سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نداي ايرانيان: سياسي‌ترين طرح مجلس براي سياست زدايي از دانشگاه‌ها!


نداي ايرانيان: سياسي‌ترين طرح مجلس براي سياست زدايي از دانشگاه‌ها!

نداي ايرانيان/ متن پيش رو در نداي ايرانيان منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.

ساز و کار انتخاب روساي دانشگاه که هيج تغيير نکرده ، بلکه انتخاب روساي دانشگاه به مزاق برخي ها خوش نيامده و اتفاقا اين مجلس است که سياسي کاري مي کند. در گذشته کارهاي نادرستي صورت گرفت ولي کسي چيزي نگفت، الان که در راه بازگشت به راه درست است صدايشان در آمده.

پس از فروکش کردن تب و تاب پرونده بورسيه هاي غيرقانوني ميان مجلس و دولت و به نوعي پايان يافتن دوره پر فراز و نشيب دو قوه ـ که با خداحافظي فرجي دانا از وزارت و جايگزيني وي با فرهادي، پزشکي که در سازمان هلال احمر مشغول به کار بود ـ به نظر مي‌رسيد که وزارت علوم براي مدتي از کانون توجه ها دور شده و شاهد بحث ديگري درباره آن نباشيم؛ اما ظاهرا اين تصور اشتباه بوده است. اين را مي‌شود از تصميمي فهميد که به تازگي در قوه مقننه اتخاذ شده و آنچنان براي نمايندگان مهم است که مي‌خواهند با قيد دو فوريت آن را در صحن طرح کرده و زودتر به مرحله اجرا برسانند.
به گزارش «نداي ايرانيان»، آن گونه که قاسم جعفري، عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي درباره اين طرح گفته، قصد نمايندگان از مطرح نمودن آن، جدا کردن دانشگاه ها از امور سياسي و ايجاد ثباتي در اين مراکز علمي است که در نتيجه آن، با تغيير دولت ها، دانشگاه ها از تغييرات سياسي مصون بمانند و مسير علمي شان با خلل مواجه نشود.

زيباکلام: در مقابل روند اصلاحي در وزارت علوم جار و جنجال به راه مي اندازند

صادق زيباکلام استاد دانشگاه علوم سياسي دانشگاه تهران در گفتگو با «نداي ايرانيان» تصريح کرد: اين غايت سوء استفاده نمايندگاني هست که بايد ببينيم چگونه انتخاب شدند؛ يعني بايد بيينيم که در حوزه انتخابيه آن ها چه تعداد افراد از جريان هاي مختلف مي توانستند نامزد شوند و ضمنا اين افراد چقدر راي آوردند. براي مثال دراسفند سال 1390 در تهران نزديک به 6 ميليون واجد شرايط بودند و حق راي دهي داشتند. اگر 10 درصد اينها يک نماينده مورد وثوق داشتند، بنابراين آن نماينده بايد با تعداد 600 هزار راي انتخاب مي شد. اما امثال اقايان رسايي، کوچک زاده، اصغر زارعي، الياس نادران، روح الله حسيني و ... با حدود 300 هزار راي انتخاب شدند، يعني 95 درصد واجدين شرايط تهران به اينها راي ندادند.

وي افزود: بد نيست که تحقيقي بشود و اسامي کساني که به اين اختيارات وزير علوم اعتراض دارند و مي خواهند آن را از وزير سلب کنند، 10 درصد اراي مردم را کسب کرده اند يا خير.

اي استاد دانشگاه با اشاره به عملکرد وزارت علوم در حوزه دانشگاه ها گفت: نکته دوم اينکه بررسي ها نشان مي دهد عزل و نصب هايي که در دوره اقاي احمدي نژاد در وزارت علوم و دانشگاه ها و ... صورت گرفت در مقايسه با زمان کنوني وضعيت آن مشخص گردد. بايد بررسي شود در ان 8 سال مديران و چهره هايي که براي رياست دانشگاه ها و ساير سمت انتخاب شدند سطح تحصيلات و کارايي ان ها براي اين مناصب چقدر بوده است؟

وي تاکيد کرد: در آن 8 سال روساي دانشگاه تجريه دانشگاهي و اموزش عالي چنداني نداشتند و نيروهاي فکري مناسبي به حساب نمي آمدند اما در دولت گذشته تدريجا اين مورد در حال اصلاح شدن بود.

زيبا کلام با اشاره به نقش رسانه ها در افشاي اين نوع رفتارهاي دوگانه اظهار داشت : نهايتا وقتي به وظيفه رسانه اي خود عمل کرديد و حاصل اين بررسي ها را نشان دهيد به همه مردم بگوييد که کساني که در 8 سال گذشته مهر سکوت بر لب زده بودند در قبال رفتارهاي تخريب گرانه کوچکترين واکنشي نشان ندادند، و همچنين حالا امروز هم از اقاي احمدي نژاد دفاع مي کنند، در مقابل روند اصلاحي در وزارت علوم جار و جنجال به راه مي اندازند.

وي در پايان خاطر نشان کرد: همين کافي است تا هويت و هدف واقعي اين دست از نمايندگان فاش شود و دقيقا اشکار گردد که چه کسي به سياست گذاري در حوزه دانشگاه پرداخته است!

نقيب زاده: اين طرح همچنين خلاف قانون است

احمد نقيب زاده استاد دانشگاه تهران نيز در همين مورد به «نداي ايرانيان» گفت: ساز و کار انتخاب روساي دانشگاه که هيج تغيير نکرده ، بلکه انتخاب روساي دانشگاه به مزاق برخي ها خوش نيامده و اتفاقا اين مجلس است که سياسي کاري مي کند. در گذشته کارهاي نادرستي صورت گرفت ولي کسي چيزي نگفت، الان که در راه بازگشت به راه درست است صدايشان در آمده.

وي با بيان اينکه اين طرح همچنين خلاف قانون است؛ تصريح کرد: از گذشته پذيرفته شده بود که وزير عزل و نصب هاي زير مجموعه وزارت علوم را تحت اختيار خود داشته باشد.

نقيب زاده افزود: اين بحث، ريشه اي مربوط به بورسيه هاي غير قانوني دارد؛ از اين مي ترسند که ريشه هاي آن فاش شود و کنارگذاشته شوند و باعث تاسف است که مجلس يک همچنين رفتارهايي را مرتکب ميشود.

اين فعال سياسي اصلاح طلب در پايان با انتقاد شديد از رفتار دوگانه مجلس و در تبيين نحوه عملکرد وزارت علوم دولت يازدهم بيان داشت: متاسفانه در دولت جديد خيلي دير دست به کار شدند! الان ميبينيم که بعد از دو سال هنوز روساي دانشگاه تا امروز به روال گذاشته است. اما به هرحال اصلاحات مثبتي ايجاد شده؛ به ويژه اينکه جو حاکم بر دانشگاه ها و مراکز اموزش عالي از فضاي عمومي مرده و خموده خارج شده و کم کم به حالت عادي بر مي گردد.


ویدیو مرتبط :
مصوبات مجلس؛ طرح مقررات مالی دولت