سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ژاپن و مالزی از اقدامات چین در دریا ابراز نگرانی کردند


به گزارش روز شنبه تلویزیون «ان اچ کی» ژاپن، «شینزوآبه» نخست وزیر ژاپن در دیدار با «نجیب رزاق» نخست وزیر مالزی اظهار کرد: ژاپن نگران دریاخواری (گرفتن زمین از دریا ) چین و ساخت جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین است چراکه این اقدامات موجب افزایش تنش ها درمنطقه می شود.
این گزارش افزود: ساخت جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین که مورد مناقشه چین و کشورهای حاشیه این دریاست موجب نگرانی کشورهای منطقه شده است.
چین، تایوان، فیلیپین، ویتنام، برونئی، مالزی و ژاپن بر سر مالکیت برخی جزایر در دریای جنوبی چین باهم اختلاف دارند و آمریکا نیز به بهانه آزادی تردد کشتیرانی در آب های بین المللی وارد این تنش شده است.
آبه افزود: تلاش های چین برای کنترل مناطق مورد مناقشه در این دریا را نمی توان به عنوان واقعیت پذیرفت.
آبه ابراز امیدواری کرد که نخست وزیر مالزی به عنوان رییس اجلاس «آ.سه.آن» که از امروز در مالزی آغاز شده نشان دهد که «کوالالامپور» نیز در نگرانی های ژاپن سهیم است.
آبه همچنین به طرح قطارهای پرسرعت مالزی اشاره کرد و گفت: امیدوارم مالزی سیستم قطارهای پرسرعت «شینکانس» ژاپن را انتخاب کند.
وی افزود: ژاپن می خواهد از طریق موافقتنامه پیمان تجارت آزاد دو سوی اقیانوس آرام «تی.پی.پی» روابط اقتصادی خود را با مالزی تقویت کند.
نجیب رزاق نخست وزیر مالزی نیز در این دیدار ابراز امیدواری کرد که پیمان «تی.پی.پی» به دیگر کشورهای منطقه آسیا - اقیانوس آرام نیز توسعه یابد.
آبه همچنین در دیدار با همتای تایلندی خود اعلام کرد: ژاپن از درخواست این کشور برای پیوستن به پیمان «تی.پی.پی» حمایت می کند.
«پرایوت چان اوچا» نخست وزیر تایلند گفت: کشورش علاقه مند است تا به پیمان «تی.پی.پی» ملحق شود و در این زمینه حمایت «توکیو» را خواستار شد.
آبه نیز گفت: حضور تایلند در پیمان «تی.پی.پی» و آمادگی این کشور برای رعایت استانداردهای بالای این موافقتنامه به طور چشمگیری به ثبات و شکوفایی این منطقه کمک خواهد کرد.
سران 10 کشور و هشت شریک طرف گفت و گوی. آسه. آن برای شرکت در بیست و هفتمین نشست سران که از امروز در مالزی آغاز شده است حضور دارند و به دنبال تشکیل جامعه اقتصادی یکپارچه آ.سه.آن تا پیش از پایان سالجاری میلادی هستند.
برونئی، کامبوج، اندونزی، مالزی، میانمار، لائوس، سنگاپور، فیلپیین، تایلند و ویتنام 10 کشور عضو «آ.سه.آن» هستند و«باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا،«جان کی» نخست وزیر نیوزیلند، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن،
«مالکولم ترنبول» نخست وزیر استرالیا، «دیمتری مدودف» نخست وزیر روسیه، «لی که چیانگ» نخست وزیر چین و «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در این نشست به عنوان شرکا و طرف های گفت وگوی آ.سه.آن حضور دارند.
آساق**3077 **1488 **1446

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
ابراز نگرانی از فرهنگ