سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



افزایش بارش در كشور همزمان با پدیده ال‌نینو محتمل است


سلامت نیوز: یك هواشناس استرالیایی، با هشدار در اوایل ماه ژوئن، اعلام كرده بود سطوح جاری گرم شده در اقیانوس آرام، بالاتر از حد نرمال شان ظاهر شدند و مشابه جریان‌های سال ١٩٩٧ هستند، جریان‌هایی كه در میان ركوردها، به عنوان شدیدترین جریان‌ها ثبت شدند. فائو با پیش‌بینی‌هایش در خصوص این پدیده، آن را جریانی می‌داند كه تا پایان زمستان ادامه خواهد داشت. مشاور فائو در ایران، كه عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم هست، ال نینو را در كنار پدیده‌هایی چون لانینو و‌ای او دی بررسی می‌كند. او معتقد است نمی‌توان همه تغییرات شدید آب و هوایی در كشور و جهان را مرتبط با ال نینو دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، سازمان جهانی غذا و كشاورزی (FAO) در ادامه پیش بینی‌های سازمان‌های هواشناسی برای پدیده ال نینو، كه از اواسط سال میلادی جاری در حال وقوع است، پیش بینی خشكسالی برای مناطق مختلف آسیا كرده است، خشكسالی‌هایی كه منجر به كاهش برداشت محصول كشاورزی در این مناطق می‌شود. بر اساس پیش بینی‌های متخصصان آب و هوا، در اوایل مارس ٢٠١٥، موسسات هواشناسی و اقیانوس‌شناسی دنیا، بر اساس بالارفتن دمای سطح آب مناطق استوایی، وقوع شرایط ال نینو را اعلام كردند. پس از كاهش دما در ماه آوریل، با افزایش دما در قسمت مركزی اقیانوس آرام در ماه مه، مواجه شدند كه نشان از قوی بودن و ادامه‌دار بودن ال نینو می‌داد. در ادامه پیش‌بینی‌های ال نینوی٢٠١٦- ٢٠١٥، ماه مه، یكی از ماه‌های خطرناك در ارزیابی‌های توسعه ال نینو محسوب می‌شد، مناطقی از اقیانوس آرام در این ماه، بسیار پر تحرك و سیال ظاهر می‌شد، به این معنی كه باد، دما و دیگر فاكتورهای اتمسفری با تغییرات سریع خود می‌توانند پیش‌بینی‌ها را در خصوص این پدیده با مشكل مواجه كنند. با این وجود، شرایط امسال ال نینو، در سال جاری در اقیانوس آرام حاكم است.

اجماع مدل‌های پیشگویی‌های ENSO یا همان نوسانات جنوبی ال نینو، نشان از این می‌دهد كه این پدیده تا پایان سال ٢٠١٥ ادامه‌دار است، حتی با افزایش نامتعارف دمای سطح آب، قوت ادامه‌دار بودن این پدیده تا یك‌چهارم پایانی سال و احتمال شدت یافتن آن در زمستان ٢٠١٦ هم وجود دارد. یك هواشناس استرالیایی، با هشدار در اوایل ماه ژوئن، اعلام كرده بود سطوح جاری گرم شده در اقیانوس آرام، بالاتر از حد نرمال شان ظاهر شدند و مشابه جریان‌های سال ١٩٩٧ هستند، جریان‌هایی كه در میان ركوردها، به عنوان شدیدترین جریان‌ها ثبت شدند. فائو با پیش‌بینی‌هایش در خصوص این پدیده، آن را جریانی می‌داند كه تا پایان زمستان ادامه خواهد داشت. مشاور فائو در ایران، كه عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم هست، ال نینو را در كنار پدیده‌هایی چون لانینو و‌ای او دی بررسی می‌كند. او معتقد است نمی‌توان همه تغییرات شدید آب و هوایی در كشور و جهان را مرتبط با ال نینو دانست.

دكتر بنفشه زهرایی، در گفت‌وگویش، احتمال وقوع بارش‌های بیشتر از نرمال را به دلیل همزمانی با ال نینو، كم نمی‌داند، اما از نگاه او قطعیتی در كار نیست و صرفا برای احتمال بالای این پیشامدها باید آماده بود.

پدیده ال نینو و تغییرات آب و هوایی كه در چندماه آینده قرار است اتفاق بیفتد، ‌هرچند سال یك‌بار اتفاق می‌افتد و تحت تاثیر چه عواملی رخ می‌دهد؟

ال نینو به گرم شدن غیرعادی آب در شرق اقیانوس آرام در محدوده خط استوا اطلاق می‌شود. تغییر در وضعیت آب اقیانوس‌ها كه ٧٠ درصد سطح زمین را پوشش می‌دهند، اثرات قابل توجهی بر آب وهوای مناطق مختلف كره زمین دارد و به همین دلیل در مراكز پیش‌بینی هواشناسی در سطح جهان به خصوص كشورهای حاشیه اقیانوس آرام، به این نوع از نوسانات اهمیت زیادی داده می‌شود و با دقت زیادی پایش می‌شوند.

