سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جابرانصاری:وجود ظرفیت تغییر مثبت در روابط ایران و عربستان/لابی صهیونیستی در آمریکا مخالف برجام است


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حسین جابر انصاری رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای و سخنگوی وزارت امورخارجه در جمع مدیران و سردبیران ایرنا افزود: معرفی سفیر جدید عربستان یک امر عادی است، گردش کار در ایران توسط مراجع ذیربط انجام و موافقت شده است و به زودی شاهد شروع به کار وی در تهران خواهیم بود.
وی ادامه داد: شرایط خاص منطقه و روابط ایران و عربستان، همه مسائل عادی را در نگاه رسانه ها و سیاسیون به تعابیر و تفاسیر خاص تبدیل کرده وگرنه معرفی سفیر به خودی خود بین کشورهایی که از روابط کامل دیپلماتیک برخوردار هستند، یک امر عادی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تعدیل و تغییر در سیاست خارجی عربستان سعودی و تحولات و چشم انداز منطقه گفت: انتخاب یا معرفی سفیر توسط عربستان سعودی اتفاق و واقعه خاصی نیست، اصل در روابط بین کشورها به شکل معمولی، معرفی سفیر است.
جابر انصاری افزود: یک وقت بین دو کشوری که روابط کامل دیپلماتیک برقرار نیست، معرفی سفیر به معنای یک تحول هست؛ یعنی منوط به توافقی بین دو کشور، رابطه به سطح روابط کامل دیپلماتیک ارتقا می یابد و سفیر معرفی می شود.
وی تصریح کرد: درباره ایران و عربستان انقطاعی نداشتیم، رابطه بین ایران و عربستان یک رابطه کامل دیپلماتیک است. سفارتخانه دو کشور فعال بودند و سطح روابط هم در سطح سفیر بوده است، فاصله ای در یک سال و نیم اخیر اتفاق افتاده بود. سفیر قبلی فراخوانده شده بود و به شکل موقت با کاردار اداره می شد.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ادامه داد: در حال حاضر عربستان سفیر جدید خود را معرفی کرده و گردش کار هم در ایران توسط مراجع ذیربط انجام و موافقت شده است و به زودی شاهد شروع به کار آن خواهیم بود.

** ظرفیت تغییر مثبت روابط بین ایران و عربستان وجود دارد
جابر انصاری اضافه کرد: آنچه در این موضوع می تواند بیش از این مسئله اهمیت داشته باشد، شرایط منطقه پیرامونی ایران و عربستان سعودی است و ضرورتها و مسائل مختلفی که هم در سطح دوجانبه و هم چندجانبه می تواند در دستور کار دو کشور قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی سیاست ثابتمان گسترش همکاری ها و تعامل مثبت با همه همسایگان و کشورهای اسلامی است؛ این اصل ثابت سیاست خارجی ایران است، اگر چنین اراده ای نزد دولت عربستان سعودی هم وجود داشته باشد، ظرفیت تغییر در روابط دو کشور هم در زمینه دوجانبه و هم چند جانبه وجود دارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: این هم منوط به وجود اراده در طرف مقابل است، اگر باشد می توان متوقع بود شرایط روابط دو کشور دچار تحولات مثبتی بشود که امیدواریم که چنین درک مشترک و ضرورت و اراده ای نزد تصمیم گیران سیاست خارجی عربستان سعودی هم وجود داشته باشد و زمینه چنین تحولی فراهم شود.

** تروریسم خطر مشترک جهانی/بنیاد رژیم صهیونیستی اشغالگری و ترور استوار است
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی درباره ترور سمیر قنطار نیز گفت: به نظر می رسد ترور سمیر قنطار به عنوان یکی از نمادهای مقاومت در برابر اشغال از دو جنبه باید مورد توجه قرار گیرد، یک جنبه نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی یک دولت مستقل عضو سازمان ملل متحد از سوی رژیم صهیونیستی است، که این امری است که به ویژه در سالیان اخیر به یک رویکرد فاحش و نقض کننده مستمر تبدیل شده است.
جابر انصاری افزود: جنبه دوم که بازهم بسیار اهمیت دارد تروریسم نهادینه دولتی و سازمان یافته رژیم صهیونیستی است.
وی خاطرنشان کرد: امروز در منطقه و جهان از تروریسم خیلی صحبت می شود، ولی یکی از خطرناکترین انواع تروریسم، تروریسم دولتی است و رژیم صهیونیستی که بر بنیاد اشغال و ترور شکل گرفته، در تمام دهه های گذشته- از تاسیس تا امروز- با همین دو مکانیسم به زندگی خود ادامه داده است. اشغالگری و اعمال سیاست مبتنی بر ترور جزو ذات رژیم صهیونیستی است.
سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: ترور قنطار جدیدترین نمونه از سیاست تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی است، در حالی که دنیا از تروریسم به عنوان خطر مشترک یاد می کند، ضرورت توجه به تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از منشاهای اساسی نابسامانی و بهم ریختگی در غرب آسیا و جهان می بایست هم از سوی سازمان های ببین المللی و هم از سوی کشورهای منطقه و جهان مورد توجه قرار گیرد.

