سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ازدواج با ۲۰ هزار تومان!


فعالیت مراكز همسریابی با پیشرفت تكنولوژی همگام بوده و همچنان بر شدت و حدت فعالیت‌های آنها افزوده شده است. چندی پیش در بین گروه‌های متنوع در شبكه‌های اجتماعی، ناگهان كانالی تحت عنوان «همسر مورد علاقه خود را از ما بخواهید» سر برآورده!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ازدواج یا پیوند زناشویی پیوندی آیینی ‌است كه طی احكام یا رسومی خاص بین زن و مرد در مذاهب و كشورهای مختلف برگزار می‌شود تا به تشكیل خانواده منجر شود. ازدواج پیوندی است كه برای تحقق آن باید بسیاری از مهارت‌های اجتماعی را كسب كرد تا بتوان در هر لحظه و شرایط زندگی را مدیریت كرد. در سال‌های اخیر ازدواج موفق به یكی از آرزوهای جوانان تبدیل شده است و برای تحقق آن باید بسیاری از شرایط را ایجاد و به نسبت از كنار بسیاری از كم و كاستی ‌ها نیز با چشمانی بسته عبور كرد.

به گزارش انتخاب، در سال‌های اخیر به دلیل تغییر سبك زندگی پیشرفت‌ها و پسرفت‌های مختلف در جامعه بروز كرده است؛ این امر منجر به شكل‌گیری یك نوع زندگی جدید و تغییر سبك زندگی شده است. مسائل مختلف در این قضیه با ابعاد گوناگون زندگی دخیل هستند. هم‌اكنون در جامعه ارتباطات اجتماعی از محدوده آشنایی اولیه فراتر از حد خود گسترش یافته است. در این شرایط افراد در ارتباط با كسانی قرار می‌گیرند كه هیچ‌گونه شناختی از آنها ندارند و در فضای ارتباطی جدید نیز هرگز شناخت دقیقی از یكدیگر حاصل نمی‌كنند. این ارتباط و تصمیم‌گیری بر مبنای یك شناخت غیرواقعی اتخاذ شده و این تصمیم‌ها آسیب‌ها و عوارض متعددی را به همراه دارد.

همسر مورد علاقه خود را از ما بخواهید!

با وجود اینكه در سال ۹۲ مدیركل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان از فرصت شش‌ماهه ثبت‌نام سایت‌های همسریابی غیرمجاز در سامانه آزمایشی الكترونیك صدور مجوز مراكز مشاوره ازدواج و خانواده خبر داده بود، اما این خط و نشان‌ها در فعالیت‌های قارچ‌گونه این مراكز هیچ‌گونه محدودیتی ایجاد نكرده است، بلكه پای فعالیت این مراكز به شبكه‌های موبایلی مانند تلگرام نیز باز شده است. در كشور كم نیستند مراكز و سایت‌های همسریابی كه بدون هیچ مجوزی به فعالیت‌های همسرگزینی می‌پردازند. در اصل فعالیت این مراكز با پیشرفت تكنولوژی همگام بوده و همچنان بر شدت و حدت فعالیت‌های آنها افزوده شده است. چندی پیش در بین گروه‌های متنوع در شبكه‌های اجتماعی، ناگهان كانالی تحت عنوان «همسر مورد علاقه خود را از ما بخواهید» نظرم را به خود جلب كرد. در این كانال افراد متقاضی ازدواج مشخصات خود را همراه با عكس در شبكه اجتماعی تلگرام منتشر كرده و منتظر یافتن نیمه گمشده خود بودند. یكی از متقاضیان ازدواج، نیما مهندس عمران، قد ۱۷۷، وزن۸۰ و متولد ۵۸ است. همسر دلخواه او زنی است لاغر اندام، قد بلند، صادق و ساكن استان مازندران. در كانال خواستاگرام بانوان نیز هر یك از بانوان متقاضی ازدواج با ذكر ویژگی‌های خود و مشخصات همسر مورد علاقه‌شان منتظر یافتن مرد رویاهای خود هستند. در بین پست‌های منتشر شده میترا۳۲ ساله با تحصیلات كارشناسی علوم تربیتی، قد۱۷۳ و رنگ پوست گندمی است؛ او ویژگی همسر دلخواه خود را خوش قلب، باوفا، قد بلند عنوان می‌كند. در انتهای كانال نیز افراد متقاضی می‌توانند با پرداخت ۲۰ هزار تومان به حساب ادمین از مدیر كانال ایجاد زمینه آشنایی با فرد مورد علاقه خود را بخواهند. جالب است بدانید در این كانال افراد ۲۳ تا ۵۰ ساله با شرایط و جایگاه اقتصادی و اجتماعی متفاوت عضو هستند. همچنین در این كانال قوانین خاصی برای اعضا تعریف شده است.