پدیده ال نینو حاصل نوع خاصی از نوسانات سامانه‌های اقیانوسی - جوی در ناحیه ذكر شده است و علت دقیق شكل‌گیری آن هنوز ناشناخته است. بررسی فواصل زمانی ال نینوها از ابتدای قرن بیستم نشان می‌دهد كه ال نینوها به طور متوسط هر سه سال یك‌بار اتفاق افتاده‌اند، هرچند كه فواصل زمانی آنها نظم مشخصی نداشته‌اند. آخرین ال نینو در سال ١٣٨٨ واقع شده كه با ال نینویی كه در حال حاضر شكل گرفته، شش سال فاصله زمانی داشته است.ال‌نینو‌ها معمولا بین ٩ تا ١٢ ماه تداوم دارند هر چند كه در مواردی بیش از یك‌سال هم تداوم داشته‌اند. ال نینو معمولا درحوالیآذر ماه به حداكثر شدت خود می‌رسد.

ال نینوی جاری در اوایل تابستان شكل گرفته و تا پایان تابستان به سرعت بر شدت آن افزوده شده است. از شروع پاییز، از سرعت شدت‌گیری آن كاسته شده و پیش بینی‌های مدل‌های هواشناسی، احتمال ادامه این پدیده را تا پایان زمستان سال جاری و كاهش شدت آن را در بهار سال آینده بسیار محتمل دانسته‌اند.

تاثیرات اقلیمی این پدیده بر كشورها چگونه خواهد بود؟ چه كشورهایی تاثیر مستقیم و چه كشورهایی تاثیر غیرمستقیم از این پدیده دارند؟

ال نینو تاثیرات شناخته شده‌ای بر آب و هوای بسیاری از كشورها به خصوص كشورهای همسایه اقیانوس آرام دارد. بخش‌های مختلف امریكای شمالی، امریكای لاتین و امریكای‌جنوبی اثرات متفاوتی از ال نینو می‌پذیرند. بسیاری امیدوارند كه این ال نینو با ایجاد بارش‌های زمستانی بیشتر بر ایالت كالیفرنیا در جنوب غرب امریكا، به خشكسالی شدید و طولانی جاری در این ناحیه خاتمه دهد. همچنین در اروپای شمالی، انتظار زمستان‌های سردتر و خشك‌تر از معمول و در جنوب اروپا، انتظار زمستان متعادل‌تر و مرطوب‌تری می‌رود. كشورهای واقع در جنوب شرق قاره آفریقا مثل زیمبابوه، موزامبیك و آفریقای جنوبی نیز متاثر از این پدیده خواهند شد و انتظار می‌رود زمستان گرم و خشكی تجربه كنند. اثرات غیرمستقیم ال‌نینو معمولا به اثرات تغییرات آب و هوایی وابسته به ال نینو اطلاق می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به تشدید خسارت‌های اقتصادی سیلاب‌ها، خشكسالی‌ها و آتش‌سوزی‌ها در مناطق جنگلی، كاهش تولید محصولات كشاورزی در كشورهای مستعد شرایط خشكی در حین وقوع ال نینو و نیز اثرات قابل توجه بر تولیدات آبزیان در مناطق متاثر از ال نینو در اقیانوس آرام اشاره كرد.

تاثیراتی كه ال نینو بر ایران خواهد گذاشت به چه شكل خواهد بود؟ پیش بینی خشكسالی به واسطه ال نینو در ایران محتمل‌تر است یا بارش‌های پیاپی و هوای سرد؟

تاثیر ال نینو بر آب و هوای ایران به اندازه كشورهایی كه در پاسخ به سوال قبل از آنها نام برده شد، نیست. اساساً شدت اثر ال نینو به دلیل فاصله قابل توجه محل وقوع آن با ایران، روی كشور ما بسیار محدود است و عمدتا اثرات آن به شكل غیرمستقیم آب و هوای ایران را متاثر می‌كند. تحقیقات پراكنده‌ای در مورد اثر ال نینو برای آب و هوای مناطق مختلف ایران انجام شده است. تعداد قابل توجهی از این تحقیقات نشان داده‌اند كه افزایش بارش در بخش‌های مختلف كشور خصوصا مناطق جنوبی همزمان با پدیده ال‌نینو محتمل است. افزایش روان‌آب‌ها در حوضه‌های آبریز در جنوب غرب و جنوب كشور و احتمال افزایش شدت سیلاب‌ها در دوره‌های ال نینو گزارش شده است. به طور خلاصه می‌توان گفت بررسی آمار آب و هوای گذشته ایران در زمان وقوع پدیده‌های ال نینوی قوی موید افزایش بارش‌ها و احتمال وقوع سیلاب‌ها و نیز كاهش دما بوده است. البته این بررسی‌ها، عمدتا آماری بوده‌اند و تنها همزمانی شرایط آب و هوایی مختلف با ال نینوها را به لحاظ آماری مورد بررسی قرار داده‌اند. به همین دلیل، نتایج این بررسی‌ها، صرفا افرایش احتمال پربارشی یا وقوع سیلاب‌ها را مشخص می‌كنند كه لزوما به این معنی نیست كه چنین شرایطی حتما در سال جاری در ایران مشاهده خواهد شد.

