سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نظر رئیس کمیسیون آموزش درباره زبان های خارجی


نظر رئیس کمیسیون آموزش درباره زبان های خارجیخانه ملت/ رییس کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس با اشاره به اینکه زبان به‌ماهو زبان تقصیری ندارد، تصریح کرد: برداشت بد از صحبت‌های رهبری مبنی بر اینکه انگلیسی، زبان جهل و کلک است، اصلا معنا ندارد.

محمدمهدی زاهدی درباره فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص زبان انگلیسی گفت: مراد مقام معظم رهبری این نبود که نباید به زبان انگلیسی پرداخت و اصلا اینطور نیست که معظم‌له زبان انگلیسی را رد کرده باشند یا زیر سوال برده باشند بلکه روح آنچه ایشان فرمودند، یک صحبت علمی و دقیق است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: در دنیای امروزه، ارتباطات گسترده بین ملتها هم در عرصه علمی و هم تجاری، اقتصادی و فرهنگی با سرعت بسیار زیاد صورت می گیرد و ما نباید خودمان را در یک زبان خارجی منحصر کنیم و حتما باید از زبانهای دیگر استفاده کرد.

زبان به‌ماهو زبان تقصیری ندارد/ استفاده ناروا از هر زبانی میسر است

وی درخصوص برداشت بد از صحبت های رهبری درخصوص زبان انگلیسی و اینکه برخی آن را زبان جهل و کلک دانسته اند، توضیح داد: اصلا این حرف معنا ندارد؛ زبان به‌ماهو زبان تقصیری ندارد و درباره هیچ زبانی نمی توان گفت که در آن کلک و دغل است.

رییس کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس ادامه داد: استفاده ناروا از هر زبانی میسر است؛ ولی متاسفانه به این دلیل که جریان استکباری بیشتر با این زبان کار می کند و با آن در نفوذ فرهنگی و نفوذ اقتصادی حضور پیدا کرده، باعث شده این زبان ابزاری برای سوء استفاده استکبار شود.

آموزش زبان های دیگر حتی برای مراودات اقتصادی هم لازم است

وی ادامه داد: به عناون مثال در مباحث علمی کشوری مانند روسیه در بسیاری از شاخه های علمی حرف برای گفتن دارد و مجلات آن نیز عمدتا به زبان روسی است؛ چه اشکالی دارد در کشور ما افراد به این زبان مسلط باشند، با دانشمندان آنها رابطه و مراوده داشته باشیم و در حوزه های مورد نیاز استفاده کنیم و دانشجویان ایرانی هم بتوانند از منابع روسی آنها استفاده کنند.

زاهدی افزود: همچنین ایران با شرق آسیا به ویژه کشوری مثل چین یا برخی کشورهای جنوب شرق آسیا همچون اندونزی، مالزی و سنگاپور ارتباطات گسترده فرهنگی، مذهبی، دینی و تجاری دارد؛ پس چه اشکال دارد جوانان ایرانی برای افزایش این مراودات در حوزه های مختلف حتی در عرصه اقتصادی، به دنبال یادگیری زبان آنها بروند.

وی با اشاره به اینکه در سفر15 سال قبل به چین با افسر پلیسی آشنا شد که مسلط به زبان ایرانی با لهجه غلیظ اصفهانی بود، گفت: فارغ از بحث های اقتصادی، حتی در موضوعات و مسائل امنیتی نیاز است سایر زبانها را بیاموزیم؛ به ویژه زبانهایی که می توانند تاثیرگذاری جدی در حوزه فرهنگ سیاست و اقتصاد داشته باشند.

از مهر امسال می توان برای برگزاری کلاس های سایر زبانها برنامه ریزی کرد

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فنآوری درباره زیرساخت‌های موجود برای آموزش سایر زبانها در مدارس، توضیح داد: ممکن است شرایط اجرای این امر در حال حاضر به صورت فراگیر وجود نداشته باشد ولی لازم نیست حتما در تمام مدرسه ها چنین کلاس هایی دایر شود بلکه ادارات آموزش و پرورش می توانند برنامه ریزی داشته باشند و برای دانش آموزان علاقمند، کلاس های زبان دیگری راه اندازی کنند.

وی توضیح داد: آموزش و پرورش می تواند در هر شهرستان از دانش آموزان آمارگیری داشته باشد و پس از مشخص شدن زبان مورد علاقه اکثریت، اعلام کنند کلاس های مربوط به آن در فلان روز و فلان ساعت برگزار می شود و علاقمندان از همه دبیرستانها قادر به شرکت در آن هستند.

رییس کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس تاکید کرد: بر این اساس، می توان از همین مهرماه امسال چنین برنامه ای را شروع کرد زیرا کاملا امکان آن وجود دارد؛ چراکه لازم نیست در هر مدرسه به صورت مجزا برگزار شود.



منبع: خانه ملت


ویدیو مرتبط :
دیدار رئیس تجارت خارجی ژاپن با رئیس اتاق بازرگانی