند اجرای اولیه موفق توانستند جایشان را در میان اهالی هنر و موسیقی پیدا کنند؛ راهی که به روایتی گروه‌های پالت و چارتار دنباله‌روی آن هستند.

آلبوم "اتاق گوشواره" گروه دنگ شو هم به‌عنوان اولین آلبوم رسمی (و سومین آلبوم دنگ شو) در نیمه دوم‌ سال٩٣ منتشر شد و توانست در لیست آلبوم‌های محبوب، در سبک موسیقی تلفیقی قرار بگیرد. نوآوری دو برادر شجاع نوری (طا‌ها و شایا) در بازخوانی ترانه‌های مردمی اقبال خوبی را برایشان به همراه داشت. اسحاق چگینی، نیما عظیمی‌نژاد، سام مظاهری و خشایار روانگر به عنوان نوازنده در آلبوم آخر حضور دارند که وظیفه نوازندگی را برعهده داشتند. جالب‌تر اینکه دنگ‌شو خواننده ثابت نداشته و ندارد به همین دلیل سپنتا مجتهدزاده، ابوذر صفاریان، امید نعمتی، سعید آتانی و علی زندوکیلی تا به امروز این گروه را به عنوان خواننده همراهی کرده‌اند.

صبا صمیمی از نوازندگان این گروه درباره فعالیت‌های این گروه بعد از صفر به هنرآنلاین گفت: کنسرت‌هایمان در راه است. آلبوم هم مشغول کار هستیم. آلبوممان اگر قبل از عید آماده شود چه بهتر و اگر آماده نشود بعد از عید منتشر خواهد شد. مراحلی از تولید آلبوم را کار کرده‌ایم، اما نمی‌توانم بگویم چقدر پیش رفته‌ایم. ممکن است به‌یک‌باره تغییر و تحولات فراوانی به وجود بیاوریم و آن چیزی که من می‌خواهم اینجا توضیح بدهم در آلبومی که منتشر می‌شود نباشد، چون ما در لحظه تصمیم می‌گیریم که چیزی را عوض کنیم یا نه. ما از ابتدا آنچه حال خودمان را خوب می‌کرد می‌ساختیم و منتشر می‌کردیم. اما از زمانی که طیف مخاطبانمان گسترده‌تر شد، دیگر تنها بحث حال خودمان نیست و مجبوریم که حال مخاطب را در نظر بگیریم. ولی در نهایت با همان اثری که برای مردم منتشر می‌کنیم، حال خودمان هم خوب است و مطمئنم که حال بقیه هم خوب خواهد بود.

این نوازنده درباره انتظار خود از رسانه‌ها نیز گفت: رسانه‌ها باید حمایت بیشتر و واقعی کنند. حمایت واقعی کردن با پرداخت اشتباه به یک جریان خیلی فرق می‌کند. رسانه‌ها در زمینه فعالیت‌های هنری هنرمندان و ارائه دادن آلبوم و کنسرت‌های آن‌ها باید یک نگاه درستی داشته باشند. همه فعالیت‌ها باید گزارش و خبر شوند، نه فقط یک قشر خاصی از موزیسین‌ها. همه ما در یک فیلد هستیم. من همیشه گفته‌ام که درست است سبک‌های موسیقی، مدل اجراها، فضای استیج‌ها و سازبندی‌ها فرق می‌کند، اما در واقعیت همه ما موزیسین هستیم و همه فعالیت هنری می‌کنیم و یک بخش هنری هستیم. همان‌گونه که موزیسین‌ها با بهترین کیفیت سعی می‌کنند کارهایشان را ارائه دهند، خبررسانی‌ها هم باید با بهترین کیفیت و واقعی‌ترین جریان اخبار را ارائه دهند. نباید تنها عکس یک خواننده روی جلد روزنامه‌ها باشد. باید از موزیسین‌های دیگر هم حمایت شود.

صمیمی افزود: موزیسین‌هایی در کشور ما وجود دارد که فعالیتشان در حد فضای جهانی است، اما خبررسان‌ها به آن‌ها توجهی ندارند. خبررسان‌ها باید به جوانانی که خودشان را از یک فضای سخت به فیلد موسیقی می‌رسانند و کارشان خیلی خوب است اما شناخته نیستند بها بدهد، نه به کسانی که خودشان سالن‌ها را پر می‌کنند و کنسرت‌های متعددی می‌گذارند. آن افراد که طرفدار خودشان را دارند. به کسی باید توجه شود که تلاش می‌کند و می‌خواهد بیاید و در فیلد قرار بگیرد، شاید او از کسی که سالانه دو سه آلبوم با شرایط مالی خوب آماده می‌کند بهتر شود. درخواست دیگر من از خبرگزاری‌ها، بها دادن به موسیقی‌های واقعی، اصالت‌ها و ریشه‌ها است. رسانه‌ها باید به کسانی که در شهرستان‌ها خیلی خوب کار می‌کنند بها بدهند. این افراد سعی دارند به درجات بالای موسیقی برسند، اما به خاطر بازاری که راه افتاده است باید بهای سنگینی بدهند و از واقعیت خود دور شوند.

صمیمی جایگاه موسیقی در رسانه‌ها را این‌طور توضیح داد: خط و مشی خیلی از اتفاقات موسیقی را رسانه‌ها تعیین می‌کنند. برخی از رسانه‌ها بعضی از اتفاقات را خیلی خوب حمایت می‌کنند.

وی درباره نحو همکاری گروه با با آغداشلو و رؤیا نونهالی پاسخ داد: این ماجرا به خیلی سال پیش برمی‌گردد. این اتفاق از طرف طاها انجام شد. طاها با آقای آغداشلو در تماس بودند و صدای ایشان را دوست داشتند. آقای آغداشلو نیز کارهای ما را شنیدند و دوست داشتند. چون ایشان صدای زیبایی دارند و خیلی سلیس صحبت می‌کنند، از ایشان خواهش کردیم که برخی از اشعار ما را دکلمه کنند.

این هنرمند در بخش دیگری از صحبت‌هایش به حضور در تیتراژ اشاره کرد و گفت: تیتراژهایی که هر موزیسینی کار می‌کند، نمی‌شود دقیقاً همان چیزی باشد که خودش می‌خواهد. چون با کارگردان و برنامه‌ریز طرف است و سلیقه آن‌ها را هم باید در نظر گرفت. موزیسین هر چقدر فکر کند کارش خوب است، ممکن است کارگردان آن را دوست نداشته باشد. در نهایت حتماً نمی‌شود تیتراژ و موسیقی متن یک فیلم همان‌گونه که شما دلتان می‌خواهد باشد. گله‌ای هم نیست، اگر موزیسین موسیقی فیلم کار می‌کند باید این مشکلاتش را هم بپذیرد و بداند که آن کار صد در صد کاری نخواهد بود که خودش می‌خواهد انجام بدهد.

او همچنین به برنامه کنسرتی گروه اشاره کرد و گفت: کنسرت‌های تهران را دوباره شروع خواهیم کرد و بقیه شهرهای ایران که نتوانسته‌ایم اجرا کنیم هم سعی خواهیم کرد اجرا بگذاریم. به احتمال قوی در برج میلاد و یا تالار وحدت روی صحنه خواهیم رفت.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
موسیقی دلنشین گروه دنگ شو