چقدر احتمال وقوع سیل وجود دارد؟ پایین آمدن دما در زمستان تا چند درجه محتمل است و تا كجا از حالت طبیعی خارج می‌شود؟

سردترین زمستان‌های ایران و شرق خاور‌میانه در سال‌های ١٣٤٤، ١٣٤٨ و ١٣٨٦ اتفاق افتاده‌اند. به طور مثال از سال‌های ١٣٤٨ و ١٣٨٦ به عنوان سردترین زمستان‌های شرق خاورمیانه یاد كرده‌اند. در سال ١٣٨٦، سرمای بسیار شدید زمستان در بسیاری از مناطق ایران، خسارات قابل توجهی به همراه داشت و به عنوان سردترین زمستان تاریخ معاصر افغانستان نیز شناخته شد. زمستان سال ١٣٤٤، سردترین زمستان تهران گزارش شده است. هیچ یك از این سال‌ها همزمان با ال نینوهای شدید نبوده‌اند. به طور مثال سال ١٣٨٦ متناظر با فاز مخالف ال نینو یعنی لانینا بوده است. این سال‌ها همگی متناظر با فاز منفی دورپیوند دیگری تحت عنوان نوسانات اطلس شمالی (NAO) بوده‌اند كه اثرات مستقیم‌تری برای آب و هوای ایران به خصوص در بخش‌های غربی كشور دارد. مجموعه پیش‌بینی‌های انجام شده توسط مراكز بین‌المللی برای سال جاری، نوید زمستانی گرم‌تر از متوسط درازمدت را می‌دهد هرچند كه عدم قطعیت اینچنین پیش‌بینی‌هایی بسیار زیاد است و نمی‌توان با قطعیت در مورد نتایج این پیش‌بینی‌ها اظهارنظر كرد.

سازمان هواشناسی كشور پیش بینی زمستان سرد و سخت را رد كرده است و هواشناسی ایران معتقد است زمستان سخت و سردی نخواهیم داشت، ‌از نگاه شما چگونه می‌توان به این دو پیش‌بینی كه از سوی سازمان هواشناسی امریكا و ایران صورت گرفته پرداخت؟بر كدام یك می‌توان صحه بیشتری گذاشت؟

پیش‌بینی انجام شده توسط سازمان هواشناسی ایران با پیش‌بینی مركز ملی اقیانوس و جو كشور امریكا (NOAA) مشابه است. اساسا انجام چنین پیش بینی‌هایی نیازمند مدل‌های عددی است كه قادر باشند تغییرات آب و هوایی روی كل كره زمین را مدلسازی كنند. این مدل‌ها در اختیار مراكز بسیار محدودی در سطح بین‌المللی از جمله NOAA است.

تغییرات آب و هوایی پدیده‌هایی بسیار پیچیده هستند و پیش‌بینی آنها هنوز برای تمام كشورها چالش‌های بسیاری را به همراه دارد. پدیده‌های متنوعی بر این تغییرات آب و هوایی اثرگذارند و قاعدتا نمی‌توان صرفا بر اساس وقوع ال نینو، پیش‌بینی دقیقی از وضعیت بارش‌ها در پاییز و زمستان سال جاری در ایران ارایه داد. به عنوان مثال، دور پیوند دو قطبی اقیانوس هند (IOD) كه به عنوان ال‌نینوی اقیانوس هند نیز شناخته می‌شود، در حال حاضر در شدیدترین وضعیت فاز مثبت خود از ٩ سال پیش تاكنون قرار گرفته است. IOD دارای دو فاز مثبت و منفی است. در فاز مثبت، دمای غرب اقیانوس هند نسبت به شرق آن افزایش می‌یابد و در فاز منفی، عكس این حالت اتفاق می‌افتد. بررسی‌های محدودی در مورد اثر این دور پیوند بر آب و هوای ایران انجام شده است كه نشان‌دهنده افزایش بارش‌های پاییز و زمستان در مناطق جنوبی و به خصوص جنوب شرق كشور همزمان با فاز مثبت IOD است. ایجاد شرایط مناسب برای انتقال رطوبت بیشتر از جنوب شرق به سمت سواحل جنوبی كشور دلیل افزایش بارش‌ها در این شرایط است. به نظر می‌رسد برای پیش بینی‌های دقیق‌تر در مورد وضع آب و هوای مناطق مختلف ایران در زمستان امسال، تاثیر دورپیوندهای مختلف باید بررسی شود و صرفا بر پیش‌بینی‌های انجام شده در مورد ال نینو تكیه نشود.


ویدیو مرتبط :
پدیده ال نینو