مدیری كه دیپلم ردی از آب درآمد!

مریم ۳۸ ساله مسئول یك آژانس مسافرتی است. او درباره چگونگی آشنایی با فرد مورد نظر خود از طریق این كانال می‌گوید: در ابتدا فرد مورد نظرم خود را ۴۵ ساله، مجرد و مدیر یكی از وزارتخانه‌های كشور معرفی كرد. با گذشت زمان و ایجاد ارتباط بین ما علاقه ایجاد شد، اما از آنجا كه بار كج هیچ‌وقت به مقصد نمی‌رسد، هر روز یك دروغ او برایم روشن می‌شد. بالاخره فهمیدم كه او ۳۵ ساله، میزان تحصیلاتش نیز دیپلم ردی و بیكار است. از اینكه یك فرد توانسته این‌چنین روحیاتم را به بازی بگیرد ناراحتم. با بیان این جملات اشك در چشمان این زن حلقه می‌زند و می‌گوید: برخی افراد شیاد از طریق این سایت‌ها یا كانال‌های همسریابی دیگران را به بازی گرفته یا در برخی مواقع نیز زمینه اخاذی برایشان فراهم می‌شود. باید با حساسیت بیشتر به رصد این مراكز و سایت‌ها‌ پرداخت تا هر فردی به خود جرات راه‌اندازی مراكز همسریابی را ندهد.

عكس‌های فتوشاپی و اطلاعات دروغ!

حجت در كانال همسریابی تلگرامی عضو است. او فعالیت این سایت را به هیچ عنوان قانونی و قابل اعتماد نمی‌داند. او معتقد است: فعالیت این مراكز یا سایت‌ها در برخی مواقع به خراب شدن زندگی افراد منجر می‌شود. متاسفانه هر روز در بخش‌های مختلف شاهد فعالیت خودمختاری از سوی افراد سودجو از طریق این كانال‌ها هستیم كه این امر كاملا آسیب‌زاست. برای مثال بر اساس اخبار منتشر شده در برخی سایت‌های خبری یك مرد جوان از طریق عضویت در این سایت تاكنون به فریب و اخاذی از چند زن پرداخته است و به تازگی نیز توسط نیروی انتظامی دستگیر شده است. به گفته این فرد اغلب عكس‌های منتشر شده در این سایت‌ها و مراكز فتوشاپی و اكثر اطلاعات نیز دروغ یا با بزرگنمایی همراه است و افراد به هیچ عنوان نباید گول این سایت‌ها را بخورند.

بازنگری در روابط

حسین متاهل است. او درباره فعالیت سایت‌های همسرگزینی و مراكزی از این دست به «آرمان» می‌گوید: آشنایی از طریق شبكه‌های اجتماعی و فضای مجازی در كشورهای پیشرفته یك روش برای انتخاب همسر محسوب می‌شود، اما اینكه این امر در كشور ما تا چه حد جا افتاده است و افراد از آن استقبال می‌كنند را باید به عقاید، باورها و نگرش‌های مردم این سرزمین مرتبط كرد. به گفته او انتخاب همسر از طریق شبكه‌های اجتماعی مقوله نامناسبی نیست، اما اینكه افراد در این آشنایی چگونه عمل كنند باید مورد بازنگری و ارزیابی قرار بگیرد. اگر در هر رابطه‌ای فرد كم و كیف ارتباطات خود را مورد ارزیابی قرار دهد بی شك مشكلی نیز او را تهدید نمی‌كند.

