علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



قطار تعدیل نیرو به ایستگاه سویاب صنعت رسید


خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: چرخ‌های تولید کشور به کندی درحال چرخیدن است. گاهی اوقات در مواجهه با موانع سر راه خود ناگزیر از ایستادن است ولی باز دوباره خسته و نالان به حرکت خود ادامه می‌دهد. موانع مسیر بسیار زیاد و جاده سنگلاخی است و بسیاری از صنایع تولیدی کشور زمین گیر شده‌اند ولی همچنان صنایعی هستند که به حرکت استوار خود ادامه می‌دهند و اسیر طوفان حوادث نمی‌شوند و راه برون رفت از مشکلات را پیدا می‌کنند.

شرکت نوآوران سویاب صنعت محلات در سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر یکی از تأمین کنندگان اصلی موتورهای الکتریکی مورد نیاز در صنعت خودرو و تجهیزات الکترومکانیک و ابزار دقیق در صنایع دیگر است.

این شرکت همواره نقش قابل توجهی در صنعت و اشتغال محلات ایفا کرده و به نماد کارآفرینی در شهرستان محلات مبدل شده است ولی در سال جاری به دلیل مشکلات اقتصادی حدود ۱۰ درصد از نیروهای خود را تعدیل کرده است.

بعد از ۱۵ سال از شرکت اخراج شدم

یکی از کارکنان شرکت سویاب صنعت که به تازگی از شرکت اخراج شده است با اظهار ناراحتی از اخراجش به خبرنگار مهر گفت: من حدود ۱۵ سال در این شرکت مشغول به کار بودم و این اتفاق وضعیت زندگی من را تحت تأثیر قرار داده است.

وی که نخواست نامش فاش شود، دلیل اخراجش را کمبود کار شرکت عنوان کرد ولی نسبت به نحوه تعدیل نیروی شرکت اعتراض داشت و ادعا کرد که این کار به صورت سلیقه‌ای انجام شده است.

این کارگر اخراج شده با بیان اینکه تمام حق و حقوق قانونی خود را از شرکت دریافت کرده و برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کرده است، افزود: در این مدت که من در شرکت سویاب صنعت کار می‌کردم تاکنون چنین وضعیتی پیش نیامده بود و این رکود در کار به خاطر کاهش کیفیت خودروهای داخلی و افزایش قیمت آنها است که باعث شده فروش خودروی داخلی در کشور افت کند و قطعه سازان نیز با مشکل مواجه شوند.

شرکت به دلیل نداشتن سفارش کار مجبور به تعدیل نیرو شد

یکی از مهندسین شرکت نوآوران سویاب صنعت که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار مهر گفت: صنایع کشور با رکود مواجه شده‌اند و تولید وضعیت خوبی ندارد.

وی افزود: با توجه به اینکه بخشی از تولیدات شرکت، قطعات یدکی خودرو است، به دلیل کم شدن سفارشات شرکت‌های خودروساز، کار برای نیروها در خط تولید قطعات خودرو وجود نداشت و شرکت مجبور به تعدیل نیرو شد.

این مهندس شرکت سویاب صنعت شایعه کاهش کیفیت محصولات این شرکت را بی اساس خواند و اظهار داشت: محصولات سویاب صنعت از نظر کیفیت مشکل خاصی ندارد و حتی برخی محصولات تولیدی آن از نمونه‌های خارجی به مراتب بهتر است ولی در برخی موارد به واسطه تحریم‌ها برخی قطعات مانند بلبرینگ با کیفیت پایین وارد کشور می‌شود و روی محصول تولیدی اثر نامطلوب می‌گذارد که این مساله اجتناب ناپذیر است.

وی وضعیت سفارشات فعلی شرکت را بهتر از گذشته ارزیابی کرد و عنوان کرد که همچنان شرکت به دلیل مطالبات پرداخت نشده از سایر شرکت‌ها نقدینگی مناسبی ندارد.

درصورت امکان جذب نیرو، اولویت با افراد تعدیل شده است

مجید میرزایی، مدیر عامل شرکت نوآوران سویاب صنعت در گفتگو با خبرنگار مهر دلیل تعدیل اخیر برخی از نیروهای شرکت را کاهش تولید کارخانجات خودروساز در کشور عنوان کرد که بر روی کار شرکت های قطعه ساز نیز تأثیر منفی گذاشته است.

میرزایی افزود: ظرفیت تولید خطوط تولید قطعات خودروی شرکت به کمتر از نصف رسیده بود و حتی امکان اضافه کار برای کارکنان وجود نداشت و به همین علت از ابتدای سال تا کنون ۲۰ نفر از تعداد ۱۹۵ کارمند شرکت کاسته شدند که هفت نفر خودشان ترک کار کردند و ۱۳ نفر تعدیل شدند.

وی تصریح کرد: برای تعدیل نیرو سعی شد افرادی انتخاب شوند که کمتر آسیب ببینند به عنوان مثال، مجردین و افرادی که همسرشان شاغل بودند در اولویت قرار گرفتند و برخی افراد نیز راندمان کاری پایینی داشتند.

