سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



برنامه ریزی برای آزادكردن نرخ ارز مبادله ای هشت هزار قلم كالا


به گزارش ایرنا، محمدرضا مودودی روز چهارشنبه در نشست كارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان قزوین افزود: تفاوت میان نرخ ارز آزاد و مبادله ای انگیزه ای برای فعالیت قاچاق نیز می باشد كه با آزاد كردن نرخ ارز این جذابیت از بین می رود.
وی از تاسیس شركت های بزرگ صادراتی در كنار مشوق ها و تعیین كشورهای هدف به عنوان اولویت های سازمان توسعه تجارت خبر داد و اظهار داشت: این اولویت ها در راستای توجه به بخش برون گرایی اقتصاد مقاومتی و فعال كردن این حوزه مورد توجه قرار گرفته است.
این مسئول با بیان اینكه باید وظایف دستگاه ها در رابطه با حوزه صادرات و تجارت خارجی به طور دقیق مشخص شده و نهادهای نظارتی نیز در این رابطه به ارزیابی بپردازند، افزود: بخش خصوصی نیز باید به انسجام و هماهنگی فعالیت های خود پرداخته و برنامه های خود را هدفمند دنبال كند.

*** ایران كشوری جوان در حوزه صادرات كالاهای غیرنفتی
وی از ایران به عنوان كشوری جوان در حوزه صادرات كالاهای غیرنفتی یاد كرد و گفت: در این بخش كشوری جوان هستیم به شكلی كه در دو دهه قبل از یك بیستم وضعیت فعلی نیز برخوردار نبودیم و می توان مدعی بود كه در این مدت شاهد رشد یك هزار درصدی صادرات كالاهای غیرنفتی كشور به خارج بوده ایم.
مودودی با بیان اینكه به دلیل نوپا بودن موضوع صادرات كالاهای غیرنفتی هنوز شركت های بزرگ صادر كننده در كشور ایجاد نشده اند، ادامه داد: با این وضعیت طبیعی است كه در هنگام سوق دادن صادرات نفتی به غیرنفتی، دستگاه ها و سازمان های مربوطه نیازمند بازمهندسی جدی و ایجاد هماهنگی های لازم باشند.
وی اظهاركرد: به دلیل مسائل یاد شده همچون نوپا بودن كشور در حوزه صادرات كالاهای غیرنفتی و نبود شركت های بزرگ صادراتی، شاهد آن هستیم یك شركت در خارج از كشور دارای 100 میلیارد دلار صادرات می باشد اما مجموع صادرات غیرنفتی كشور به نیمی از این رقم نیز نمی رسد.
این مسئول در ادامه اندازه گیری شاخص عملكرد سازمان توسعه تجارت بر مبنای میزان صادرات را نادرست دانست و اظهار داشت: میزان صادرات كشور تابع برخی شرایط از جمله در بخش های سیاسی است و ملاك ارزیابی این سازمان در واقع باید به تلاش برای ایجاد شركت های بزرگ صادراتی منتهی شود.
معاون كل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینكه تعریف و ایجاد یك شاهراه صادراتی را در دستور كار خود داریم، اظهاركرد: در این شاهراه شركت هایی كه از ویژگی ها و شاخص های مشخص شده برخوردار باشند، می توانند به فعالیت بپردازند.

*** قاچاقچیان بزرگ ترین بازنده در صورت پیوستن ایران به سازمان توسعه تجارت جهانی
وی با بیان اینكه ایران باید به سازمان توسعه تجارت جهانی (WTO) بپیوندد، اظهار كرد: برخی ها مدعی هستند با عضویت كشور به این سازمان دچار مشكل خواهیم شد كه در این رابطه باید پرسید كدام یك از 162 كشور عضو این سازمان معترض بوده و از عضویت در آن پشیمان شده اند؟
مودودی، قاچاقچیان را بازنده و متضرر اصلی عضویت كشور در سازمان تجارت جهانی دانست و گفت: بزرگترین زیان ده در این جریان آندسته از افرادی هستند كه با فعالیت های قاچاق 25 میلیارد دلار به اقتصاد كشور آسیب می زنند.
وی، فعال كردن خطوط كشتیرانی در دریای جنوب و شمال و برقراری خط پروازی به آستاراخان را از جمله اقدامات مربوط به تقویت و توسعه صادرات كشور نام برد و اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت ایران همچنین از شركت هایی كه در زمینه برندسازی كالاهای صادراتی فعالیت كنند، حمایت به عمل می آورد.
این مسئول در پایان اظهار امیدواری كرد، با پیگیری های سازمان توسعه تجارت ایران و همكاری دستگاه ها و سازمان های مربوطه بتوان مشكل طولانی شدن پرداخت مطالبات مربوط به بازگشت مالیات و سود ارزش افزوده شركت های صادر كننده از امور مالیاتی را رفع كرد.
3013/ 6128/1352

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
عملیاتی شدن برنامه ریزی ها برای نرخ ارز