علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



کتاب«سعدی شیرین‌سخن» به چاپ دوم رسید


به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با آیین های یادروز سعدی چاپ دوم کتاب «سعدی شیرین سخن» عرضه شد.

گزینش اشعار این کتاب که بر اساس تصحیح محمدعلی فروغی است توسط کوروش کمالی سروستانی انجام گرفته و توسط دانشنامه فارس با همکاری مرکز سعدی شناسی به بازار نشر رسید.

این کتاب با نام «سعدی شیرین‌سخن» که با مقدمه‌ای با همین عنوان همراه است و در ادامه برگزیده گلستان‌، برگزیده بوستان‌، برگزیده غزلیات‌، برگزیده قصاید و برگزیده نصیحه الملوک را شامل می‌شود، برگزیده کلیات سعدی در 344 صفحه با شمارگان 3000 نسخه و قیمت 12هزار تومان به چاپ دوم رسید.

کمالی سروستانی در مقدمه‌ای بر این کتاب درباره سبب تدوین گزیده می‌نویسد: «سعدی شیرین‌سخن» برگزیده‌ای است از بی‌کرانگی زیبایی‌هایی که در صحیفه لطیفه کلیات سعدی هم به مدد همت و بضاعت مزجاة خویش بازیافته‌ایم و در این دفتر گردآورده‌ایم تا از سویی از این خوان گسترده‌ زیبایی‌، یافته‌های خویش از دُر شافی کلام شیخ را که چون شهید شیرین شکر است‌، بر سبیل اختصار‌، بر کام جان‌تان بنشانیم و خاطری خوش فراهم آوریم و از سویی دیگر به شکرانه این نعمت که تباشیر بشارت آن را هفتصد سال پیش بر گوش هوش ما نواخته‌اند‌، غفلت و نسیان ناخواسته از سعدی را به آشتی و پیوندی دوباره با سعدی بدل کنیم و آن را به امتداد ایام پیوسته گردانیم که نیک می‌دانیم نبض سبز زندگی در گنج خانه دولتش جاری است.

آثارش چون آفتابِ سایر است و از پیرایه عبارات سافل و عاطل‌، باطل است و مشحون از کلمات و نکاتی است که در کسوتی زیبنده‌، بدایع و روایع اندیشه‌های نابش را آشکار می‌کند. با جزالت و سلاست درآمیخته، تا فانوس راه‌مان گردد و خاطر جان‌مان را بنوازد آثاری که اکابر عالم و اکارم امم آن را بر کمال فضل باهر و سیادتش حمل می‌کنند.

از بدایت تا نهایت که دل بر اندیشه این مهم داشتیم‌، بر آن بودیم تا ضمن تجدید میثاق ارادت بر آستانه شیخ بزرگ‌، سعدی شیرازی‌، زمانی هرچند اندک‌، دلباختگان مهر و دوستی را به تفرج‌گاه بی‌بدیل شیخ‌، به سیاحت فراخوانیم و مشام جان‌شان را به روایح جان‌نواز بیاراییم.

تا باد چنین بادا!

خدایا چنان کن سرانجام کار

تو خشنود باشی و ما رستگار

در فهرست کتاب «سعدی شیرین‌سخن» کهبا صفحه آرایی نیکو یکه باش و طراحی و اجرای جلد باسم رسام عرضه شده عناوینی چون برگزیده گلستان، برگزیده بوستان، برگزیده غزلیات، برگزیده قصاید، برگزیده نصیحه الملوک و در پایان واژه نامه قرار دارد.

نوزدهمین یادواره سعدی که از چهارشنبه صبح با برگزاری نشست های علمی آغاز شد، صبح پنجشنبه همزمان با میلاد حضرت علی(ع) و گلباران آرامگاه شیخ اجل ادامه یافت و شامگاه این روز با برگزاری همایش «روزگار ارادت» به پایان می رسد.


ویدیو مرتبط :
بزرگداشت سعدی شیرین سخن