علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



افزايش بازده سلول هاي خورشيدي با نقاط کوانتومي توسط محققان ايراني


  X  

تاریخ خبر : شنبه 1394.08.09 - 15:16

افزايش بازده سلول هاي خورشيدي با نقاط کوانتومي توسط محققان ايراني

ايرنا/ در اين تحقيق، نقاط کوانتومي به روشي ساده، کم هزينه، سريع و بدون نياز به استفاده از کاتاليزور استفاده شده است.
دکتر مسعود مهرابيان از محققان اين طرح گفت: با وجود کاهش منابع فسيلي وگرم شدن زمين در اثر توليد و افزايش گازهاي گلخانه اي، استفاده از انرژي هاي نو و تجديدپذير جايگاه ويژه اي در تمام دنيا به خود اختصاص داده است، يکي از ابزارهاي مهم در استفاده از انرژي هاي سبز، استفاده از سلول هاي خورشيدي جهت تبديل انرژي خورشيد به انرژي الکتريکي است.
مهرابيان افزود: سلول هاي خورشيدي در تمام صنايع جهت توليد و يا تأمين قسمت عمده اي از برق مصرفي مانند کارخانجات، منازل مسکوني، صنعت هواپيما سازي و صنايع دفاعي کاربرد دارند، بنابراين تحقيقات در زمينه دستيابي به بازده بالاتر اين تجهيزات تامين انرژي لازم و ضروري است.
وي ادامه داد: براي افزايش بازدهي سلول هاي خورشيدي، سلول هاي نسل سوم معرفي شدند که خود شامل چند گروه هستند، يکي از اين گروه ها، سلول هاي خورشيدي مبتني بر نقاط کوانتومي (QDSSCs) است، لذا در اين طرح چندين ساختار مختلف از سلول هاي خورشيدي مبتني بر نقاط کوانتومي بر روي نانوساختارهاي مختلفي مثل نانوميله ها ساخته و خواص نوري و فتوولتائيک آن ها مورد بررسي قرار گرفته است.
وي افزود: دراين طرح ساختارهاي مختلفي از سلول هاي خورشيدي مبتني بر نقاط کوانتومي ZnS که داراي شکاف پهن انرژي هستند، روي نانوساختارهاي مختلفي مثل نانوميله هاي اکسيد روي (ZnO) ساخته و خواص نوري و فتوولتائيک آن ها مورد بررسي قرار گرفته، در ادامه براي ايجاد امکان جذب وسيع تري از طيف خورشيد، نقاط کوانتومي با شکاف کوچکتر سولفيد سرب (PbS) مورد استفاده قرار گرفته است.
وي گفت: به طور کلي، با تغيير اندازه نانوذرات شکاف انرژي آن ها تغيير مي کند، هرچه اين اندازه کوچکتر شود جذب نور بيشتر شده که به نوبه خود منجر به افزايش بازدهي سلول مي شود.
نتايج حاصل از تحقيقات در مجله Journal of Nanoelectronics and Optoelectronics به چاپ رسيده است.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
تاثیراجرای مدل تعالی سازمانی EFQM‎ برارزش افزوده بازار بازده فروش بازده سرمایه