مدیر عامل شرکت نوآوران سویاب صنعت با بیان اینکه تعدیل نیرو یک موضوع بسیار تلخ  است و مدیران شرکت به سختی آن را پذیرفتند، اظهار داشت: برنامه اولیه تعدیل نیرو بسیار گسترده‌تر از این مقدار بود ولی شرکت تصمیم گرفت با همین مقدار تعدیل نیرو، کار را در شرایط سخت و حتی با ضرر ادامه دهد به امید اینکه در سال آینده وضعیت بهبود پیدا کند و در صورت امکان جذب نیرو اولویت جذب با نیروهای خوب تعدیل شده خواهد بود.

واردات بی رویه، صنعت تولید قطعات خودرو را ورشکسته کرده است

میرزایی معتقد است یک بازار می‌تواند شرکت‌های تولید کننده قطعات را فعال نگه دارد و آن بازار قطعات یدکی خودرو در کشور است که شرکت‌های قطعه ساز از این بازارها هیچ سودی نمی‌برند.

وی اظهار کرد: برخی شرکت‌های بازرگانی قطعات خودرو را با کیفیت و قیمت پایین‌تر از مشابه تولید داخل از کشور چین وارد بازار کشور می‌کنند و هیچ سازمانی موظف نیست که این قطعات را از لحاظ کیفیت بررسی کند و سپس اجازه ورود به کشور بدهد و متاسفانه تمام فروشندگان و دلالان بازار ایران به سمت این بازار کاذب می‌روند.

میرزایی با اشاره به نابودی صنایع نساجی، چرم و کیف و کفش کشور به دلیل واردات بی رویه از چین گفت: متاسفانه صنعت تولید قطعات خودروی کشور نیز در مرز ورشکستگی قرار گرفته ولی هیچ کس به فکر نیست و ما نیز باید با عوض کردن زمینه‌های کاری، خودمان را نجات دهیم چون با ادامه این روند تا چند سال آینده در صنعت قطعه سازی خودرو هیچ امیدی به ادامه فعالیت وجود نخواهد داشت.

مدیر عامل شرکت سویاب صنعت ادامه داد: حساب این شرکت‌های بازرگانی برای دولت شفاف نیست و مالیات پرداخت نمی‌کنند و در کمال تعجب شاهد هستیم که آزادانه به خرید و فروش و فعالیت می‌پردازند و در مقابل شرکت‌های تولید داخل که مالیات خود را پرداخت می‌کنند و محصولاتی با کیفیت تولید می‌کنند در این بازار هیچ جایگاهی ندارند.

میرزایی با بیان اینکه در نمایشگاه قطعه سازان خودروی امسال حتی یک تولید کننده نیز غرفه نداشت، افزود: در این نمایشگاه تمام غرفه‌ها متعلق به دلالان بود و حتی حامیان نمایشگاه نیز شرکت‌های بازرگانی بودند و این موضوع اصلاً رسانه‌ای نشد.

وی اضافه کرد: در این نمایشگاه وضعیت کاملاً معکوس بود به نحوی که تولیدکننده‌ای که قبلاً در این نمایشگاه غرفه داشت، امسال با حضور در غرفه‌های بازرگانی از آنها خواهش می‌کرد که محصول تولیدی‌اش را به فروش برسانند و این موضوع یک فاجعه برای تولید کشور است.

میرزایی با انتقاد از وضعیت موجود این شرکت‌های بازرگانی را فاقد تخصص‌های لازم دانست که تنها به پشتوانه نقدینگی خوبی که برایشان فراهم است، با در دست داشتن بازار قطعات یدکی، تنها به منافع شخصی خود می‌اندیشند و به صنعت و تولید کشور صدمه می‌زنند.

کارخانجات خودروساز به جای پول نقد، حواله ماشین می‌دهند

وی یکی دیگر از مشکلات شرکت سویاب صنعت را مطالبات فراوان از شرکت‌های تأمین کننده قطعات خودرو دانست که برای مدت زیاد مطالبات خود را پرداخت نمی‌کنند و نقدینگی شرکت را با مشکل جدی مواجه می‌کنند.

به گفته وی کارخانجات خودروساز در مقابل تأمین قطعات به شرکت‌های تأمین کننده به جای پول نقد، حواله خودرو می‌دهند که گاهی اوقات شرکت مجبور است خودرو را به قیمت پایین‌تر از قیمت کارخانه در بازار آزاد به فروش برساند و متضرر شود.

میرزایی تصریح کرد: این مطالبات باعث شده تا شرکت به تأمین کننده‌ها و پرسنل خود بدهکار باشد و نتواند اقساط وام‌های خود را پرداخت کند و اقساطی که شرکت تاکنون به بانک پرداخت کرده به عنوان سود وام منظور شده و هنوز اصل پول همچنان باقی مانده است، در این حالت بانک برای جبران آن، وام دیگری برای شرکت درنظر می‌گیرد تا به جای اصل پول، پرداخت شود و شرکت باید مجدداً برای وام دوم به بانک سود بپردازد و این روند باعث ورشکستگی شرکت می‌شود.