همسان‌گزینی قانونی در سایه غیرمجازها

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره فعالیت مراكز همسریابی یا فعالیت شبكه‌های اجتماعی به «آرمان» می‌گوید: هم‌اكنون تنها مرجع رسمی و مجاز همسرگزینی در كشور سایت تبیان است. محمدرضا رستمی می‌افزاید: هم‌اكنون فعالیت سایت‌ها و مراكز همسرگزینی در كشور به شكل قارچ‌گونه و غیرمجاز است. برای مثال ممكن است یك مركز همسرگزینی تنها با ثبت شركت به فعالیت بپردازد، اما باید دانست كه ثبت شركت به هیچ عنوان جای مجوز را نمی‌گیرد. هر فردی می‌تواند با عناوین متعدد اقدام به ثبت شركت كند، اما ارائه خدمات عمومی در هر حوزه نیازمند مجوز‌های خاص است. به گفته او فعالیت سایت‌های همسرگزینی فقط به صرف معرفی دو نفر نیست، بلكه هرگونه اقدام در این زمینه به منابع فراوانی نیاز دارد، به این دلیل كه باید تعداد قابل توجهی متخصص را در آن مركز جای داد تا به این ترتیب بتوان به افراد برای انتخاب همسر مناسب خدمات عرضه كرد. معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تاكید می‌كند: این امكانات باید در قالب آموزش‌های حضوری و غیرحضوری به افراد ارائه شود. از سوی دیگر نیز باید فضاهایی برای این افراد ایجاد شود تا بتوان در یك فضای امن و زیرنظر مشاوران امین به فعالیت پرداخت، حتی والدین جوانان نیز به این جمع دعوت شده و در روند این ازدواج و آشنایی قرار گیرند. این موارد نیازمند منابع مالی زیرساخت‌ها و نیروی انسانی مناسب است. رستمی تصریح می‌كند: در این‌گونه اقدامات شاید بخش خصوصی چندان توانایی انجام چنین اقداماتی را نداشته باشد. در اصل راه‌اندازی مراكز به شكل انفرادی هم‌اكنون مدنظر سازمان ورزش و جوانان نیست، بلكه وظیفه دولت ایجاد بستر قانونی برای توسعه و محدود كردن این قضیه است. در این آیین‌نامه باید تعیین تكلیف مراكز موجود مد نظر قرار گیرد. آن هم به این دلیل كه مراكز متعددی در حال فعالیت است و باید برای آنها تعیین تكلیف شود، اگر در این شرایط بتوانند آیین‌نامه را محقق كنند، بالطبع مجوز موقت در اختیارشان قرار می‌گیرد. اگر در این زمینه موفق باشند دیگر مجوزها نیز در اختیارشان قرار خواهد گرفت. به گفته او امیدواریم بتوان تا پایان اردیبهشت سال آینده این مراكز را به سرانجام برسانیم. این در حالی است كه سایت تبیان هم‌اکنون در زمینه همسان‌گزینی مشغول به فعالیت است و در آینده نزدیک هم مجوز آن به سایت‌های معتبر داده می‌شود. جالب است بدانید كه بنابر ارزیابی فعالیت‌های سازمان‌های مختلف در زمینه ازدواج به هیچ عنوان مبحث همسان‌گزینی و همسرگزینی در شبكه‌های اجتماعی مورد توجه نیست.

منبع: آرمان


ویدیو مرتبط :
جوانی با ده هزار تومان داماد شد