علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



برگزاری کنفرانس منطقه ای جاده ابریشم در دانشگاه فردوسی مشهد


برگزاری کنفرانس منطقه ای جاده ابریشم در دانشگاه فردوسی مشهدایرنا/ معاون پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه گفت: کنفرانس منطقه ای جاده ابریشم سال آینده در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود.
مرتضی دامن پاک جامی، روز یکشنبه در دیدار با استاندار خراسان جنوبی افزود: در این راستا همکاری هایی را با کشورهای حاشیه جاده ابریشم با چین، کره و ژاپن آغاز کرده ایم.
وی گفت: همچنین مذاکراتی با دانشگاه بیرجند، تبریز و مشهد و مقامات فرهنگی افغانستان انجام شده تا بتوانیم محور فرهنگی تمدنی هرات، بیرجند و تبریز را که یکی از محورهای اصلی جاده ابریشم و محور تاریخی تمدنی است که به انتقال ارزشهای فرهنگی تمدنی از یک دوره در شرق به غرب ایران پرداخته، فعال کنیم.
وی ادامه داد: گفت و گو پیرامون اندیشه های فرهنگی می تواند به بازتحکیم پیوندها در دنیای امروزی منجر شود و هدف ما را در سیاست های امور خارجه در حوزه ایران فرهنگی و تمدنی تحقق بخشد.
وی با اشاره به اینکه نخستین دوره از سلسله نشست های فرهنگی تمدنی از « قلعه هرات تا ارگ تبریز» روز گذشته در دانشگاه بیرجند برگزار شد افزود: در این نشست اساتیدی از دانشگاه تبریز، مشهد، تهران و مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه حضور داشتند که مقرر شد دور بعدی این نشست ها هر سه ماه برگزار شود.
دامن پاک جامی یادآور شد: مجموعه ای از گفت و گو در این نشست ها در قالب مجموعه ای منتشر می شود تا جامعه علمی و پژوهشی کشور با ایده های مختلف در این زمینه آشنا شوند.
وی با اشاره به مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه گفت: این مرکز بزرگترین مرکز در خاورمیانه ، غنی ترین مرکز در دنیا و دومین مرکز در کشور است که دهها میلیون سند در آن موجود است.
وی با بیان اینکه در مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه مجموعه ای بسیار ارزشمند از اسناد معروف و تاریخ دیپلماسی بیرجند وجود دارد افزود: در تاریخ گذشته بیرجند وزارت امور خارجه کارگزاری فعالی در بیش از 100 سال قبل در این شهر داشته و برخی از کنسولگری های خارجی نیز در بیرجند فعال بوده که اسناد آن در مرکز اسناد وزارت امور خارجه نگهداری می شود و تاریخ دیپلماسی این خطه را نشان می دهد.
معاون پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه گفت: طبق تفاهم نامه ای که بین دانشگاه بیرجند با مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه به امضا رسید، مقرر شد با کمک اساتید دانشگاه این اسناد شناسایی و استخراج و در قالب مجموعه ای برای اطلاع مردم بیرجند و سایر کشور منتشر شود.
وی افزود: همچنین تلاش می شود نمایشگاهی از این اسناد به کمک استانداری و نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی برای نشان دادن نقش مردم این استان در دیپلماسی کشور بعد از شناسایی و انتشار اسناد در آینده دایر شود.
وی ادامه داد: همچنین در حوزه انتشارات در شورای نشر وزارت امور خارجه تصمیم گرفتیم که از همه انتشارات در کمک به تغذیه مراکز علمی استان خراسان جنوبی بهره ببریم و در این زمینه یک نمایشگاه دائمی از این کتابها برگزار و انتشارات جدید در حوزه دیپلماسی و بین الملل و علوم سیاسی را به این نمایشگاه ارسال کنیم.
دامن پاک جامی با اشاره به بازدید خود از آرامگاه این حسام خوسفی در خراسان جنوبی گفت: تلاش می کنیم دیوان خاوران نامه این شاعر و عارف قرن هشتم و نهم هجری را ثبت ملی و جهانی کنیم.
وی افزود: مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه برای تحکیم ارتباطات فرهنگی و تمدنی با کشورهای همسایه و دنبال کردن اصل تعامل سازنده یکسری نشست هایی همچون گفت و گوی تاریخی تمدنی ایران و ترکیه، گفت و گوی تاریخی و تمدنی محور بصره -مسقط - بوشهر در حوزه خلیج فارس که شروع راه ابریشم دریایی است را در دستور کار قرار داده است.
مدیر اجرایی موسسه فرهنگی اکو هم در این نشست گفت: سازمان همکارهای اقتصادی (اکو) یک بال فرهنگی به نام موسسه فرهنگی اکو دارد که به امور و تبادلات فرهنگی 10 کشور عضو اکو می پردازند.
محمد رضا حاج کریم جباری افزود: طی دو سال گذشته این موسسه در شهرهای شیراز، اصفهان، لاهیجان، کاشان و مشهد به اجرای برنامه های متنوع فرهنگی پرداخته و نیز در تاجیکستان و پاکستان برنامه فرهنگی اجرا کرده است.
وی ادامه داد: برنامه های این موسسه در زمینه های مختلف شعر، ادبیات، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و، موسیقی است که ابعاد فرهنگ و تمدن 10 کشور عضو اکو را در برمی گیرد.
وی گفت: این موسسه آمادگی دارد برنامه هایی را در بیرجند یا تهران در زمینه بزرگداشت مفاخر و مشاهیر این منطقه ، هنرهای دستی و بومی و نیز میراث معنوی بیرجند که از تنوع چشمگیری در کشور و سطح بین المللی برخوردار است، برگزار کند.
وی یادآور شد: همچنین این موسسه برای برگزاری هفته های فرهنگی بیرجند در تهران یا خارج از کشور که با دعوت از سفیران مقیم ایران و سازمان های بین المللی اعلام آمادگی می کند.
به گفته وی موسسه فرهنگی اکو در سال 1375 به طور رسمی کار خود را در تهران آغاز کرد، ایران، افغاستان، پاکستان و تاجیکستان چهار عضو فعال این موسسه هستند.



منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
مدرسه کسب و کار فردوسی-دانشگاه فردوسی مشهد