سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مصر و عراق در آستانه گشودن صفحه‌ای جدید در مناسبات فیمابین


به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره، «فواد معصوم» رئیس جمهوری عراق در پاسخ به دعوت همتای مصریش «عبد الفتاح السیسی» راهی این کشور شد تا طی دیدارهایی که قرار است انجام شود، طرفین درباره راه‌های همکاری و هماهنگی در موضوعات مربوط به مبارزه با تروریسم و امنیت ملی و چالش‌های داخلی و منطقه‌ای که بغداد در حال حاضر با آن مواجه است، بحث و تبادل نظر کنند.

ناظران بر این باورند، نزدیکی دو کشور در این برهه زمانی امری ضروری و الزامی است، چراکه طرفین از روابط راهبردی و توانمندی‌های بسیار بالا در مقابله و مبارزه با خطرهایی که امنیت داخلی و خارجی آنها را تهدید می‌کند، برخوردار هستند.

اعلام بغداد مبنی بر اینکه نیروهایی را برای دیدن دوره‌های آموزش نظامی به مصر اعزام خواهد کرد، بیانگر سطح مناسبات سیاسی بین دو کشور نیز می‌باشد و در این راستا با توجه به همسویی مواضع در بسیاری از پرونده‌های منطقه‌ای از جمله بحران سوریه، شایسته است تا دو کشور ائتلافی سیاسی بین خود تشکیل دهند.

توسعه مناسبات بغداد – قاهره تنها مختص کشور مصر نمی‌شود، بلکه تمام کشورهای همجوار و منطقه را دربرمی‌گیرد، چون قاهره و بغداد در حال حاضر بیش از آنکه در پی دستاوردهای نظامی باشند، به دنبال تحقق دستاوردهای سیاسی و اقتصادی هستند.

لزوم استفاده از شرایط پیش آمده

درباره بهره‌ای که این دو کشور می‌توانند، از همکاری نظامی دو جانبه ببرند، «عماد الوایلی» کارشناس امور نظامی و راهبردی تاکید می‌کند که بغداد و قاهره تلاش دارند، پیام‌های خاصی را از این همکاری به طرف‌های ذیربط برسانند و اولین آن این است که ارتشی عربی، آموزش ارتش عربی دیگری را برعهده دارد.

این کارشناس امور نظامی و راهبردی افزود: دومین پیام این همکاری تاکید بر وجود جبهه‌ای منسجم و یکپارچه در مبارزه با داعش است، جبهه‌ای که پا را از مرزهای عراق فراتر نهاده و به جبهه‌ای منطقه‌ای مبدل شده است.

الوایلی درباره آموزش‌هایی که ارتش مصر به نیروهای عراقی ارائه خواهد داد، گفت: آموزش نیروهای عراقی را نیروهای موسوم به «صاعقه» ارتش مصر برعهده خواهند داشت که دارای مهارت و توانمندی بسیار بالای نظامی هستند.

وی افزود: عراق دارای توانایی‌های بسیار بالای نظامی است و همکاری مشترک دو کشور موجب ترسیم راهبردهایی خواهد شد که داعش را هم در مصر و هم در عراق با شکست مواجه خواهد کرد، به ویژه آنکه همکاری بین دو کشور زاییده امروز نیست و بغداد خواهان گسترش روابط با مصر در زمینه‌های نظامی است.

«نصیر نوری» سخنگوی وزارت دفاع عراق از قصد بغداد برای ارسال نیروهای نظامی به مصر جهت دیدن دوره‌های آموزش نظامی در آینده نزدیک است و نیروهای صاعقه مصر مسئولیت آموزش این نیروها را برعهده خواهند گرفت.

نوری همچنین از وجود توافقاتی میان بغداد و قاهره در خصوص آموزش خلبانان و تکنیسین‌های عراقی در مصر خبر داد و اینکه به زودی زمان برگزاری این دو دوره اعلام خواهد شد.

بازتاب‌های سفر رئیس جمهوری عراق به مصر

سفر معصوم به قاهره با توجه به تحولات جاری در عرصه منطقه‌ای و وجود چالش‌های مشترک بین دو کشور، از جمله تروریسم از اهمیت بسیاری برخوردار است، چراکه بازگشت قدرتمند دو کشور به عرصه منطقه تاثیر بسزایی بر پروسه مبارزه با تروریسم دارد.

همچنین این سفر تاکید می‌کند که دو طرف خواهان گسترش روابط و آغاز مرحله‌ای جدید در روابط فیمابین هستند و این موفقیت جدید و مهم برای سیاست خارجی السیسی در جهان عرب شمرده می‌شود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
عراق در آستانه اربعین حسینی