سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



چرا اخوان تونس به سرنوشت اخوان مصر دچار نشد/سناریوهای آینده اخوان‎


«الهامی الملیجی» عضو شورای نویسندگان و تحلیلگران روزنامه الاهرام مصر در مصاحبه با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم گفت: جنبش اخوان المسلمین در دوره حکومت جمال عبدالناصر ضربات امنیتی و فکری متحمل شد که به ضعف چشمگیر این جنبش در جامعه مصر منجر شد اما برخی از رهبران آن به کشورهای حوزه خلیج فارس متواری شدند که همین امر باعث شد بازماندگان این جنبش حفظ شده و افکار آن در این کشورهای میزبان ترویج شود.

وی افزود: پس از روی کار آمدن انور سادات، اخوان المسلمین اندکی جان گرفت و سادات از این جریان برای مقابله با چپگراها و جریان ناصری استفاده کرد و در همین دوره بود که شماری از اعضای اخوان المسلمین به مصر بازگشتند و سادات حمایت از آنها را به دنبال قیام مردمی سال 1977 به رهبری چپگراها، افزایش داد.

الملیجی همچنین اظهار داشت: اعضای جنبش اخوان المسلمین با پول های زیاد از کشورهای حوزه خلیج فارس به مصر بازگشتند و همین امر به تقویت این جنبش در داخل منجر شد و این رهبران پس از بازگشت موسسات خدماتی بهداشتی و آموزشی تاسیس کردند و همین حمایت ها در دوره حسنی مبارک نیز ادامه داشت و به اعضای اخوان اجازه نامزدی در پارلمان داده شد و به طور غیر مستقیم و از طریق ارائه خدمات بهداشتی و آموزشی توانستند در صحنه سیاسی و مردمی حضور پیدا کنند.

این تحلیلگر مصری تصریح کرد: اخوان المسلمین از آنجائی که یک گروه سیاسی دارای تشکیلات عظیم بود توانست ثمره انقلاب ژانویه 2011 را از آن خود کند و پس از توافق غیر علنی با شورای نظامی حاکم وقت توانست به رأس قدرت برسد اما این گروه در طول یکسال حکومت بر مصر، اغلب جریان های سیاسی را از صحنه دور کرد که همین جریان ها بعدها با همکاری موسسات دولت اعم از ارتش و دستگاه اطلاعاتی ائتلافی را تشکیل داده و حکومت اخوان المسلمین را سرنگون کردند و طی این یکسال اخوان المسلمین به دلیل اقداماتی که در جهت دور کردن گروه های سیاسی از صحنه انجام داده بود، بیشتر محبوبیت مردمی خود را از دست داد.

وی همچنین گفت: جنبش النهضه در تونس از مسئله سقوط اخوان در مصر درس عبرت گرفت و سریعا وارد ائتلاف شد و با مشارکت گروه ها بدون کنار گذاشتن هیچ گروهی از صحنه موافقت کرد و همین امر باعث شد که جنبش النهضه در صحنه سیاسی تونس همچنان حضور داشته باشد و گذشته از آن رهبران النهضه (الغنوشی) به دلیل حضور طولانی مدت در اروپا جنبشی را تاسیس کردند که بیشترین انعطاف را نسبت به گروه های لیبرال و چپگرا داشته باشند.

الملیجی درباره سناریوهای احتمالی آینده نیز گفت: جنبش اخوان المسلمین به تدریج ضعیف خواهد شد و هرگز در مدت زمان کوتاه به همان قدرت قبلی خود بازنخواهد گشت و تشکیلات افراطی حاوی بذر متلاشی شدن این گروه از آن بیرون خواهد آمد و برخی تشکیلات ضعیف مسالمت آمیز که با افکار عمومی و نظام مصر سازگاری دارد، استمرار خواهد داشت.

انتهای پیام/ر


ویدیو مرتبط :
هود اخوان -سینک اخوان-اجاق گاز اخوان