سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نماینده مجلس: خشکسالی و اعمال انواع تعرفه از علل کاهش 30 درصدی صادرات کشاورزی است


نماینده مجلس: خشکسالی و اعمال انواع تعرفه از علل کاهش 30 درصدی صادرات کشاورزی استایرنا/ رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بی توجهی به کنترل کیفیت، اعمال تعرفه های متعدد، خشکسالی و تغییر سیستم الگوی کشت را از عوامل مهم کاهش 30 درصدی صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته برشمرد.

عباس رجایی یکی از دلایل کاهش صادرات محصولات کشاورزی را نبود کنترل کیفیت کافی در مجتمع های تولیدی ذکر کرد و گفت: این امر باعث بی اعتمادی خریداران خارجی محصولات کشاورزی کشورمان و از دست دادن بازارها می شود.
وی یکی دیگر از موانع پیش روی صادرات محصولات کشاورزی را وضع مقررات مختلف عنوان کرد و گفت: صادرکنندگان با تلاش زیاد یک بازار را به دست می آورند اما بعد از صدور چند محموله، با ممنوعیت های صادراتی مواجه می شوند؛ این امر موجب می شود صادرکنندگان بازار خود را در کشورهای دیگر از دست بدهند.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، افزود: به این دست موانع می توان انواع و اقسام تعرفه ها و عوارض را نیز اضافه کرد که اینها آفت صادرات محصولات کشاورزی است.
وی تاکید کرد در حوزه کشاورزی، باید سهم تولید برای بازار داخلی و همچنین سهم تولید برای صادرات مشخص شود.
رجایی، خشکسالی و تغییر سیستم الگوی کشت را از دیگر عوامل تغییر اعداد و ارقام صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: روند خشکسالی ها در کشور آسیب زیادی به اقتصاد کشاورزی وارد کرده و این باعث شده است تغییراتی در الگوی کشت برخی مناطق مورد توجه قرار گیرد؛ به عنوان نمونه از کاشت هندوانه در مناطقی که کمبود آب وجود دارد جلوگیری شد.
وی تاکید کرد: نباید فراموش کنیم قانون رقابت در بازار حاکم است و رقبا از طریق کاهش قیمت تمام شده، ارتقای کیفیت و بسته بندی مناسب تلاش می کنند سهم بیشتری را در بازار کسب کنند؛ آنها در برخی موارد از نقطه ضعف های ما استفاده می کنند و جایگزین صادرکنندگان ایرانی می شوند.
به گزارش ایرنا، میوه های صادراتی ایرانی شامل انواع مرکبات، سیب، کیوی، هندوانه، خربزه و خیار است. میزان صادرات این محصولات در سال گذشته به یک میلیون و 207 هزار و 400 تن و به ارزش 409 میلیون و 100 هزار دلار رسید که نسبت به سال 1393 به طور میانگین حدود 30 درصد از نظر وزنی و ارزشی کاهش داشت.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
کاهش 20 درصدی واردات و 14 درصدی صادرات