سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



فواید و مضرات گوجه سبز و چغاله بادام در بارداری و شیردهی/ هسته این نوبرانه ها سیانور دارد!


فواید و مضرات گوجه سبز و چغاله بادام در بارداری و شیردهی/ هسته این نوبرانه ها سیانور دارد!

رئیس انجمن علمی غذا تغذیه حامی سلامت گفت:«گوجه سبز از میوه‌های نوبرانه‌ای است که افراد گاهی بدون توجه، هسته آن را می خورند و هسته این میوه ترکیبات سیانیدریکی (ترکیبی از سم خطرناک سیانور) دارد که می تواند به افراد صدمه بزند.»

دکتر ضیاءالدین مظهری اظهار داشت:«نوبرانه هایی از جمله چاغاله بادام اگر به مرحله تبدیل شدن به بادام برسد از نظر ترکیبات مغذی حاوی مواد بسیار ذی قیمتی می شود که می تواند قسمتی از نیازهای اساسی بدن انسان را با مواد معدنی و اسید آمینه ها و پروتئین ها تامین کند و اگر با شیر ترکیب و مصرف شود می‌تواند در جهت افزایش سرعت رشد کودکان در حال رشد بسیار موثر واقع شود.»

وی ادامه داد:« اغلب افراد از جمله کودکان و نوجوانان و خانم های باردار به مصرف نوبرانه ها علاقه بسیاری دارند و بیشترین مصرف کننده نوبرانه‌ها این گروه از افراد هستند اما بایستی به این نکته توجه کرد که به دلیل اینکه این میوه ها دچار آفت نشود از آفت کش ها استفاده می‌شود که بایستی زمان لازم از این سم پاشی گذشته باشد اما وقتی که این میوه‌ها به صورت نوبرانه و خارج از زمان تجزیه سموم چیده و مصرف می شوند به علت نفوذی که در میوه دارند حتی با شسته شدن هم برطرف نمی شوند.»
رئیس انجمن علمی غذا تغذیه حامی سلامت تصریح کرد:« برخی از دستفروش ها و میوه فروش ها برای جلب توجه افراد و برای تر و تازه نشان دادن میوه ها به روی آنها آب می زنند که احتمال آلوده بودن این آب ها وجود دارد و حتی ممکن است دست افرادی که این میوه ها را برای مصرف کنندگان وزن می کنند آلوده باشد و یا گاهی پارچه‌هایی خیس بر روی این میوه ها می‌اندازند که یکی از منابع آلودگی محسوب می شود و با خوردن این میوه ها ممکن است افرادی دچار سوء هضم و ناراحتی های گوارشی و اسهال بشوند.»
وی تاکید کرد:« گاهی به نوبرانه هایی مثل چاغاله بادام و یا گوجه سبزها نمک اضافه می‌کنند که عاملی برای افزایش فشار خون است و نباید تصور شود که کودکان و نوجوانان دچار این بیماری نمی شوند چرا که در موارد متعددی کودکان به دلیل مصرف بی رویه فست فودها و عدم تحرک کافی چاق هستند و می توانند به این نوع بیماری ها نیز دچار شوند.»

دکتر مظهری خاطر نشان کرد:« گوجه سبز از میوه های نوبرانه ای است که افراد گاهی بدون توجه هسته آن را می خورند و هسته این میوه ترکیبات سیانیدریکی دارد که می تواند به افراد صدمه بزند، با مصرف هر میو‌ ای که کال باشد بار سنگینی بر معده و روده فرد ایجاد می شود و کسانی که دستگاه گوارش ضعیفی دارند دچار دل دردهای شدیدی می شوند حتی افراد بایستی از خوردن هسته های زردآلوهایی که کال هستند نیز اجتناب کنند چرا که در صورت تلخ بودن هسته حاوی ترکیبات سیانیدریکی می‌تواند باشد.»

هشدارهای مهم در مصرف نوبرانه گوجه سبز و چغاله بادام 

* معمولاً آبی که برای تازه نشان دادن چغاله بادام و گوجه سبز روی آن‌ها ریخته می‌شود، بهداشتی نیست؛ بنابراین امکان وجود آلودگی‌های میکروبی در نوبرانه‌هایی که دستفروش‌ها می‌فروشند، بالاست پس حتماً پیش از مصرف، آن‌ها را با آب بهداشتی بشویید تا به اسهال و استفراغ و حصبه و … مبتلا نشوید.

* مصرف یک وعده نوبرانه در طول روز می‌تواند مانند یک وعده میوه و سبزی محسوب شود اما این موضوع در مورد نوبرانه‌های کال صدق نمی‌کند.

* ترش و اسیدی بودن گوجه سبز باعث ساییده شدن موقتی مینای دندان و احساس درد خاصی در دندآن‌ها می‌شود.

* گوجه سبز طبع سردی دارد و بهتر است آن را با گلپر مصرف کنید. 

* معمولاً در ایران انواع میوه‌ها برای مصون ماندن از آفت‌های گیاهی، سمپاشی می‌شوند و در بیشتر موارد این سم تا زمان رسیدن و چیدن میوه تجزیه می‌شود و از بین می‌رود اما در میوه‌هایی مانند گوجه سبز، چغاله بادام و زردآلوی کال که نارس چیده می‌شوند، امکان نفوذ سم و باقی ماندن آن در بافت میوه وجود دارد و این سم با شستن هم از بین نمی‌رود. به همین دلیل می‌گوییم اصلاً در مصرف نوبرانه‌ها افراط نکنید و بچه‌ها را به خوردن آن‌ها عادت ندهید. مصرف چنین میوه‌های نارسی به خانم‌های باردار هم توصیه نمی‌شود.

