سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ترکی فیصل: روزهای خوش آمریکا و عربستان پایان یافت


ترکی فیصل: روزهای خوش آمریکا و عربستان پایان یافتنسیم/ رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان با تاکید بر پایان خوش خدمتی عربستان به آمریکا گفته که روابط دوجانبه باید "مجددا تنظیم" شود.

ترکی الفیصل رییس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان همزمان با دیدار باراک اوباما رییس جمهور آمریکا از ریاض، گفت «روزهای خوش قدیمی» ائتلاف تاریخی میان آمریکا و عربستان پایان یافته است و روابط آنها باید «مجددا تنظیم» شود.
اوباما روز چهارشنبه دیدار خود را از عربستان آغاز کرد که احتمالا آخرین دیدار وی از این کشور در دوره ریاست جمهوری اش خواهد بود. عربستان مخالف گشایش در روابط آمریکا با رقیبش یعنی ایران است.
ترکی الفیصل از اعضای خاندان پادشاهی عربستان که سفیر عربستان در آمریکا نیز بوده است، در گفتگو با شبکه سی ان ان گفت:«نمی توانیم باردیگر روی بازگشت روزهای خوب قدیم حساب کنیم.»
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رییس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان افزود:«وابستگی ما به آمریکا تا کجا می تواند ادامه پیدا کند؟ تا چه اندازه ای می توانیم روی سرسختی مقامات آمریکایی حساب کنیم؟ منافع مشترکی که ما را دور هم جمع می کند چیست؟ اینها موضوعاتی است که باید دوباره تنظیم شود.»
این مقام عربستانی خاطر نشان کرد رفتار و سخنان اوباما ریاض را در مورد تغییر در آمریکا هوشیار کرد و اتحاد بین عربستان و آمریکا حتی پس از انتخاب جانشین باراک اوباما نیز مانند قبل نخواهد بود.
ترکی الفیصل تاکید کرد: «من فکر نمی کنم که باید از رییس جمهور جدید آمریکا انتظار بازگشت به روزهایی که اوضاع متفاوت بود را داشت، همانطور که این موضوع را قبلا نیز ‌اعلام کرده بودم.»
تصمیمات دولت آمریکا - از امتناع از دخالت علیه دولت بشار اسد در سال 2013 گرفته تا توافق در موضوع هسته ای ایران در سال 2015 -- خشم کشورهای پادشاهی سنی نشین و در صدر آنها عربستان را برانگیخت.
باراک اوباما در مقاله ای که اواسط مارس در نشریه آتلانتیک منتشر شد از «دوستان» سعودی خواسته بود، راهی برای اشتراک منافع شان در منطقه با رقیبشان یعنی تهران پیدا کنند سخنانی که اصلا با استقبال ریاض مواجه نشد.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: نسیم


ویدیو مرتبط :
پایان تاریخ مصرف عربستان برای آمریکا