سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



موافقت با استمهال زنجانی برای پرداخت بدهی/باید برای بیت‌المالی که به غارت رفته خون گریه کرد/ وعده‌های متهم محقق نشده است


به گزارش خبرنگار قضایی فارس، قاضی صلواتی در حاشیه جلسه بیست و چهارم دادگاه رسیدگی به پرونده فساد نفتی که صبح امروز در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شد گفت: تمام تلاش دادگاه در 6 ماه گذشته برگرداندن وجوه بیت المال بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به درخواست وکیل مدافع متهم ردیف اول و ارائه یک فقره برات از سوی متهم در یک کشور و بانک خارجی مبنی بر پرداخت و یا تضمین پرداخت آن و اینکه شاید متهم اموالی را معرفی کند با درخواست استمهال متهم ردیف اول برای وصول مطالبات متهم موافقت می‌کند.

توضیحات وکیل بابک زنجانی درباره تهاتر اموال متهم و میزان بدهی‌اش به دولت

رسول کوهپایه‌زاده در خصوص بدهی موکل خود، اظهار داشت: همان‌گونه که قبلاً گفته شد موکل وکالتی بلاعزل را برای انتقال اموال در داخل ایران در اختیار دوستان شرکت نفت قرار داده است.

وی افزود: باتوجه به تحریم‌های ظالمانه غرب علیه جمهوری اسلامی نه تنها زنجانی، بلکه سایر اشخاص حقیقی و حقوقی به‌دلیل تحریم‌ها در بحث استرداد و انتقال وجوه با مشکل مواجه بودند.

وکیل بابک زنجانی در ادامه با بیان اینکه اقدامات قابل توجهی از سوی موکلم برای تسریع بازپرداخت وجوه درحال انجام است، گفت: دادگاه به‌دلیل محرمانه بودن در جریان موضوع است و با توجه به اقدام موکل برای پرداخت مطالبات، در صورتت صلاحدید و در راستای تحقق وصول  مطالبات تقاضا داریم فرصت چندماهه‌ای را در اختیار موکل قرار دهید تا مقداماب بازپرداخت فراهم شود.

کوهپایه زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه تحریم‌ها در حال برداشته شدن است و در چند ماه آینده زمینه انتقال وجود فراهم می‌شود، امیدواریم طی این مدت موکل بتواند مطالبات شرکت‌ نفت را پرداخت کند.

وی با بیان اینکه مطالبات شرکت نفت شامل دو بخش محموله‌های نفتی و واریز یک میلیارد و 427 میلیون و 500 هزار یورو به‌صورت نقدی است، گفت: از مجموع مبلغ واریز شده به صولت نقدی 660 میلیون یورو به دستور شرکت نفت به پیمانکاران پرداخت شده و با تلاش های صورت گرفته از سوی دادسرا طی مدت گذشته 2 هزار و 600 میلیارد تومان از اموال موکل در داخل کشور شناسایی و ارزیابی شد.

وی خاطرنشان کرد: با تهاتر این مبلغ با مبلغ باقی‌مانده از واریز نقدی‌، می‌توان گفت وجوه نقدی که موکلم بدهکار بوده است تهاتر شده است.

وکیل شرکت HK: زنجانی ساعت و ماشین را برای خودش نگه دارد/ وعده‌های متهم محقق نشد

غلامرضا صادقی وکیل شرکت HK در واکنش به درخواست وکیل متهم ردیف اول پرونده نفتی مبنی بر گرفتن مهلت چند ماهه برای بازپرداخت بدهی‌ها گفت: از همان ابتدا و پیش از اینکه شکایتی صورت گیرد و پرونده به دادگاه بیاید تمام دغدغه شرکت نفت این بود که به هر نحوی بیت‌المال را باز گرداند.

وی افزود: علیرغم اینکه ما نسبت به تلاش متهم برای بازپرداخت بدهی حسن ظن داشتیم، اما در عمل شاهد این بودیم که صحبت‌های متهم تنها یک وعده و وعید بود و در عمل چیزی ندیدیم.

صادقی ابراز امیدواری کرد: این درخواست وکیل متهم در راستای فراهم کردن موجبات اطاله دادرسی نباشد و این درخواست برای به تعویق انداختن کار دادرسی مطرح نشده باشد.

وکیل شرکت HK در ادامه در خصوص کارشناسی 2 هزار و 600 میلیارد تومان از اموال بابک زنجانی گفت: ما این‌ها را قبول نداریم چرا که در کارشناسی صورت گرفته یک چک به مبلغ 40میلیارد تومان که صاحب آن هم، هم اکنون در زندان است جزو اموال متهم محسوب شده است.

