سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اصفهان سومین استان خشك كشور است


به گزارش روز شنبه ایرنا رسول زرگرپور در جلسه ای با حضور تعدادی از نمایندگان و انجمن صنفی كشاورزان استان افزود:پس از اصفهان، استان های سیستان و بلوچستان و چهارمحال بختیاری در رده بعدی قرار دارند.
وی تصریح كرد: پیش بینی بارش ها مطلوب نیست و وضعیت بسیار نگران كننده است.
وی اظهار داشت: انضباط، حسابداری و نظارت باید روح حاكم بر مصوبات طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود باشد و تخلف احتمالی در این زمینه از هیچ شخص یا نهادی پذیرفته نیست.
زرگرپور همچنین به تشریح نتایج جلسه شورای عالی آب كشور كه اخیراً به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، پرداخت و گفت: بدلیل سرعت در پیشرفت بخشی از طرح 9 ماده ای از یكسو و كُندی در بخشی دیگر از سوی دیگر ، برگزاری جلسه شورای عالی آب كشور بیش از پیش اهمیت داشت.
وی با بیان اینكه در زمان حاضر حجم ذخیره سد زاینده رود به 260 میلیون مترمكعب رسیده است، افزود: استان اصفهان در مجموع با 22 درصد كاهش بارش نسبت به سال گذشته و 34 درصد كاهش نسبت به میانگین بلندمدت، با شرایط سختی مواجه است.
استاندار اصفهان بااشاره به اینكه دمای هوای استان حدود 3.2 درصد نسبت به میانگین اسفند افزایش داشته است، افزود: 64 درصد از مساحت استان هم اكنون دچار خشكسالی است و 22.5 درصد نیز در خشكسالی شدید و بسیار شدید قرار دارد.
وی ادامه داد: در مجموع 68 درصد از جمعیت استان تحت تاثیر خشكسالی و 44 درصد جمعیت درگیر تبعات خشكسالی شدید و بسیار شدید هستند.
زرگرپور، ورودی آب زاینده رود تا امروز را 432 میلیون مترمكعب اعلام كرد و گفت: گزارش ها از كاهش 22 درصدی ورودی آب دارد و حجم آب سد نسبت به میانگین بلندمدت 70 درصد كاهش نشان می دهد.
زرگرپور با تاكید براینكه بحث فنی در باره آمار و ارقام و میزان آب و هوا و ... باید با دقت جمع بندی و هرچه زودتر به نتیجه برسد، افزود: باید با سرعت جلوی برداشت های غیرمجاز و هرگونه تخلف دیگری گرفته شود.
استاندار اصفهان تاكید كرد: در پایان شهریور باید آب موردنیاز و مطمئن برای شرب مردم وجود داشته باشد و با كار كارشناسی و تفاهم و با كمترین خسارت موارد بررسی و اجرایی شود.
وی تاكید كرد: كشاورزان و دستگاه های ذیربط با همكاری متقابل باید در جهت برون رفت از بحران خشكسالی تلاش كنند.
سال آبی استان اصفهان با توجه به وضعیت بارش ها در سال 94 نسبت به میزان بلندمدت 33 درصد كاهش یافته است و هم اینك در وضعیت قرمز قرار دارد.
استان چهارمحال و بختیاری كه تامین كننده آب استان اصفهان است نیز سال گذشته با 34 درصد كاهش بارش نسبت به میانگین بلند مدت مواجه شد.
بر اساس شاخص خشكسالی(SPEI)، مركز، شرق و جنوب شرقی اصفهان هم اینك دچار خشكسالی بسیار شدید و مناطق مركزی آن دچار خشكسالی شدید قرار دارد و شهرستان های دچار خشكسالی شدید شامل اصفهان، خمینی شهر، فلاورجان، مباركه، دهاقان و نجف آباد است.
زاینده رود مهمترین رودخانه در مركز فلات ایران به طول حدود 350 كیلومتر از سراب در زاگرس مركزی تا پایاب در باتلاق خشك شده گاوخونی است.
حوضه زاینده رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشكیل شده است كه 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت تحت پوشش این حوضه در استان اصفهان و 7 درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت تحت پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
این رودخانه بعنوان بزرگترین جریان آبی منطقه مركزی ایران در سال های اخیر با پدیده خشكسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه های سال با خشكی مواجه شده است.
به گفته علی بصیرپور معاون بهره برداری شركت آب منطقه ای اصفهان، میزان حجم آب ذخیره شد در پشت سد 260 میلیون مترمكعب است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 110 میلیون مترمكعب كاهش داشته است.
طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود در سال 93 با هدف هماهنگی و اعمال مدیریت واحد بر این حوضه آبریز در موضوعات منابع، مصارف و حقابه ها به تصویب شورای آب كشور رسیده است.
6027/7153

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
ویدئو کلیپ سومین چهره ماندگار تبلیغی استان اصفهان