* نوبرانه‌های رسیده مانند همه میوه‌ها، ارزش تغذیه‌ای خوبی دارند و حاوی ویتامین‌ها، املاح، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرها هستند اما میوه‌های کال مانند گوجه سبز یا چغاله بادام، پیش از تبدیل شدن به میوه کامل و رسیده از درخت چیده می‌شوند بنابراین زمان کافی برای ایجاد قندهای ساده، املاح و ویتامین‌ها در بافت آن‌ها وجود ندارد.

* مصرف میوه‌های نوبرانه باید فقط در حد رفع هوس باشد.

* بالا بودن میزان اسید در گوجه سبز باعث ایجاد معده‌درد، سوزش معده یا حتی ریفلاکس در افراد مبتلا به ناراحتی‌های معده می‌شود.

* گران بودن نوبرانه‌ها علت دارد؛ هم نوبرانه‌های رسیده و هم نوبرانه‌های کال با حجم اندکی وارد بازار می‌شوند و به دلیل بالاتر بودن تقاضا نسبت به عرضه، قیمت بیشتری دارند. به طور مثال شاید قیمت ۲۰۰ گرم زردآلو که از اواسط اردیبهشت به عنوان نوبرانه وارد بازار می‌شود، حدود ۴-۳ برابر یک کیلو زردآلو اواخر خرداد تا پایان تابستان که فصل برداشت آن است، باشد.

* هسته گوجه سبز و زردآلوی کال، دارای ترکیب‌های سمی خطرناکی است و هرگز نباید آن‌ها را خورد.

* هضم پوست سبز و سفت چغاله بادام برای دستگاه گوارش بسیار سخت است بنابراین احتمال دچار شدن به نفخ و دل‌درد با مصرف آن زیاد است.

*گوجه سبز با رنگ زیبا و طعم ترش خود شناخته می شود که معمولا برای ملایم تر شدن طعم ترشش با نمک مصرف می شود.

این میوۀ خوشمزه در واقع همان آلوی نارس است که زمان پیدایش آن به حدود 150 سال پیش می رسد.

گوجه سبز از خانوادۀ بادام ها به شمار می آید که شامل هلو، زردآلو، گیلاس و بادام می شود و از خواصّ آن می توان به تحریک اشتها و کمک به هضم غذا اشاره کرد.

البته توصیه می شود این میوۀ خوشمزه را بیش از 10 عدد در روز مصرف نکنید تا اثر منفی روی معده نگذارد.

گوجه سبز غیر از آن که به صورت خام مصرف می شود از آن در طبخ خورش های خوشمزه نیز استفاده می کنند.گوجه سبز حاوی حجم بالایی از اسیدهای میوه است. این اسیدها در اثر گذشت زمان و فرایند رسیدن میوه به قندهای ساده تبدیل می‌شوند. به همین دلیل هضم یک آلو (که گوجه سبز بعد از رسیدن به آن تبدیل می‌شود) برای دستگاه گوارش بسیار ساده‌تر از هضم یک گوجه سبز است. 

* هنگام خرید تا آنجا که ممکن است، چغاله‌های ریزتر را انتخاب کنید. چغاله‌هایی که درشت‌تر هستند در واقع فاصله کمتری با تبدیل شدن به بادام رسیده دارند. به همین دلیل بافت چوبی شده در چغاله‌های بزرگ‌تر بیشتر و مواد قابل‌جذب آن توسط دستگاه گوارش انسان کمتر است.

* چاغاله بادام معمولاً به صورت فله‌ای در مجاورت هوای آزاد و توسط فروشندگان دوره‌گرد به فروش می‌رسد، پس، حتماً از بهداشت فروشنده و سلامت چغاله‌ها مطمئن شوید.

* سعی کنید هنگام خرید، چغاله‌های سالم و بدون لک را انتخاب کنید. چغاله‌های تغییر رنگ داده و تیره معمولاً کهنه‌اند. همچنین چغاله‌های شکسته می‌توانند محل مناسبی برای ورود میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا باشد پس، از خوردن آن‌ها صرف‌نظر کنید.

* چاغاله ‌بادام معمولاً توسط فروشنده در محلول آب و نمک نگهداری می‌شود و فروشنده پس از اندازه کردن مقدار مورد نظر شما، مقدار زیادی نمک روی چاغاله‌های خریداری‌شده، می‌ریزد. سعی کنید چاغاله بادام را با حداقل میزان نمک مصرف کنید تا دچار عوارض مصرف زیاد نمک نیز نشوید.

* به مادرانی که فرزند آن‌ها در سنین شیرخوارگی است به شدت توصیه می‌شود از خوردن مواد غذایی نفاخ مثل چاغاله بادام پرهیز کنند زیرا عوامل نفاخ موجود در آن می‌تواند از راه دستگاه گوارش جذب و از طریق خون وارد شیر مادر شود و کودک با مصرف شیر مادر دچار دل درد شود که با توجه به حساس بودن کودک در این مرحله از رشد، می‌تواند برای او خطرناک باشد.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید...

لطفاً روی بخش مورد نظر کلیک کنید...

 دنیای زنانه، آشپزی، نوزاد و کودک، ناباروری، بارداری، زایمان، تغذیه و پرسش و پاسخ 

تعداد بازدید : 0

نظرات كاربران : نام : ایمیل : متن نظر : *لطفاً نظر خود را وارد نمائید متن بالا را وارد نمایید* 


ویدیو مرتبط :
فواید و مضرات چای سبز