وی ادامه داد: آنچه که کارشناسان ارزیابی کرده‌اند نه تنها 2600 میلیارد تومان نبوده حتی 1600میلیارد تومان هم نبوده است و در واقع واگذاری این اموال به شرکت نفت یک ظلم مضاعف است.

صادقی تأکید کرد:‌ما یکبار به دلیل فروش نفت به زنجانی سرمان کلاه رفته و ضرر کرده‌ایم و حالا هم در بحث واگذاری اموال به این شرکت می‌خواهند کلاه دیگری بگذارند.

وکیل شرکت HK خاطر نشان کرد:‌ما موضوع تهاتر را قبول نداریم واقعیت این است که اموال بابک زنجانی حتی 1600 میلیارد تومان هم نیست ما از متهم می‌خواهیم برای تسویه بدهی خود را به شکل نقدی عمل کند و ساعت و ماشین را برای خودش نگه دارد.

باید برای بیت‌المالی که به غارت رفته خون گریه کرد/ متهم ردیف سوم با یک بیسیم خود را مسئول وزارت اطلاعات معرفی کرده بود

در ادامه بیست و چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی و پس از اظهارات وکلای مدافع متهمان رضا نجفی نماینده دادستان اظهار داشت: در این پرونده متهمان تلاش کردند با مظلوم‌نمایی اینگونه القا کنند که دادسرا در پرونده دارای موضع بوده در حالی که اگر دادسرا موضع داشت مستندات را در اختیار وکلا قرار نمی‌داد.

معاون دادستان تهران گفت: وکیل (ح- ف- هـ) در دفاعیات خود گفتند که بازرس در بازجویی از مرتضوی مسیر بازپرسی را تغییر داده مگر شما در جلسه حاضر بودید و دیده‌اید که مسیر بازپرسی تغییر کرده است.

وی گفت: وکیل مدافع همچنین عنوان کرده در این پرونده به قدری ظلم شده که برای متهمان باید خون گریه کرد در حالی که باید برای بیت‌المالی که به غارت رفته خون باید گریه کرد.

نجفی تصریح کرد: متهم ردیف سوم با در اختیار داشتن یک بسیم خود را مسئول وزارت اطلاعات معرفی کرده است.

معاون دادستان تهران خاطرنشان کرد: مطابق ماده 125 قانون مجازات اسلامی هر کسی با افراد دیگر در عملیات اجرایی جرم شرکت کند موضوع شراکت در جرم مطرح است و سازمان یافته بودن اقدامات برخلاف اظهارات متهم نیازی به تشکیلات عریض و طویل ندارد.

وی با بیان اینکه آقای (ف) ادعا کرده در هیچ جای کیفرخواست سندی وجود ندارد و منافع و پورسانتی بابت همکاری ب ازنجانی برای وی لحاظ نشده گفت: این در حالی است که براساس گزارش پلیس آگاهی یکی از عناصر معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات بوده که در شرکت سرمایه‌گذاری غدیر فعالیت می‌کرده، همچنین وی در ستاد تدابیر ویژه دارای مسئولیت بوده و هدایت و رهبری برخی امور خاص و ویژه ملی را برعهده داشته است.

نجفی با بیان اینکه براساس گزارشات متهم ردیف سوم در اکثر شرکت‌های بابک زنجانی سهامدار بوده و 30 درصد از سهام هلدینگ سورینت به وی تعلق داشده است، گفت: به دلیل نفوذ بالایی که وی در مسائل امنیتی و اقتصادی داشته نقطه اولیه واگذاری پروژه‌ةای مهم به مجموعه زنجانی محسوب می‌شده است.

معاون دادستان تهران در خصوص ضمانت 8 هزار میلیارد تومانی مؤسسه توسعه گفت: آقای (غ - ا) مدیر وقت مؤسسه توسعه می‌گوید که بعد از صدور ضمانت‌نامه 8 هزار میلیارد مؤسسه توسعه به دنبال این بوده تا بخشی از پول را به جای دیگر منتقل کند اما متهم ردیف سوم با بیسیم مؤسسه رفته و اعلام می‌کند که این پول به مراجع امنیتی مربوط است.

