سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



با اینترنت اشیاء آشنا شوید/ کل تهران تحت پوشش اینترنت اشیا قرار می گیرد


با اینترنت اشیاء آشنا شوید/ کل تهران تحت پوشش اینترنت اشیا قرار می گیردتابناک/ یکی از عرصه‌های جدید دنیای فناوری که در سال‌های اخیر نام آن را زیاد شنیده‌ایم، اینترنت اشیاء است که روزبه‌روز بیشتر در زندگی مدرن ریشه می‌دواند و اکنون فرصت مناسبی برای همراه شدن با آن است. حتی اگر دنبال کننده‌ی اخبار فناوری نیستید، به‌احتمال‌زیاد در یکی دو سال گذشته نام «اینترنت اشیاء» یا IoT را شنیده‌اید.

اینترنت اشیاء، شبکه‌ای گسترده از اشیاء فیزیکی متصل به اینترنت است که می‌تواند اطلاعات را جمع‌آوری و ردوبدل کند. خودروهای مدرن با انبوهی از اپلیکیشین‌های ارتباطی، لوازم‌خانگی هوشمند که بافرمان صوتی از هرکجای دنیا کنترل می‌شوند و گجت‌های پوشیدنی ورزشی که تجربه‌ی شخصی شما را با دوستانتان به اشتراک می‌گذارند، اعضاء شناخته‌شده‌ی خانواده‌ی اینترنت اشیاء هستند.

اینترنت اشیاء به‌زودی سبک زندگی، کار و ارتباطات اجتماعی را تغییر خواهد داد. شاید اکنون این جلوه‌ی جذاب فناوری پیچیده به نظر برسد ولی در حقیقت یک اکوسیستم نسبتا ساده و کاربردی است. کاربر به کمک یک گجت همراه مثل گوشی هوشمند یا تبلت و از طریق شبکه، فرمانی برای یک دستگاه IoT ارسال می‌کند. آن دستگاه بعد از انجام فرمان، گزارش یا فرمانی دیگر برای کاربر باز پس می‌فرستد که کاربر می‌تواند آن را بر روی گجت همراه مشاهده کند. همه‌ی اطلاعات مربوط به این پروسه می‌تواند در فضای مجازی، پایگاه داده محلی، گجت همراه یا حتی دستگاه ذخیره شود.

در آینده‌ی نزدیک این کنش و واکنش ساده فرصت بسیار مناسبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار مهیا خواهد کرد. بر اساس برآوردهای انجام‌شده تا سال ۲۰۲۰ حدود ۳۴ میلیارد دستگاهِ IoT در سراسر دنیا مورداستفاده قرار خواهند گرفت و تا پنج سال آینده ۶ تریلیون دلار برای ایجاد راهکارهای اینترنت اشیاء سرمایه‌گذاری خواهد شد. تحقق این پیش‌بینی درگرو چند عامل کلیدی است: فراگیر شدن اینترنت در سراسر دنیا، افزایش استقبال عمومی از خدمات همراه، کاهش قیمت سنسورها و افزایش سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیاء.

انقلاب اینترنت اشیاء به کمی زمان نیاز دارد ولی از هم‌اکنون می‌توان اثرات آن را در زندگی روزمره دید. افزایش استقبال از خودروها و خانه‌های هوشمند به معنای سرعت گرفتن این انقلاب است و وقتی‌که امواج متحول کننده‌ی آن شدت بگیرند، زندگی به شکل امروزی به معنای واقعی دگرگون می‌شود.

انقلاب اینترنت اشیاء که با خانه و خودروی متصل به شبکه آغاز شده است، به‌زودی به ایجاد مجتمع‌های مسکونی و سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند منجر خواهد شد و با برقراری ارتباط دائمی بین مصرف‌کننده، تولیدکننده و ارگان‌های نظارتی و فراهم کردن امکان کنترل همه‌جانبه، تمام جنبه‌های زندگی ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

این موارد فانتزی علمی-تخیلی نیستند. انقلاب صنعتی بعدی از هم‌اکنون آغازشده و حضور در هر شاخه‌ی آن به معنای درآمد بیشتر برای شرکت شما یا فرصتی مناسب برای ایجاد کسب‌وکار است. تنها سؤال این است که آیا برای همراه شدن با انقلاب اینترنت اشیاء به‌اندازه‌ی کافی آماده هستید؟

