فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



انتشار شیوه نامه رتبه بندی روزنامه ها همراه با جدول جدید شاخص ها


به گزارش روز دوشنبه ایرنا، بر اساس اعلام اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شیوه نامه مذکور حاصل بررسی و ارزیابی نتایج اجرای مرحله اول رتبه بندی روزنامه ها بوده و در آن با تعریف دقیق تر شاخص ها، سعی شده تکمیل جداول خوداظهاری با سهولت و قابلیت راستی آزمایی بهتری صورت پذیرد.
به منظور ایجاد فرصت لازم برای ارتقاء کیفی و کمی فعالیت روزنامه ها متناسب با شاخص های طرح رتبه بندی، دوره دوم در زمستان ٩٤ انجام می گیرد.
اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی شیوه نامه رتبه بندی روزنامه ها را در اختیار مدیران مسوول روزنامه های کشور قرار داده است.
براساس این شیوه نامه برای ارزیابی امتیاز روزنامه ها در هر 6 ماه، 6 روز به صورت اتفاقی اعلام می شود، به صورتی که تمامی روزهای هفته (شنبه تا پنج شنبه) و تمامی ماه های آن دوره را پوشش دهد (مثلا شنبه ١٩ فروردین، یکشنبه ١٣ اردیبهشت، دوشنبه ٢٣ خرداد، سه شنبه ....) شاخص های محتوایی و توزیع، بر اساس همین ٦ نسخه و به صورت یکسان برای همه روزنامه ها محاسبه می شوند.
اجرای طرح رتبه بندی در دوره های ٦ ماهه و برای روزنامه های داوطلب صورت می گیرد و پس از نهایی شدن، اعلان عمومی می شود. دوره اول برای ٦ ماهه دوم ٩٣ و به صورت آزمایشی انجام گرفته است که نتایج نهایی آن در آذر ٩٣ اعلام شد. دومین دوره نیز استثنائاً ٣ ماهه خواهد بود. (زمستان ٩٤) که نتایج آن در ابتدای سال ٩٥ اعلام خواهد شد و تا ٦ ماه اعتبار دارد. (شش مورد ارزیابی که به صورت اتفاقی انتخاب می شود در روزهای پایانی اسفند ٩٤ اعلام خواهد شد: از هر ماه ٢ شماره)
در شاخص ها و تعاریف زیر برای ارزیابی ٣ ماهه زمستان سال ٩٤ ملاک است و ممکن است برای دوره های بعدی و با هدف ارتقای روزنامه های کشور، با شاخص ها و تعاریف سخت گیرانه تری، تکمیل شود که قاعدتاً زودتر اعلام خواهد شد.
براین اساس هر روزنامه، ٢ ستون از فرم اظهار نامه را تکمیل می کند. به عنوان مثال در صورتی که تعداد تیترهای اختصاصی صفحات اول در ٦ شماره مورد نظر ٧ تا باشد به ترتیب اعداد ٧ و ٣,٥ را در ستون های مورد نظر می نویسند و اگر همکاران بیمه ای او در فهرست ارسالی ماه مورد نظر ٦٧ نفر باشد به ترتیب عدد ٦٧ و ٤.٧ را می نویسند. (به ٢٠ نفر، امتیازی تعلق نمی گیرد) فرم های خوداظهاری به همراه ٦ نسخه ای که تاریخ های آنها اعلام خواهد شد به دبیرخانه طرح رتبه بندی ارسال می شود.
همچنین به امتیاز روزنامه های اختصاصی (تک زمینه ای) بجز اقتصادی و ورزشی، ٥ درصد و روزنامه های استانی (یا محلی) ١٠ درصد افزوده می شود. (این دو ویژگی قابل جمع با یکدیگر هستند. به عبارت دیگر اگر روزنامه ای استانی و درعین حال تک زمینه ای باشد، ١٥ درصد به امتیاز نهایی آن افزوده می شود)
طبق این شیوه نامه برای روزنامه‎ای که تفاوت خوداظهاری و محاسبه نهایی امتیاز او کمتر از ٥ درصد باشد، ٣ درصد اضافه می شود و برای روزنامه ای که این تفاوت بیش از ١٥ درصد باشد، ٣ درصد از امتیاز نهایی او کسر می شود.
بر این اساس چنانچه شروع انتشار روزنامه ای در میانه دوره، باشد یا عدم انتشار آن در طول دوره، خودخواسته نباشد، امتیازهای «محتوایی» مرتبط، تسرّی داده می شود اما چنانچه روزنامه ای در روزهای خاص انتشار نیابد یا خودخواسته، منتشر نشود امتیاز آن شماره ها را نمی گیرد.
دبیرخانه طرح رتبه بندی روزنامه ها در انجمن صنفی مدیران مسئول روزنامه های غیردولتی مستقر است.
بنا بر اعلام اداره کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی هیأت ارزیابی رتبه بندی روزنامه ها یک نفر به معرفی روزنامه های بخش دولتی یا عمومی شرکت کننده در طرح (با استعلام رئیس انجمن روزنامه های غیردولتی از آنان)، یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن روزنامه های غیردولتی به عنوان دبیر، یک استاد ارتباطات یا روزنامه نگاری به معرفی مجمع رؤسای دانشکده ها و گروه های ارتباطات دانشگاه های تهران، یک نفر به معرفی 'کارگروه توسعه مطبوعات' و یک نفر به معرفی هیأت مدیره انجمن مدیران مسئول روزنامه های غیردولتی انتخاب می شوند.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی یا معاون او، به عنوان دبیر، یک کارشناس به انتخاب 'کارگروه توسعه مطبوعات'،یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن روزنامه های غیردولتی به انتخاب هیأت مدیره، یک کارشناس به انتخاب شورای هماهنگی تشکل های مدیریتی مطبوعات،
- یک کارشناس به انتخاب انجمن پیشکسوتان مطبوعات و نماینده هیأت ارزیابی (بدون حق رأی) اعضای هیأت تجدیدنظر را تشکیل می دهند.
به این ترتیب هیأت ارزیابی، ابتدا نتایج بررسی های خود از همه روزنامه های شرکت کننده را در قالب جدول برای تمامی آنان ارسال می کند، به نحوی که از نتایج ارزیابی یکدیگر اطلاع یابند. اعتراضات تا ١٠ روز کاری پس از آن و با حضور مدیر مسئول یا نماینده تام الاختیار او (با معرفی کتبی) توسط هیأت تجدیدنظر رسیدگی و سپس به صورت عمومی، اعلام می شود.
فراهنگ**1355**1027

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
آموزش جدول ضرب با شیوه ای استثنایی