وکیل «ح .ف.ه»: صحبت‌های سخنگوی قوه قضاییه را به فال نیک می‌گیریم

سید سجاد سعیدی‌مهر وکیل متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی پیش از ارائه دفاعیات خود اظهار داشت: خوشبختانه آقای اژه‌ای سخنگوی قضاییه در نشست قبلی خود مطالبی را درباره این پرونده عنوان کرد که ما آن را به فال نیک می‌گیریم و قطعاً می‌تواند در روند رسیدگی در آینده مؤثر باشد.

وی افزود: همچنین نماینده دادستان در جلسه قبل به وجود نقص در دادسرا تأکید داشتند و گفتند که مطالب دادسرا نص قرآن نیست اما می‌خواهم بدانم دادگاه خود هم ملزم به رعایت تمام موازین دادسری می‌کند یا خیر، چرا که در جریان دفاع موکل خود در سه جلسه گذشته هنوز دفاعیات متهم ردیف سوم به پایان نرسیده بود که دادگاه اعلام کرد جلسه غیرعلنی می‌شود و پس از وقفه‌ای دفاعیات موکل من در جلسه بیست و سوم ادامه یافت.

وکیل متهم ردیف سوم تصریح کرد: دادگاه برای رعایت حال موکل من خواست دفاعیات به صورت لایحه تقدیم شود اما در زمان تنفس سؤالاتی پیاپی از موکل پرسیده شد و موکل هم پاسخ داد.

وی گفت: براساس ماده 369 آیین دادرسی کیفری استمرار جلسات به غیر از تنفس الزامی است اما در دفاعیات موکل من شکاف افتاده و شاید دادگاه این شکاف را به دلیل مسائل مهم‌تری ایجاد کرده که ما در جریان نیستیم.

سعیدی مهر افزود: متأسفانه در جلسات قبل قاضی مطالبی را مطرح کردند که تیتر رسانة‌ها شده و من نمی‌توانم آنگونه که لازم است به این صحبت‌ها پاسخ دهم در این لحظه قاضی صلواتی خطاب به وکیل متهم ردیف سوم گفت: اگر مطلبی در رسانه‌ها درج شده با مجوز تبصره 2 قانون آیین‌ دادرسی کیفری از سوی مسئولان قضایی است البته حق شما محفوظ است و می‌توانید در این زمینه به دادسرا مراجعه کنید.

قاضی صلواتی با بیان اینکه به تشخیص دادگاه جلسه غیر علنی برگزار شد، گفت: موکل شما گفته بود که به دلیل بیماری نمی‌تواند در برابر اتهامات وارده پشت‌سر هم از خود دفاع کند به خاطر همین هم در بین دفاعیات ایشان یک جلسه غیرعلنی برگزار کردیم تا وقفه‌ای حاصل شود.

وکیل «ح.ف.ه»: کاش تاریخ خرید ماشین و هدیه عروسی از سوی زنجانی برای موکلم ذکر می‌شد

سعیدی مهر در ادامه دفاعیات خود اظهار داشت: به عقیده من نفس معرفی‌ها هیچ مشکلی نداشته و هیچ کدام از آنها با سوءنیت همراه نبوده است ضمن اینکه معرفی‌های موکل من در سال‌های 88 و 89 انجام شده که در آن سال‌ها اصلاً زمینه اتهامات وجود نداشته است.

وی در ادامه به قبول عضویت موکل خود در شرکت‌های زنجانی اشاره کرد و گفت: موکل من دائماً همراه آقای زنجانی نبود و حتی در برخی از شرکت‌ها ایشان موکل را به عنوان هیأت مدیره معرفی کرده است که گاهی حتی بدون آگاهی موکل من بوده است.

وکیل «ح.ف.ه» به اظهارات زنجانی در جذب و کنار گذاشتن متهم ردیف سوم اشاره کرد و افزود: متهم ردیف اول در اظهارات خود عنوان کرده بود که چون موکل کارمند بازنشسته وزارت اطلاعات بوده می‌خواسته همه کارهایش دیده شود به خاطر همین هم او را جذب کرده دلیل کنار گذاشتن «ح.ف.هـ» نیز ارتباط او با «م» بوده است.

وی با بیان اینکه بابک زنجانی با توجه به این اظهارات هیچ تمایلی با همکاری با موکلم در معاملات نفتی نداشته است، افزود: چطور ممکن است عضو چند هیأت مدیره شرکت‌های چند میلیاردی بدون تسویه حساب و داد و فریاد به کار خود پایان دهد در حقیقت این موضوع نشان می‌دهد موکل من هیچ سودی نبرده و هیچ شراکتی هم نداشته است.

