فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



جشن تقدیراز دانش آموختگان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ملی لبنان برگزار شد


به گزارش ایرنا،این مراسم جشن كه به ابتكار رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و در محل این رایزنی برگزار شد،مورد استقبال گسترده دانش آموختگان زبان و ادبیات فارسی واصحاب فرهنگ و ادب در لبنان قرار گرفت.
سفیرجمهوری اسلامی ایران در لبنان در سخنانی با ابراز خرسندی از اینكه زبان و ادبیات فارسی و آموزش آن در لبنان از جایگاه خوبی برخوردار شده است ، گفت كه جایگاه زبان و ادبیات عرب ریشه ای تاریخی در ایران دارد و با پیروزی انقلاب اسلامی مرحله جدیدی از آن شروع شد و امروز هم از مهمترین رشته ها و دروس تحصیلی در مقاطع مختلف از جمله دانشگاه است.
فتحعلی خاطرنشان كرد كه فراگیری زبان های عربی و فارسی به ملت ها كمك می كند تا با آداب ، رسوم ، خواسته ها و آرمان های یكدیگر بیشتر آشنا شوند.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به « تحولات شتابان سیاسی در منطقه» اشاره كرد و اظهارداشت كه جبهه مقاومت در مقابل دشمنان به ویژه استكبار جهانی و تروریسم صهیونیستی شكل گرفته و به دستاوردهای خوبی دست یافته است.
سفیر ایران در لبنان تصریح كرد: جبهه مقاومت در سایه رشادت ها ، شجاعت ها و تدابیر حكیمانه توانسته است در دنیای پیچیده سیاست امروز به منصه ظهور برسد.
فتحعلی با اشاره به جایگاه و نقش بلند و بسیار تاثیر گذار«سیدحسن نصرالله»دبیركل حزب الله لبنان درهدایت و رهبری مقاومت كه دوست و دشمن به آن اذعان دارند، گفت: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با شجاعت ، اقتدار، عزت و حكمت راه و مشی حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را ادامه داده اند.
وی از لبنان و ایران به عنوان دو بازیگر مهم در میان بازیگران جبهه مقاومت یاد و تاكید كرد: امروز مفتخرهستیم كه سایه این تدابیر و هدایت های حكیمانه، جبهه مقاومت با اقتدار و قدرت توانسته است در مقابل جبهه ظلم ، جهل، استكبار و تروریسم صهیونیستی و تكفیری بایستد و موفقیت های بزرگی را رقم بزند.
رایزن فرهنگی ایران درلبنان هم درسخنانی گفت : برگزاری این مراسم جشن چند روز بعد از سالروز ولادت سعدی شاعری پارسی گو وسخنور حكمت آموز وهمزمان با سالروز تولد شیخ بهایی دانشمند وارسته جهان اسلام و عارف برجسته را به فال نیك می گیریم.
« محمد ابراهیم شریعتمدار» با تشریح روند جدید آموزش زبان و ادبیات فارسی در لبنان ، از تلاش های « عدنان السید حسین» رئیس دانشگاه ملی و رئیسان ، استادان ایرانی و لبنانی و كاركنان دانشكده زبان و ادبیات دانشگاه لبنان در گسترش زبان و ادبیات فارسی در این كشور قدردانی كرد.
وی افزود:امیدواریم با برداشتن گام های جدید و تلاش های بیشتر برای آموزش زبان و ادبیات فارسی در لبنان، شرایط بهتری برای تبادل تجربه ها و رویكردها در دو حوزه تمدنی مهم ایران وعرب فراهم شود.
رایزن فرهنگی ایران خطاب به دانش آموختگان خاطرنشان كرد: تلاش های زیادی صورت گرفته تا انشاء الله زمینه ادامه تحصیل شما در ایران در مقطع كارشناسی ارشد فراهم شود.
در این مراسم كه « نیك زاد منطقی» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لبنان هم حضور داشت، پروفسور« ویكتور الكك» از استادان برجسته ادبیات لبنان در سخنانی تاكید كرد كه « زبان فارسی ، یك زبان جهانی و فراگیر است و اكنون در بسیاری از كشورهای جهان به این زبان شیوا سخن گفته می شود».
وی اظهارداشت: برخلاف كشورهای دیگر كه مهد زبان هائی مهم هستند ، ایران توانسته شعرای بسیاری را به عرصه فرهنگ و ادبیات جهان معرفی كند.
پروفسورالكك خاطرنشان كرد: ترویج و گسترش زبان و ادبیات فارسی دركشورهای مختلف جهان موجب شگفتی شده است به ویژه اینكه جوانان از شعر و نثر پارسی استقبال گسترده ای می كنند.
وی همچنین از سفارت جمهوری اسلامی ایران و رایزنی فرهنگی ایران در لبنان برای حمایت از شهروندان لبنانی كه خواستار فراگیری زبان و ادبیات فارسی هستند، قدردانی كرد.
« غلامرضا كافی» استاد ایرانی زبان و ادبیات فارسی هم در باره روند تحصیل نخستین گروه دانش آموختگان زبان وادبیات فارسی دانشگاه ملی لبنان سخن گفت و ابراز امیدواری كرد كه هر سال در چنین روز( سالروز ولادت شیخ بهائی» شاهد برگزاری تقدیر از گروه های دیگری از دانش آموختگان لبنانی باشیم.
«زینب مقداد»از دانش آموختگان، شعری را به زبان فارسی به مناسبت میلاد حضرت امام علی (ع) و«ایمان فرحات» دانشجوی ممتاز و نفراول این گروه از دانش آموختگان هم مقاله ای را به زبان فارسی و در باره زبان وادبیات فارسی و تاریخ ادبیات در ایران قرائت كردند.
در پایان این مراسم دانش آموختگان سوگندنامه خود را به طور جمعی قرائت كردند و با اهدای جوائز و لوح از آنها تقدیرشد.
خاورم ** 1324

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
سومین جشن دانش آموختگان دانشگاه مهرالبرز