اسناد فاش شده از کمک ترکیه به داعش


مکالمات تلفنی افشا شده نشان می دهد دولت ترکیه همچنان تردد مرزی عوامل گروه تروریستی داعش را نادیده می گیرد.

مکالمات تلفنی افشا شده نشان می دهد دولت ترکیه همچنان تردد مرزی عوامل گروه تروریستی داعش را نادیده می گیرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی راشاتودی، ارم اردم (Erem Erdem)،‌ نماینده مخالف پارلمان ترکیه 422 صفحه از متن پیاده شده این مکالمات را در اختیار رسانه ها قرار داده است که نشان می دهد دولت ترکیه به بیش از یک هزار عضو گروه تروریستی داعش اجازه داده است از مرز این کشور برای ورود به سوریه استفاده کنند.

 این نماینده ترکیه آنکارا را متهم کرده است بر این مساله سرپوش می گذارد.

بر اساس این گزارش، مکالمات تلفنی افشا شده که بیشتر بین الهام بالی، عضو شناخته شده داعش و وابسته وی در داخل مرزهای ترکیه است، از نیروهای امنیتی این کشور به دست آمده است.

 بالی یکی از مظنون های اصلی بمب گذاری ها در آنکارا و شهر سوروچ در جنوب ترکیه به شمار می آید.

اردم در یک کنفرانس خبری که در آن مکالمات ضبط شده را ارائه داد، گفت این اسناد شامل اطلاعات جامعی است که نشان می دهد «تروریست ها در کدام هتل استقرار می یابند، کجا برای خودروی خود منتظر خواهند ماند و از کدام پمپ بنزین استفاده خواهند کرد... چند نفر و چه کسانی دقیقا مسئول آماده سازی مقدمات یک حمله تروریستی خواهند بود.»

 وی افزود: «به رغم این حقیقت که همه این اطلاعات در اختیار مقامات بوده است، نیروهای امنیتی هیچ عملیاتی برای بازداشت تروریست ها انجام نداده اند.»

 بالی در یکی از این مکالمات از یکی از هم‌قطارانش می پرسد چند تروریست به ترکیه وارد شده اند و وی پاسخ می دهد 1128 نفر.

 بالی در یک مکالمه تلفنی دیگر با یک وابسته ترک تبار، به ابراز نارضایتی می پردازد و می گوید: « آیا شما مسئول دستگیری آنها هستید؟ به من دروغ نگویید... 18 نفر شب گذشته از مرز عبور کرده اند. 15 نفر از آنها وقتی که سعی داشتی به آنها کمک کنی دستگیر شده اند.»

 تصویری از نیروهای اطلاعاتی سوریه در حال بازرسی محموله تدارکات دارویی که در شهر حلب کشف شد و ضبط شد. این محموله برای داعش ارسال می شد.

 نیروهای اطلاعاتی سوریه روز جمعه از کشف و ضبط یک محموله دارویی در نزدیکی شهر حلب، مرکز استان حلب خبر دادند که از ترکیه برای تروریست های داعش در موصل عراق ارسال می شد.

دولت ترکیه که از مخالفان سرسخت بشار اسد، رییس جمهور سوریه به شمار می‌رود متهم است از گروه‌های تروریستی تکفیری در داخل سوریه حمایت می کند.

ترکیه در تلاش برای سرنگونی دولت اسد،  به آموزش و تسلیح عناصر معارض دولت دمشق پرداخته و ورود آنها را به این کشور جنگ‌زده تسهیل کرده است.

دولت آنکارا همچنین به تجارت نفتی غیرقانونی با گروه تروریستی داعش متهم است.

روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه در ماه می سال 2015 (اردیبهشت/خرداد 1394) ویدئویی در پایگاه اینترنتی خود قرار داد که در آن  ظاهرا کامیون‌های متعلق به «سازمان اطلاعات ملی ترکیه» موسوم به «ام آی تی» در حال حمل سلاح برای گروه‌های تروریستی در سوریه بودند.

طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، کامیون‌های حامل اقلام و تسلیحات برای تروریست‌های حاضر در سوریه هر روز از ترکیه وارد این کشور جنگ‌زده می‌شوند.

سوریه از سال 2011 (1389) صحنه ناآرامی‌های مرگبار است؛ براساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه که در تاریخ 22 بهمن 1394 منتشر شد، حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.

در جنگ پنج ساله سوریه میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور جنگ زده آواره شده‌اند.


ویدیو مرتبط :
فاش کردن خرید نفت ترکیه از داعش توسط واسطه ها