سعیدی‌مهر با اشاره به اظهارات جلسه قبل رئیس دادگاه مبنی براینکه زنجانی برای «ح.ف» ماشین و هدیه عروسی دخترش را خریده است، گفت: کاش دادگاه تاریخ این هدایا را ذکر می‌کرد تا اینگونه در جراید نقل نمی‌شد و آبروی یک مسلمان نمی‌رفت.

وکیل مدافع متهم ردیف سوم گفت: موکل من در شرکت‌های زنجانی نه دستوری صادر کرده و نه تصمیمی گرفته به خاطر همین صرفاً عضویت در هیأت مدیره نمی‌تواند مشارکت در جرم باشد موکل من حتی یک میز و صندلی هم در مجموعه بابک زنجانی نداشته است.

وی ادامه داد: موکل من قبل و بعد از آشنایی با بابک زنجانی به غیر از دریافت حقوق بازنشستگی، در شرکت‌ها نیز کار می‌کرد.

وی ادامه داد: بنابر آنچه در صفحه 146 جلد 4 پرونده آمده زنجانی حتی پرداخت‌های جزیی کمتر از 10 هزار تومان را هم قید می‌کرد. بنابراین اگر موکل من شریک بود چگونه این بدهی‌ها قید شده است.

وکیل «ح .ف.ه»: موکلم در زمان انعقاد 3 قرار داد حضور داشته اما نقشی در امضای آنها نداشته است

وکیل مدافع متهم ردیف سوم فساد نفتی در خصوص ادعای حضور «ح ف ه» در تنظیم برخی از قراردادها گفت: این قراردادها به ترتیب قرارداد با بانک مرکزی، توافق‌نامه تأمین اجتماعی و بابک زنجانی و قرارداد فروش سهام بانک «FIIB» به بانک ملت است که موکل من در هر سه مورد حضور خود را عنوان کرد اما نقش خود را در این قراردادها نپذیرفت.

وی همچنین در خصوص مصوبه هیأت سه نفره وزرا و رئیس وقت بانک مرکزی گفت: براساس تعبیر کیفرخواست، بابک زنجانی با همکاری مشارکت آقایان «م .ش» و «ح ف هـ» با ظاهری گمراه کننده در داخل و خارج از کشور موفق می‌شوند مصوبه 91 را بگیرند که این تعبیر کیفرخواست با استناد به اظهارات خزانه‌دار وقت شرکت نیکو صحت ندارد.

وکیل مدافع متهم ردیف سوم افزود: «ک . د» خزانه‌دار وقت شرکت نیکو گفته بود پس از مصوبه هیأت دولت و بحران ناشی از کمبود غذا و دارو در جلسه کارگروه ویژه مشخص شد که باید در خصوص کالاهای اساسی چه اقدامی کرد و معین شد که شرکت نیکو باید از ظرفیت خود برای انتقال وجه به منظور خرید دارو استفاده کند.

وکیل «ح .ف.هـ» افزود: جلسه‌ای برای مسیر انتقال وجه تشکیل شد و بانک سرمایه به همراه بانک «FIIB» و شرکت SCT بنکرز برای انجام این کار معرفی شدند.

سعیدی‌مهر با بیان اینکه در کیفرخواست به گونه‌ای علیه متهمان صحبت شده که باید خون گریه کرد، گفت: مصوبه سال 91 فی‌ نفسه مقدمه هیچ جرمی نیست چرا که آنها برای مصالح کشور این کار را انجام دادند و سوءنیتی نداشتند، اینکه چرا موکلم به دادگاه کشیده شد، هنوز نمی‌دانم.

وکیل «ح .ف.هـ» با بیان اینکه بابک زنجانی و رستم قاسمی از قبل با یکدیگر آشنایی داشتند آقای قاسمی از 4 سال قبل با زنجانی به دلیل دور زدن تحریم‌ها برای قرارگاه خاتم و تبادل ارز آشنایی کامل داشت و نیازی نبود موکل من در این راستا نقش معرف را ایفا کند.

وی در زمان تشریح دلیل دیگر عدم حضور موکل خود در مصوبه سال 91 گفت: موکل من را به جای تحریم‌کنندگان محاکمه می‌کنند که در این لحظه قاضی صلواتی گفت شما حق توهین به بازپرس و دادسرا را ندارید که وکیل متهم پاسخ داد  موکل من توان تحریم را می‌دهد.

انتهای پیام/

http://fna.ir/ONPFKP


ویدیو مرتبط :
پول های بیت المالی که به خاطر جگر نداشتن هدر می رود