فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



ماجرای 5 بانو که در واقعه کربلا با دشمن رو در رو سخن گفتند


حجت الله جودکی پژوهشگر تاریخ اسلام و محقق عاشورایی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: واقعه کربلا یکی از غم انگیزترین وقایع تاریخ است اما نباید به تحریفات مربوط به این واقعه مهم دامن زده شود. درواقع مداحان و سخنرانان دینی باید اصل حقیقت عاشورا و قضایای اربعین را با رجوع به مقاتل مستند و معتبر تاریخی برای مردم بیان کنند.

وی در ادامه از آخرین شهید کربلا یاد کرد و گفت: در تاریخ نقل شده است که آخرین شهید کربلا شخصی به نام سوید بن مطاع بوده که در اثر جراحت های زیادی که در حین مبارزه به بدنش وارد شد، در وسط میدان از هوش رفت. اما زمانی به خود می آید که می‌شنود امام حسین (ع) کشته شده، به همین دلیل از جا برخاسته و آنقدر با دشمن مبارزه می‌کند تا به شهادت می رسد. هرچند که در نقل دیگری نوشته شده که هفهاف بن مهند راسبی آخرین شهید کربلا بوده است. زیرا او در زمانی از بصره به کربلا می رسد که امام حسین (ع) به شهادت رسیده بود. بنابراین با دشمن می جنگد و شهید می شود.

این پژوهشگر تاریخ اسلام از مثله کردن بدن مطهر سه شهید کربلا یاد کرد و افزود: طبق نقل تاریخ، بدن مبارک حضرت ابالفضل العباس (ع)، حضرت علی اکبر (ع) و عبدالله بن عمیر کلبی در روز عاشورا توسط سربازان عبیدالله بن زیاد قطعه قطعه شد.

وی ادامه داد: مادران 11 نفر از شهدای کربلا در روز عاشورا شهادت فرزندان خود را به چشم دیدند. این بزرگان شامل حضرت رباب(س) (مادر حضرت علی‌اصغر(ع))، حضرت زینب(س)‌ (مادر عون و عبدالله)، رمله (مادر حضرت قاسم بن الحسن(ع) و عبدالله بن الحسن(ع))، حضرت رقیه(س) (مادر عبدالله و محمد بن مسلم بن عقیل)، مادر محمد بن ابی ‌سعید، مادر عبدالله بن وهب، مادر عمرو بن جناده انصاری و مادر عبدالله بن عمیر کلبی هستند.

جودکی به حضور پدران هشت شهید کربلا در روز عاشورا اشاره کرد و گفت: حضرت علی‌اکبر و حضرت علی‌اصغر(علیهماالسلام)، عبدالله و عبیدالله بن یزید ثبیط، عائذ بن مجمع، عمرو بن جناده انصاری، جُندب بن حُجیر کندی خولانی و عبدالرحمن بن مسعود بن حجاج تمیمی در حضور پدران خود به شهادت رسیدند.

این پژوهشگر حوزه مقتل نویسی امام حسین (ع) همچنین از شهادت پنج کودک نابالغ در حین قیام عاشورا یاد کرد و اظهار داشت: در جریان حمله سپاهیان ابن زیاد، حضرت علی اصغر(ع)، عبدالله بن الحسن(ع)، محمد بن ابی سعید بن عقیل، حضرت قاسم بن الحسن(ع) و عمرو بن جناده انصاری کودکان نابالغی بودند که در کاروان امام حسین (ع) حضور داشتند و به شهادت رسیدند.

حضور شجاعانه و رشادت زنان در صحرای کربلا از دیگر مواردی است که جودکی به آن اشاره کرد و گفت: حضرت زینب‌(س)، همسر و مادر عبدالله بن عمیر کلبی، مادر عمرو بن جناده انصاری و کنیز مسلم بن عوسجه، پنج بانویی بودند در میدان مبارزه با دشمن سخن گفتند و یا با آنها رودر رو شدند.

به گفته این محقق تاریخ اسلام، پنج نفر از شهدای نهضت کربلا از اصحاب رسول خدا‌(ص) بودند: حبیب بن مظاهر اسدی، مسلم بن عوسجه اسدی، انس بن حارث کاهلی، هانی بن عروه مرادی و عبدالله بن یقطر حمیری.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
ماجرای عبرت انگیز طِرِماح در واقعه کربلا