«شهید بهشتی» در «تاریخ شفاهی ایران» از جمهوری اسلامی می‌گوید


«شهید بهشتی» در «تاریخ شفاهی ایران» از جمهوری اسلامی می‌گویدایسنا/ قسمت دوم «تاریخ شفاهی ایران» به پخش مصاحبه تلویزیونی شهید بهشتی به عنوان یکی از تئوریسین‌های اصلی انقلاب اسلامی درباره مفهوم جمهوری اسلامی اختصاص دارد.

سیدمهدی مویدی، تهیه‌کننده «تاریخ شفاهی ایران» درباره قسمت‌های جدید این مجموعه گفت: قسمت دوم از این مجموعه به مصاحبه تلویزیونی شهید دکتر بهشتی با موضوع تبیین ابعاد مختلف جمهوری اسلامی پیش از رفراندوم اختصاص دارد. این مصاحبه دو هفته قبل از برگزاری رفراندوم در اواخر اسفند 57 انجام شده و برای روشن کردن اذهان عمومی مردم در چند سلسله سخنرانی در صداوسیمای انقلاب تدارک دیده شده است.

وی افزود: شهید بهشتی به عنوان یکی از تئوریسین‌های انقلاب اسلامی برای آگاه‌سازی مردم و اطلاع‌رسانی به آنها در این مصاحبه شرکت کرده است و قسمت‌های بعدی نیز به مصاحبه‌های تلویزیونی شهید استاد مطهری اختصاص دارد. اینان در این مصاحبه‌ها، به عنوان تئوریسین‌های انقلاب نقش کلیدی در آشکار کردن و رونمایی از آرمان‌های انقلاب برای مردم داشته‌اند.

به گفته مویدی، شهید بهشتی در بخشی از مصاحبه تلویزیونی به مرحله اخیر انقلاب از حدود 16 سال پیش از آن زمان یعنی سال 42 اشاره کرده و عامل خرابی‌های رژیم را نوع حکومت و مسئله بی‌پایه و اساسی به نام سلطنت خوانده و تاکید کرده است انتخابات در رژیم گذشته همه در چارچوب رژیم سلطنتی انحراف است.

تهیه‌کننده «تاریخ شفاهی ایران» یادآور شد: ایشان در بخش دیگری از این مصاحبه به سر دادن شعار استقلال، آزادی و حکومت اسلامی از سوی مردم در مبارزات انقلاب اسلامی اشاره کرده، انواع حکومت را دسته‌بندی می‌کند و به نوع حکومت جمهوری می‌رسد.

وی افزود: ایشان در ادامه واژه جمهوری را در فرهنگنامه‌های مختلف عربی به فارسی، ریشه‌یابی و اشاره می‌کند کلمه جمهوری بهترین معادل برای واژه ریپابلیک (Republic) انگلیسی است. در ادامه شهید بهشتی با استتناد به چند آیه قرآن، سلطنت را گونه‌ای از استکبار و حکومت طاغوت معرفی و اثبات می‌کند این نوع حکومت مطرود خدا و قرآن است.

به گفته مویدی، شهید بهشتی در ادامه بهترین نوع حکومت را حکومتی می‌داند که مردم آن را تعیین کنند و از سوی هیچکس به مردم تحمیل نشود و موروثی نیز نباشد. او می‌گوید جمهوری اسلامی حکومتی است که با پذیرش آزادانه ملت به قدرت می‌رسد که این یکی از اساسی‌ترین پایه‌های جمهوری اسلامی است.

تهیه‌کننده «تاریخ شفاهی ایران» در پایان اعلام کرد: شهید بهشتی در بخش پایانی سخنانش اشاره می‌کند یکی از پایه‌های اساسی جمهوری اسلامی اصل تعهد نسبت به تعالیم اسلامی است.


با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
سخنرانی شهید بهشتی-جمهوری اسلامی