دو نفر از تحلیلگران واحد اطلاعات پورتال بیزینس اینسایدر به نام‌های جان گریناف (John Greenough) و جاناتان کامهای (Jonathan Camhi) حاصل چندین ماه پوشش خبری و تحقیقات در مورد این انقلاب قریب‌الوقوع را در قالب یک گزارش فشرده گردآوری کرده‌اند که وضعیت فعلی و آینده‌ی امیدبخش اینترنت اشیاء را به‌خوبی روشن می‌کند. این گزارش نشان می‌دهد که اینترنت اشیاء امروز در حال محکم کردن جایگاه خود برای تبدیل‌شدن به منبع فرصت‌های فردا است و در طول ۲۰ سال آینده به محور اصلی ۱۶ بخش مستقل اقتصاد تبدیل خواهد شد.

نخستین شبکه اختصاصی اینترنت اشیاء در کشور

شبکه اختصاصی اینترنت اشیاء تنها شامل کشورهای پیشرفته نمی شود چرا که پژوهشگران دانشگاهی کشور موفق به راه‌اندازی شبکه اختصاصی اینترنت اشیاء شدند. این شبکه نخستین درگاه «شبکه اشیاء» در خاورمیانه است و ایران را در کنار کشورهای دارای این فناوری قرار می دهد.

علی رحمان‌پور، مجری طرح «شبکه اشیا تهران/ایران» که هم اکنون در فاز نخست در منطقه نارمک تهران راه اندازی شده عناوینی همچون تهران در میان ۵ شهر دارای سرعت بالای توسعه TTN، ارائه خدمات رایگان شبکه اشیاء به استارتاپ ها، کاربردهای شبکه اینترنت اشیا برای مدیریت شهری، کل تهران تحت پوشش اینترنت اشیا قرار می گیرد از نکات مهم این موضوع در کشور دانست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اولین درگاه اتصال ویژه شبکه اینترنت اشیاء در منطقه نارمک تهران راه‌اندازی شده است ادامه داد: این درگاه اتصال (Gateway) به عنوان بخشی از حرکت جهانی «شبکه اشیاء» (The Things Network؛TTN) راه‌اندازی شده است و نخستین گیت‌وی فعال TTN در منطقه خاورمیانه محسوب می شود.

رحمان پور مخاطبان اصلی این شبکه را اپراتورهای ارتباطی، استارتاپ‌ها و کسب و کارهای مرتبط با فناوری اطلاعات عنوان کرد و افزود: «شبکه اشیاء» در حقیقت شبکه‌ای غیرانتفاعی است که به جز هزینه‌های پایین سرمایه‌گذاری اولیه، اجرایی و نگهداری، هزینه دیگری در برندارد و هدف از توسعه آن درآمدزایی مستقیم نیست. ما معتقدیم ایجاد چنین شبکه‌ای می‌تواند بستری شود تا شرکت‌ها و افراد خلاق با ارائه خدمات نوآورانه خود، از آن‌ها کسب ارزش کنند.

وی در مورد رابطه این طرح با طرحی که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جریان است توضیح داد: به نظر می‌رسد طرح کلان اینترنت اشیاء، یک طرح راهبردی در وزارت ارتباطات محسوب می شود که هدف از آن کمک به توسعه فناوری و بازار در حوزه اینترنت اشیاء است و نه ورود مستقیم به پیاده‌سازی. طبیعتا موضوع راه اندازی شبکه نیز یکی از اجزای این طرح است که باید توسط شرکت‌ها و مؤسسات غیردولتی دنبال شود و دولت نیز نهایتا می‌تواند نقش حمایتی و بسترسازی داشته باشد.

کل تهران تحت پوشش اینترنت اشیا قرار می گیرد

در همین حال عرفان طاهرخانی، مسئول فنی شبکه اشیاء تهران نیز با بیان اینکه با درگاه‌های بیشتر می توانیم کل تهران را تحت پوشش این شبکه قرار دهیم خاطرنشان کرد: هم اکنون نیز در حال پیگیری راه‌اندازی دو درگاه در مناطق مرکزی و غربی تهران هستیم. برآوردهای اولیه نشان می دهد که با حدود ۱۰ درگاه می توانیم سطح تهران را تحت پوشش اولیه این شبکه قرار دهیم. در همین حال توسعه‌دهندگان و اپراتورها می توانند در عین استفاده از این شبکه، گسترش‌دهنده آن نیز باشند و درگاه‌های بیشتری به آن بیافزایند.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: تابناک


ویدیو مرتبط :
اینترنت اشیاء