تورنتو استار: زمان بازگشایی سفارت کانادا در تهران است


دولت ایالات متحده ارزش باز بودن کانال های تماس و دیپلماسی با ایران را اثبات کرده است و کانادا نیز باید در همین جهت قدم بر دارد.

روزنامه تورنتو استار کانادا در سر مقاله روز جمعه خود موضوع احیای روابط سیاسی و دیپلماتیک با ایران پس از توافق هسته ای و رفع تحریم ها را مورد توجه قرار داده و از دولت جدید کانادا خواسته است، هر چه سریع تر به تاسی از سیاست های آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی در این راه قدم بر دارد.تورنتو استار: زمان بازگشایی سفارت کانادا در تهران است

به گزارش عصر ایران این روزنامه چاپ تورنتو با اشاره به اینکه پیشتر نیز اقدام دولت محافظه کار استفان هارپر را در قطع روابط دیپلماتیک و تعطیلی سفارت خانه در تهران را مورد انتقاد قرار داده است ، نوشت: در همان زمان (شهریور 1391) نیز روزنامه تورنتو استار از این اقدام دولت هارپر انتقاد کرد و نوشت باید کانال های دیپلماسی با ایران باز نگه داشته شود. تهران یک بازیگر عمده در خاورمیانه است. چه دوست داشته باشیم و چه نه این واقعیتی است که باید با آن کنار بیاییم."

این روزنامه کانادایی در ادامه نوشت: امروز به لطف دیپلماسی دولت اوباما مساله هسته ای ایران حل شده است و ایران در مذاکرات صلح سوریه که امیدها برای پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور را افزایش داده، مشارکت دارد. هم تهران و هم واشنگتن پس از دهه ها خصومت و دشمنی تلاش دارند موضوعات مورد اختلاف را از "مسیرهای جدید " گفت و گو و دیپلماسی حل و فصل کنند و فصل جدیدی در دهه ها رابطه خصومت آمیز خود بگشایند از جمله اینکه روابط تجاری و اقتصادی خود را توسعه دهند.

کانادا از احیای روابط اقتصادی و تجاری با ایران سود خواهد برد. پیش فرض شکل گیری چنین رابطه ای لغو تحریم های کانادا علیه ایران در حوزه هایی چون برنامه هسته ای، سلاح های متعارف، نفت و گاز، ارتباطات و حمل و نقل است.

در همکاری نزدیک با متحدانمان ، دولت جاستین ترودو (نخست وزیر جدید کانادا) باید تماس های سطح بالای خود با ایران را از سر گرفته و با برداشتن تحریم های نفتی، بانکی و تمامی تحریم هایی که در موضوع هسته ای از سوی کانادا علیه ایران اعمال شده است، سفارت خانه خود در تهران را بازگشایی کند.

با توجه به سیاست های ایران، منافع و سابقه این کشور و نحوه رفتار آن با همسایگان، هنوز مشکلات زیادی می تواند در رابطه با ایران در پیش رو باشد، اما دولت ایالات متحده ارزش باز بودن کانال های تماس و دیپلماسی با ایران را اثبات کرده است و کانادا نیز باید در همین جهت قدم بر دارد.


ویدیو مرتبط :
بازگشایی سفارت انگلیس در تهران