** مسایل زندانیان ایرانی در خارج از کشور با جدیت پیگیری می شود
جابر انصاری در بخش دیگری، رسیدگی به امور اتباع ایرانی در خارج از کشور را از وظایف ذاتی نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور دانست و گفت: بخش اساسی کار این سفارتخانه ها که بخش کنسولی است، پیگیری امور اتباع شامل مسائل زندانیان و موارد خاص از اینگونه است.
وی افزود: ماموران ملت و دولت ایران به طور جد پیگیر مسائل زندانیان هستند، البته اطلاع رسانی بیشتری باید انجام گیرد و مناسب است به طور نوبه ای وضعیت زندانیان ایرانی اطلاع رسانی شود.

** فاجعه منا همچنان یک پرونده مفتوح است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین به فاجعه منا اشاره کرد و گفت: این فاجعه علاوه بر ابعاد انسانی خود که یک فاجعه بود، در فضای روانی حاکم بر روابط ما با عربستان نیز به یک مسئله سیاسی تبدیل شد.
جابرانصاری افزود: آنچه از ابتدای این فاجعه مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران بوده، این است که دولت عربستان سعودی به عنوان مجری و میزبان مناسک حج به طور طبیعی مسئولیت هایی در برابر میهمانان خودش دارد.
وی تصریح کرد: نمی شود دولتی برگزار کننده یک مناسک عظیم و میزبان حجاج از اقصی نقاط جهان باشد و اگر اتفاقی بیفتد، مسئولیت قانونی و انسانی این حادثه و واقعه را نپذیرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فاجعه منا در حقیقت یک فاجعه بزرگ انسانی است، همه تلاش ما از ابتدا این بوده که دولت عربستان سعودی مسئولیت قانونی و انسانی خود را بپذیرد.
جابرانصاری افزود: عربستان باید نسبت به تعهداتی که بر عهده دارد، پاسخگو باشد. این کار از راه های مختلف و با استفاده از ظرفیت های روابط دوجانبه و چندجانبه منطقه ای و بین المللی در حد توانایی ها، امکانات و ظرفیت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پیگیری شده و دستور کار ثابت وزارت امور خارجه از روز وقوع این فاجعه تا امروز بوده و هست.
وی تاکید کرد: این یک پرونده مفتوح است و امیدواریم که با توجه بیشتر دولت عربستان سعودی به مسئولیت های خودش، زمینه برای یافتن سازوکارهای مرضی الطرفین فراهم شود.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: مجموعه ای از اقدامات، ساماندهی شده و پیگیری ها، سفرها، تماس های دیپلماتیک و مشورت های حقوقی با وکلا و حقوقدانان صورت گرفته و شبکه ای از حقوقدانان و وکلای دادگستری تشکیل شده است.
جابر انصاری با اشاره به تحلیل این فاجعه انسانی که پیش آمد و بررسی مقدماتی که منجر به آن وضعیت شد، گفت: مهم این است برای اینکه این فاجعه تکرار نشود، ابتدا باید پیگیری ها به نحوی به نتیجه برسد که زمینه تکرار و عادی شدن چنین فجایعی مسدود شود و دوم اینکه حقوق قربانیان و خانواده های آنها به رسمیت شناخته شده و به نحوی شایسته جبران شود.
وی تاکید کرد: در این چارچوب وزارت امور خارجه همه ظرفیت های خود را به کار گرفته که امیدواریم نتایج آن در اینده آشکار شود.

** لابی صهیونیستی در آمریکا به دنبال به نتیجه نرسیدن برجام است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه این دیدار به تصویب قانون محدودیت های سفر به آمریکا نیز اشاره کرد و گفت: از چند زاویه می توان به مصوبه ای که به عنوان یک تبصره در ذیل قانون بودجه 2 هزار صفحه ای سال جدید میلادی ایالات متحده آمریکا تصویب شد، پرداخت.
جابرانصاری افزود: نخست آن که یک جریان قدرتمند در درون ایالات متحده که مستحضر به پشتیبانی لابی صهیونیستی است، تمام تلاش خود را انجام داد تا برجام به نتیجه نرسد اما وقتی برجام به نتیجه رسید، همراه با اجرای مراحل برجام برای اینکه این ساز و کار و توافقات را با مشکل مواجه کند، همچنان به فشارهای خود ادامه می دهد.
وی ادامه داد: نکته دیگر این است که در داخل ایالات متحده آمریکا رقابت های بین حزبی و همچنین شاخه قانونگذاری با شاخه اجرایی وجود دارد؛ اگرچه مسئله ما مسایل داخلی ایالات متحده نیست.

