سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



برخورداری معلولان بهزیستی از کارت جهانی معلولیت تا پایان سال 95


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، انوشیروان محسنی بندپی در گردهمایی بزرگداشت روز جهانی معلولان، اظهار داشت: سازمان بهزیستی کشور در رابطه با مسائلی که به عنوان تکلیف و تعهد برعهده آن قرارداده شده سه استراتژی را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: استراتژی نخست پیگیری مبتنی بر رویکردهای علمی و تخصصی است تا از بروز معلولیت‌ها جلوگیری شود. عوامل معلولیت شامل بیماری‌ها انواع حوادث و اختلالات ژنتیکی است که می‌توان با فراهم کردن شرایط واستفاده از اصول پزشکی افزایش معلولیت را به حداقل رساند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: امروز سازمان بهزیستی تلاش کرده است برنامه قربالگری شنوایی را از پوشش 63 درصدی درسال 93 به پوشش 94 درصدی درسال 94 برساند. همچنین با بکارگیری ظرفیت 220 مرکز مشاوره ژنتیک و تشخیص و مشاوره به هنگام از اختلال‌های ژنتیک جلوگیری شود.

محسنی بندپی افزود: استراتژی دوم استاندارد کردن خدمات است که با توجه به روش‌ها و نوآوری‌های جدید باید شرایطی فراهم شود که خدمت گیرندگان بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند و نسبت به جامعه منزوی نشوند. استراتژی سوم نیز ورود مردم به عرصه‌های اجتماعی است. چنانچه دو هزار و 14 مرکز غیردولتی توانبخشی در حال حاضر همکاری می‌کنند و این ورود دسته جمعی به ما انگیزه می‌دهد که از ظرفیت درون جامعه به نام خیر جمعی حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه آمارهای جهانی حاکی از وجود 650 میلیون فرد دارای معلولیت در جهان است، افزود: 10 درصد مردم جهان دارای یکی از انواع معلولیت‌ها هستند و روزنامه 23 هزار و 200 نفر به جمعیت معلول دنیا اضافه می‌شود که بیشتر آنها مربوط به کشورهای در حال توسعه است و تا سال 2025 نیز 430 میلیون جمعیت معلول در کشورهای در حال توسعه خواهند بود که یک سوم این جمعیت کودکان هستند. این در حالی است که می‌توان با انجام چند مشاوره ژنتیک از تولد نوزاد دارای معلولیت جلوگیری کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه شعار امسال ما توانمندی و دسترسی همه افراد با هر نوع ناتوانی به خدمات است، گفت: در حال حاضر یک میلیون و 255 هزار و 980 فرد معلول در سامانه ما ثبت شده‌اند اما اینها همه جمعیت معلول نیستند بنابراین برقراری سامانه‌ای که بتوانیم جمعیت دقیق آنها و نیازمندی‌هایشان تشخیص دهیم اولویت ماست.

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: از رقم مذکور 40 درصد معلولان جسمی حرکتی، 26 درصد معلولان ذهنی، 14 درصد معلولان کم شنوا و ناشنوا، 10 درصد معلولان کم بینا و نابینا، و 7 درصد بیماران مزمن روانی هستند و یکی از اقدامات ما در طول برنامه ششم این است که سالانه 50 هزار نفر فرد معلول در سامانه بهزیستی ثبت بشوند.

وی با اشاره به لایحه جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، گفت: در تعامل با وزیر اقتصاد قول مساعد برای تأمین بار مالی ناشی از اجرای این قانون داده شده است. همچنین تا پایان سال 94 معلولان 7 استان کم برخوردار کشور از لحاظ نیاز به وسایل توانبخشی تأمین خواهند شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین از تلاش برای فراگیری بیمه تکمیلی معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: صدور کارت جهانی معلولیت نیز در حال پیگیری است و تلاش می‌کنیم تا پایان سال 95 یک میلیون و 250 هزار فرد معلول تحت پوشش بهزیستی از این کارت بین المللی برخوردار شوند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
سالگرد روز جهانی معلولان سال 1387