سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نیاز ترکیه و ناز رژیم صهیونیستی در بهبود مناسبات راهبردی


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در روزهای اخیر سیگنال‌های با اهمیتی در مورد مناسبات ترکیه و رژیم صهیونیستی که بعد از حمله نیروهای این رژیم به کشتی مرمره ترکیه دچار تنش  شده بود، صادر شده است. این سیگنالها مربوط به اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در برابر کمیسیون اقتصاد کنست این رژیم بود. نتانیاهو در اظهاراتی گفت که نماینده ویژه‌ای را برای بررسی مسئله صادرات گاز به ترکیه اعزام خواهد کرد. موضوع دوم مربوط به اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه است که عادی سازی روابط با اسرائیل را دارای خیر و خوبی برای دو طرف خواند.

در همین راستا برخی مقامات ترکیه اعلام کرده اند که در مذاکرات برای از سرگیری روابط این کشور با رژیم اشغالگر قدس پیشرفت‌هایی حاصل شده است. یک مقام ترک که نامش فاش نشد، گفت: در مورد بن‌بست روابط دو طرف پیشرفت مهمی حاصل شده است، در مذاکره با اسرائیل به توافق نهایی نزدیک شده‌ایم و فکر نمی‌کنیم زمان زیادی ببرد.

مشخص است که بحران ترکیه با روسیه و نیاز همیشگی آنکارا به گاز رژیم صهیونیستی عاملی برای تحرک اردوغان در این مورد بوده است، اما می‌توان فرض کرد آمریکا نیز که از سال‌های گذشته نقش محوری در تلاش برای عادی‌سازی مناسبات ترکیه و رژیم صهیونیستی ایفا می‌کند، در این زمینه سهیم بوده است. همچنین بعید نیست اظهارات دو طرف را در راستای تلاش‌های مخفیانه‌ای دانست که آنها به صورت مستقیم یا از طریق طرف سوم در این زمینه دنبال می‌کنند.

روزنامه لبنانی السفیر در مقاله‌ای به قلم حلمی موسی کارشناس مسائل راهبردی رژیم صهیونیستی در این رابطه نوشت:‌  نتانیاهو برای تصویب موضوع گاز در کنیست اسرائیل اصرار دارد. وی معتقد است که صادرات گاز می‌تواند فرصتی در برابر اسرائیل جهت ایجاد مناسبات مستحکم سیاسی با کشورهای همسایه ایجاد کرده و جایگاه بین‌المللی این رژیم را بهبود بخشد.

این در حالی است که ترکیه و رژیم صهیونیستی ادعای زیادی بر حفظ کرامت داخلی خود دارند و آماده‌اند تا با مشکلاتی در این زمینه مواجه شوند. در همین راستا سازش در مناسبات رژیم صهیونیستی و ترکیه تاکنون به بن‌بست رسیده اسیت، این در حالی است که بنیامین نتانیاهو با فشارهای باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا مجبور شد به صورت شخصی و رسمی از یورش به کشتی مرمره عذرخواهی کند، اما شرط‌های دیگر ترکیه مبنی بر مرتبط کردن روند سازش ، با رفع محاصره غزه از سوی تل‌آویو همچنان مانع دیگری در روند آشتی دو جانبه است که گفته می‌شود بندهای آن از بیش از یک سال پیش آماده شده و تنها موافقت نتانیاهو با آن لازم است.

برخی محافل صهیونیستی اعتقاد دارند که ترکیه سعی دارد رضایت‌ تل‌آویو را به دست آورد. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در این رابطه به نقل از منابع سیاسی رژیم صهیونیستی نوشت: که توپ الان در زمینه ترک است، ما عذرخواهی کردیم و آمادگی جبران خسارت‌ها را نیز داریم ، اما آنکارا باید از آزار دادن ما از طریق ثبات در شرط مربوط به رفع محاصره غزه دست بردارد. چرا که ما نمی‌خواهیم برای عادی سازی روابط خود هزینه پرداخت کنیم. این منابع به تمایل ترکیه برای عادی سازی روابط با اسرائیل پس از بحران صورت گرفته در پی سقوط جنگنده روسی اشاره کرده و نوشتند که آنکارا تمایل خود را برای لوله‌کشی از میدان گازی اسرائیل به ترکیه و از آنجا به مناطق دیگر دنیا اعلام کرده است.

در سوی دیگر ترکیه نگرانی ویژه در مورد افزایش مناسبات گازی رژیم صهیونیستی با یونان و قبرس دارد. نتانیاهو قرار است ماه آینده میلادی با آلکسیس زیبراس همتای یونانی خود و نیکوس آنستاسیادیس رئیس‌جمهور قبرس مسائل مربوط به گاز و صادرات آن را بررسی کند. منافع رژیم صهیونیستی اعتقاد دارند که ترک‌ها از این می‌ترسند در صورتی که اقدام سریعی در این رابطه انجام ندهند مناسبات مربوط به گاز و روابط استراتژیک با اسرائیل را از دست خواهند داد.