مدیر عامل شرکت سویاب صنعت مشکل دیگر شرکت را پرداخت مالیات ارزش افزوده عنوان کرد و افزود: در بازار قطعات یدکی خودرو یکی از عواملی که باعث شده تا ما فرصت فروش قطعات را از دست بدهیم، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است.

میرزایی ادامه داد: شرکت‌های بزرگ بازرگانی که از کشور چین، قطعات یدکی وارد می‌کنند، به دلیل اینکه بر روی محصولات ما مالیات ارزش افزوده اعمال می‌شود، از ما خرید نمی‌کنند چون نمی‌خواهند فاکتور رسمی بدهند تا اداره دارایی در جریان خرید و فروش آنها قرار نگرفته و بتوانند به صورت زیرزمینی فعالیت کنند.

نیروهای تعدیل شده بیمه بیکاری می‌گیرند

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محلات در مورد تعدیل نیروی شرکت سویاب صنعت گفت: خبرهایی که ما از تعدیل نیروی شرکت سویاب صنعت می‌شنیدیم نگران کننده بود و تصور می‌کردیم تعداد بیشتری از نیروهای شرکت تعدیل شوند که خوشبختانه تنها ۲۰ نفر تعدیل نیرو انجام شد و تعدادی از آنها نیز به خواست خود ترک کار کرده‌اند.

علی حسن زاده اظهار داشت: افراد تعدیل شده، بنا به سوابق کاری و شرایطی که دارند برای مدتی از بیمه بیکاری بهره مند می‌شوند تا بتوانند در مکان دیگری مشغول به کار شوند.

حسن زاده افزود: میزان همدلی و تعاون اداره کار با صنایع فعال در سطح شهرستان بسیار بالاست و سعی می‌شود در حوزه فعالیت‌های این اداره از انجام کاری کوتاهی نشود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محلات هماهنگی در زمینه رسیدگی به وضعیت نیروی کار، بازرسی و تشکیل جلسات متعدد کمیسیون کارگری در شرکت سویاب صنعت را از جمله تعاملات این اداره با این شرکت عنوان کرد.

معرفی شرکت سویاب صنعت به کمیسیون رفع موانع تولید استان مرکزی

فرماندار محلات نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد تعدیل نیروی شرکت سویاب صنعت، از تصویب قانون رفع موانع تولید در مجلس و اجرایی شدن آن در سال جاری خبر داد و گفت: براساس این قانون مشکلات واحدهای تولیدی پس از بررسی به کمیسیون استانی ارجاع می‌شود تا به مشکلات آنها رسیدگی شود و ازجمله واحدهایی که به این کمیسیون ارجاع شده، شرکت سویاب صنعت است.

سید احمد سجادی مشکل این شرکت را ناشی از مشکل ساختاری در تولید خودروی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر کشور از نظر تولید خودروی داخلی اقناع شده و باید با یک نرمش مطالعه شده تولید قطعات یدکی خودرو را به سمت تولید قطعات لوازم خانگی، صنایع نفت، پتروشیمی و نیروگاهی هدایت کنیم تا سایر نیازهای کشور تأمین شود.

وی تصریحکرد: در حال حاضر مسیر تولید قطعات خودرو به بن بست رسیده و هر شرکتی که استراتژی تولید خود را براساس آن بنا کند محکوم به شکست است.

سجادی در راستای حمایت از تولید داخلی به سه مقوله اصلاح مالیات، ساماندهی سیستم بانکی و جلوگیری از واردات قاچاق اشاره کرد و با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته در این سه حوزه تاکنون کافی نبوده است، افزود: هر دولتی که به این سه مقوله به صورت جدی بپردازد و بتواند آن‌ها را سامان دهد، موفق است و می‌تواند اقتصاد کشور را علاج کند.

فرماندار محلات تصریح کرد: هرآنچه که در حیطه اختیارات شهرستان باشد برای رفع مشکلات صنایع شهر انجام می‌شود ولی با توجه به وجود موانع عمده کشوری که وجود دارد، قدم بزرگی در این راستا نمی‌توان برداشت.

واقعیت این است که با شعار نمی‌توان از تولید ملی حمایت کرد و تا زمانی که عزم جدی برای حمایت واقعی از تولید کلید نخورد، همچنان کشور با مشکلات بیکاری و پایین بودن رشد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. سیاست یک بام و دو هوا جوابگوی تولید کشور نیست. نمی‌توان هم شعار حمایت از تولید ملی سر داد و هم اینکه شاهد جولان دلالان در کشور باشیم. اگر دست دلالان از صنعت کشور کوتاه نشود، جلوی واردات بی رویه از چین گرفته نشود و تسهیلات بلندمدت و کم بهره بانک‌ها در مسیر تولید به جریان نیفتد، نمی‌توان انتظاری جز ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی را داشت، اتفاقی که نتیجه آن پیوستن تعداد زیادی از شاغلین کشور به صف طولانی افراد بیکار خواهد بود.

خبرنگار: محمدباقر شهبازی


ویدیو مرتبط :
تعدیل 10 هزار نیرو در صنعت قطعه سازی