راز و رمزهای سنگ‌های متحرک دره مرگ


 راز و رمزهای سنگ‌های متحرک دره مرگ میهن پست/ سنگ های متحرک دره مرگ در پارک ملی کالیفرنیا یکی از جاذبه‌های عجیب و غریب جهان است. منطقه‌ای که در قسمت دریاچه‌ای خشکیده قرار دارد. در این دره سنگ‌های بزرگ در آن به شکلی مرموز حرکت می‌کنند، در حالی که کسی هرگز شاهد حرکت کردن آنها نبوده است. از دهه ۱۹۴۰ تاکنون صخره‌ها و سنگ‌های متحرک دره مرگ دانشمندان را متعجب کرده است.

به عبارتی دیگر تنها شنیدن نام «دره مرگ» کافیست تا هر گردشگری برای دیدن عجیب ترین کویر دنیا راهی پارک ملی ناوادای امریکا شود.پارکی که در جنوب شرقی رشته کوه های سییرا نوادا و در مرز ایالات کالیفرنیا و نوادا قرار گرفته و مرموزترین شوخی طبیعت را به شما نمایش می دهد!
نکته عجیب و غیر قابل باور در کویر اسرارآمیز کالیفرنیا، این است که سنگ های دره مرگ به نحوی شگفت انگیر حرکت می کنند! این سنگ ها حتی اگر به سنگینی یک آدم هم باشند، بدون هیچ نیروی محرکی شروع به خزیدن می کنند و ردپایی از خود به جا می گذارند که شاید تا چند روز ماندگار باشد.

در ابتدای تحقیق و پژوهش در خصوص این واقعه شگفت انگیز و برای درک بیشتر اسرار این دره زمین شناسان تقریبا تمام قسمت های آن را مطالعه کرده اند. اولین فرضیه آن بود که این سنگ ها وقتی حرکت می کنند که سطح خارجی شان با قطرات بسیار ریز یخ پوشیده شده و به دلیل رطوبت و صافی بی اندازه زمین، با کمک کوچکترین نسیم کویری به حرکت در می آیند. اما این نظریه خیلی زود رد شد چرا که سنگ ها در تابستان های داغ هم به حرکتشان ادامه می دادند. آنها حتی روی زمین ناهموار هم حرکت می کردند و از خود ردپا به جا می گذاشتند.سنگ‌های متحرک دره مرگ

البته داستان به همین جا ختم نشد بلکه محققان با تصویربرداری طولانی مدت از سنگ‌های دره مرگ دریافتند این سنگ‌ها با وزیدن بادی به سرعت ۱۶ کیلومتر بر ساعت دو تا ۶ متر در دقیقه حرکت می‌کنند. سرعت حرکت این سنگ‌های مرموز برابر سرعت راه رفتن یک انسان تخمین زده شده است. در این منطقه سنگ ها گاه تا مسافت ۴۵۸ متر جا به جا می‌شوند مسیری از براده‌های خاک رس را در امتداد مسیر خود به وجود می‌آورند.
البته نباید فراموش کرد که دانشمندان در انجام مطالعات خود محدودیت‌هایی را پیش روی خود دارند که مهمترین آنها ممنوعیت جا به جا کردن سنگ‌ها و تخریب مسیر حرکت آنها است. مطالعات پیشین در این خصوص نشان داده‌ است که عواملی مانند نیروی گرانش یا زمین لرزه می‌تواند حرکات مرموز این اجرام را توضیح دهد.

و البته بعد از مطالعات و پژوهش های زیاد ، محققان توانسته راز و رمز حرکت سنگ متحرک دره مرگ را توجیح کند. دانشمندان زمانی که در حال مطالعه روی پدیده سنگ‌های لغزان بودند در ماه‌های سرد لایه‌های ضخیم یخی در زیر سنگ‌ها مشاهده کردند که همین عامل می توانست در حین ذوب شدن آنها را به جلو براند، به همین منظور حسگرهای ریزی که به منظور کنترل جریان آب در زیر لایه ای از خاک در این منطقه کار گذاشته شده بودند را بررسی کردند و دریافتند این حسگرها در ماه مارس حرارت انجماد آب را به ثبت رسانده‌اند، محققان دریافته‌اند که لایه‌های نازک یخی در زیر سنگ‌ها بستری لغزنده را ایجاد کرده و باد به راحتی سنگ‌ها را حرکت می‌دهد. به گفته محققان جریان بیشتر آب می‌تواند منجر به شناور شدن و حرکت سنگها توسط باد شود.

در پایان باید گفت که اما آنچه حرکت این سنگ ها را شگفت انگیزتر می کند، آن است که آنها به صورت موازی با هم حرکت می کنند. به این ترتیب هر سنگی در طول سالیان دراز یک راه دارد و همان را ادامه می دهد. هیچ کس تا به حال حرکت این سنگ ها را به چشم ندیده و حتی نمی داند این سنگ ها با چه سرعتی حرکت می کنند.

منبع:


ویدیو مرتبط :
راز و رمزهای" خوشبختی"