منافع اقتصادی عمده‌ای در ورای ملاحظات سیاسی و امنیتی بین دو طرف وجود دارد، شرکت‌های انرژی ترکیه و رژیم صهیونیستی از حاکمیت دو طرف می‌خواهند تا از این فرصت استفاده کرده و عادی سازی روابط بین دو طرف را اعلام کنند ، چرا که عواقب بحران روسیه و ترکیه پیامدهای در بخش انرژی خواهد داشت. آنکارا گاز رژیم صهیونیستی را برون‌رفتی برای این معضل و فرصتی برای اصلاح مناسبات با تل‌آویو می‌داند. تاجران صهیونیستی که در این زمینه فعال هستند معتقدند که ترک‌ها تمایل زیادی به پایان دادن به بحران با رژیم صهیونیستی و پیشروی در زمینه مسائل گازی دارند. به نظر می‌رسد مسئولان اطراف نتانیاهو عامل ناز کردن تل‌آویو در این شرایط هستند. یک مسئول عالی‌رتبه صهیونیستی معتقد است که باید تحلیل استراتژیک بسیار عمیقی در این رابطه صورت گیرد، چرا که این موضوع به شش کشور مرتبط است. این کشورها عبارتند از: رژیم صهیونیستی، ترکیه، قبرس، یونان، مصر و روسیه. آنها معتقدند نباید شتاب‌زده عمل کرد.

در هر حال آمریکایی‌ها رژیم صهیونیستی و ترکیه را به پیشروی در روند عادی‌سازی روابط تشویق می‌کنند. آمریکا مشوق اصلی شرکت یوال اشتاینتس وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در کنفرانس انرژی در ترکیه بود. اما اشتاینتس در نهایت زیر فشارهای نتانیاهو در این کنفرانس حاضر نشد.

از سوی دیگر همزمان با نیاز ترکیه برای عادی سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی؛ تل‌آویو اعلام کرده است برای عادی‌سازی روابط با آنکارا شرایطی دارد. این در حالی است که اسرائیل قبلاً پیش‌شرط‌های ترکیه را برای عادی‌سازی روابط با رژیم تل‌آویو رد کرده بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، چندی پیش اعلام کرده بود: اسرائیل افزون بر عذرخواهی و پرداخت غرامت بابت حمله به ماوی مرمره، باید به محاصره غزه پایان دهد. یک مقام اسرائیلی در گفتگو با روزنامه هاآرتص، ضمن اعلام دست یابی به توافق‌های اولیه، شرایط تل آویو برای عادی سازی روابط و تنش زدایی با آنکارا را اعلام کرد.

براساس این توافق اولیه، رژیم صهیونیستی از آنکارا خواسته است تا پارلمان ترکیه قانونی را تصویب کند که براساس آن تحت پیگرد قرار گرفتن تمامی نظامیان صهیونیستی مرتبط با حادثه کاروان دریایی امداد رسان به نوارغزه، درحال حاضر و آینده ممنوع شود.

همچنین رژیم صهیونیستی از ترکیه خواست تا اقدامات جنبش حماس در ترکیه را محدود کرده و صالح العاروری مقام ارشد حماس را که براساس ادعای این رژیم طراح عملیات‌های نظامی در کرانه باختری است، اخراج کند.

رژیم صهیونیستی درمقابل مبلغ 20 میلیون دلار به عنوان غرامت پرداخت خواهد کرد و روابط دیپلماتیک بین آنکارا و تل آویو تا سطح اعزام سفیر ارتقا خواهد یافت. بر اساس این توافق پس ازعادی سازی روابط، اسرائیل بخشی از گاز مورد نیاز ترکیه را تامین خواهد کرد.

این مقام صهیونیستی افزود‌‌: هنوز توافقی درباره درخواست ترکیه مبنی بر رفع تحریم نوارغزه حاصل نشده است. اردوغان همواره به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل با پیش شرط رفع تحریم‌های نوارغزه بوده است. اما هنوز راه حلی در این باره حاصل نشده است.

وی ادامه داد توافق اولیه‌ای برای عادی سازی روابط حاصل شده است اما نهایی شدن این موضوع به زمان و دیدارهای بیشتر نیاز دارد. وی زمان دور بعدی دیدارها را اوائل ماه ژانویه (دی ماه) اعلام کرده است.

در همین راستا ژوزف چیهانور مشاور نخست وزیر رژیم صهیونیستی در امور ترکیه و یوسی کوهن مشاور امنیت ملی این رژیم با فریدون سینیرلی اوغلو معاون وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه در زوریخِ سوییس  دیدار کردند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
‫زنجان در مسیر گسترش مناسبات اقتصادی با ترکیه‬‎