** اگر آمریکا به تعهداتش عمل نکند مراجع عالی کشور تصمیم گیری می کنند
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آنچه به ما به عنوان جمهوری اسلامی مربوط می شود، توافقی است که با دولت ایالات متحده و مجموعه دولت های اروپایی دیگر در چارچوب برجام انجام داده ایم.
جابرانصاری تصریح کرد: کلیت این توافقات در قطعنامه شورای امنیت هم مورد تایید قرار گرفته و طرف های این توافق متعهد شده اند به تعهدات خود که تعهدات بین المللی تلقی می شود، عمل کنند.
وی تاکید کرد: آنچه برای ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد، اجرای تعهدات دولت ایالات متحده بر اساس برجام در زمینه های مختلف است.
سخنگوی وزارت امور خارجه به پیگیری های جدی و گسترده وزیر خارجه و معاونان وی در رایزنی با کشورهای اروپایی، اتحادیه اروپا و آمریکا اشاره کرد و گفت: در طول کمتر از دو هفته گذشته که این مطلب مطرح شد، در نهایت جان کری وزیر خارجه آمریکا نامه رسمی خطاب به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نوشت و مسائلی را مجددا تاکید کرد که مهمترین مسئله در این نامه، تاکید دولت ایالات متحده بر انجام تعهدات بین المللی خودش است.
جابرانصاری تصریح کرد: این مطلب مطابق برجام برعهده آمریکاست و با تاکید مکرری که در نامه آمده هم برعهده آمریکا قرار دارد. برای جمهوری اسلامی انجام این تعهدات مهم است و از همه مجاری دیپلماتیک، امکانات و ساز و کارهای موجود استفاده خواهد شد برای اینکه آمریکا به تعهدات خود عمل کند.
وی افزود: اگر به آنچه گفته شده عمل نشود، طبیعتا در مراجع عالی تصمیم گیری کشور تصمیم لازم درباره این مسئله اتخاذ می شود و وزارت امور خارجه هم مجری این تصمیمات خواهد بود.

** آمادگی وزارت امور خارجه برای حداکثر تعامل و همکاری مثبت با ایرنا
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در ادامه این جلسه با اشاره به نقش و جایگاه ایرنا به عنوان یک رسانه حاکمیتی گفت: نام خبرگزاری جمهوری اسلامی معرف جایگاه آن است، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران.
جابرانصاری افزود: اسامی بار معنایی خاص خودشان را به همراه خود می آوردند و اسامی بر اساس اتفاق تعیین نمی شوند، خبرگزاری جمهوری اسلامی، به عنوان یک مجموعه، یعنی خبرگزاری که نماد ملت، دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: بنابراین ظرافت اهمیت کار خبرگزاری این است که در عین حال که سلایق، تاکتیک ها و برنامه های دولت ها را در بازه های زمانی مختلف نمایندگی می کند، هویت ملی ایران و مجموعه ای به نام جمهوری اسلامی ایران و سیاست های حاکمیتی ایران را هم نمایندگی می کند.
سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: جمع بین این ها کار ویژه و هنرهایی است که دوستان، مدیران و همکاران خبرگزاری جمهوری اسلامی باید نمایندگی کنند.
جابرانصاری خاطرنشان کرد: الحمدلله با مدیریت آقای خدادی و همه همکاران عزیز وی، امیدوارم که ایرنا هر روز بیش از قبل به عنوان نماد ملت، دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران و در حد ملتی با این تاریخ، امکانات، توانایی ها و در اندازه نظام برآمده از خواسته های تاریخی استقلال و آزادی خواهانه ملت بزرگ و مسلمان ایران باشد که البته هست.
وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه هم به عنوان یک نهاد حاکمیتی و خدمتگزار ملت ایران، آمادگی دارد که حداکثر تعامل و همکاری مثبت را در جنبه هایی که امکان همکاری وجود دارد با خبرگزاری جمهوری اسلامی انجام دهد و پیگیری کند.
سیام**9103**1027

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تحلیل صدای آمریکا از روابط ایران و عربستان