صداهایی که شنیده نمی‌شوند ولی آزاردهنده هستند


مطالعات محققان دانشگاه ساوتهمپتون با بررسی افرادی که به طور مداوم از علایمی مانند تهوع، سرگیجه، میگرن، خستگی مزمن و وز وز گوش شکایت می کردند، دریافتند صداهایی که فرکانس بالا دارند، مسبب اصلی این علایم هستند.

مطالعات محققان نشان می دهد، امواج مافوق صوت که شنیده نمی شوند، سبب بروز تهوع، سرگیجه، میگرن، خستگی مزمن و وز وز گوش می شوند.

صداهایی که شنیده نمی‌شوند ولی آزاردهنده هستند

مطالعات محققان دانشگاه ساوتهمپتون با بررسی افرادی که به طور مداوم از علایمی مانند تهوع، سرگیجه، میگرن، خستگی مزمن و وز وز گوش شکایت می کردند، دریافتند صداهایی که فرکانس بالا دارند، مسبب اصلی این علایم هستند. بر خلاف تصور عموم، صداهای فرکانس بالا معمولا صداهای بلند نیستند، بلکه امواج مافوق صوت ساطع شده از حسگرلامپ ها، حسگر درب های اتوماتیک و فناوری های از این قبیل، بیشترین نویز های فرکانسی را منتشر می کنند.

محققان دریافتند شکایت های ناشی از نویز های فرکانسی، علاوه بر ایستگاه های قطار و مترو و مراکز خرید شلوغ، در کتابخانه و دیگر مراکز عمومی هم دیده می شود که اغلب به دلیل سیستم های صوتی، حسگر لامپ و درب اتوماتیک، دستگاه های دفع حشرات موذی و سیستم های آدرس دهی عمومی است.

کارگرانی که با استفاده از تجهیزات مافوق صوت در معادن مشغول حفاری یا وظایف مشابه هستند نیز از علایم مشابهی شکایت می کنند.

مدیر این پروژه در مصاحبه خود گفته است که شکایت افراد از تجهیزات مافوق صوت از حدود 70 سال پیش مطرح شده است، اما هنوز شواهد کافی برای نحوه پاسخ بدن به این امواج در دسترس نیست.

یک متخصص دندانپزشکی کودکان احتمال می دهد این فرکانس ها در شنوایی و مغز کودکان بسیار تاثیر گذار است؛ زیرا شنوایی کودکان حساس تر است.

در این تحقیقات آمده است امواج مافوق صوت که کاملا بی صدا هستند، بر اثر تمام فعالیت ها از جمله کشیدن کف دو دست به هم و بسته بندی غذا در ورقه های آلومینیوم نیز تولید می شوند. البته تمام این فرکانس ها آزار دهنده نیستند و شدت آن، بسته به حساسیت میزان شنوایی فرد در ایجاد علایم آزار دهنده موثر است.

محققان بر این باورند که هنوز برای اظهار نظر قطعی در زمینه تاثیر نامطلوب این امواج بر سلامت انسان زود است و این تحقیقات نیازمند مطالعه و بررسی بیشتر است.

منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
هفت نشانه رابطه آزاردهنده