آسیب‌های قاچاق فراتر از عرصه کالا و ارز است


استاندار گلستان در جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور نماینده رئیس‌جمهوری و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور، گفت: آسیب‌های قاچاق شامل عرصه وسیعی می‌شود و تنها محدود به حیطه ارز و کالا نیست و فرهنگ ابتذال از دریچه قاچاق وارد جوامع می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر «حسن صادقلو» با بیان این‌که قاچاق می‌تواند مردم و هویت نسل فعلی و آینده را تحت‌تأثیر قرار دهد، تصریح کرد: اگرچه گلستان هم‌اکنون در دل یک همت جمعی از همدلی، وحدت و آرامش برخوردار است اما با توجه به شرایط آتی نظیر کردیدور ریلی، منطقه آزاد و مهاجرپذیری استان باید تمهیدات لازم برای مبارزه با قاچاق اندیشیده شود.

وی با اشاره به سند جامع امنیتی استان، خاطر نشان کرد: در سند جامع امنیتی استان رویکرد پیشگیرانه مسأله قاچاق را مد نظر قرار داده‌ایم و باید در جهت حفظ این آرامش مرزهای استان تقویت شود.

وی توجه به علم روز دنیا را در اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مهم دانست و افزود: باید اقدامات پشتیبانی از مبارزه با قاچاق با توجه به دانش روز جهانی انجام شود و البته پشتیبانی‌های نرم‌افزاری از سوی ستاد مرز بیش از پیش افزایش یابد.

استاندار گلستان هم‌ترازی استان با استان‌ها را پراهمیت قلمداد کرد و یادآور شد: باید سند جامع حوزه مبارزه و پیشگیری از قاچاق کالا و ارز در کشور تهیه شود و هم‌ترازی گلستان با استان‌های هم‌جوارش در آن دیده شود تا بتوانیم در اقدامات منطقه‌ای هماهنگ عمل کنیم.

وی با اشاره به اهمیت مشوق‌ها در کشفیات، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که بسیاری از کاشفان جان خود را برای کشفیات به خطر می‌اندازند نیاز است مشوق‌های کافی برای آن‌ها دیده شود.

صادقلو با بیان زمینه‌های قاچاق در استان، گفت: بیکاری و مهاجرت‌پذیری دو علت اصلی زمینه‌ساز قاچاق در استان هستند و به‌نظر می‌رسد باید توجه جدی‌تری به مراکز اصلی قاچاق در کشور شود تا زمینه‌های آسیب کاهش یابد.

وی افزود: باید اطلاع‌رسانی مناسب پیرامون اقدامات شایسته انجام شود در دولت تدبیر و امید در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گیرد.

همچنین در این جلسه نماینده رئیس‌جمهوری و رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور اظهار کرد: هر سال قریب به 20 میلیارد دلار از قِبَل کالای قاچاق ورودی و خروجی خسارت به کشور وارد می‌شود که می‌توان با این رقم سالانه دومیلیون شغل در کشور ایجاد کرد و در مقابل این کالاهای قاچاق 2 نفر به جمعیت بیکار کشور افزوده می‌شود.

«حبیب‌الله حقیقی» مبارزه با قاچاق کالا و ارز را کاری دشوار اما شدنی دانست و افزود: قاچاق موضوعی قابل کنترل، نظارت و جلوگیری است و ما توانسته‌ایم در سال 93 در حوزه قاچاق ورودی توقف و در حوزه قاچاق خروجی شاهد کاهش 50 درصدی باشیم.

وی با اشاره به ابطال 6 میلیون کارت سوخت در سال 93 ، یادآور شد: با اجرای طرح ارائه سوخت بر اساس پیمایش در طی 2 ماه اخیر روزانه قریب به 8 میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت را شاهد بوده‌ایم.

وی با اشاره به هم‌پوشانی و همدلی موجود در دستگاه‌های مرتبط گلستانی، خاطرنشان کرد: یقیناً با کنترل مبادی و مسیرها در این استان مشکلات به حداقل خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، در جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز، معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان، مدیرکل پایانه‌ها، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و تعدادی دیگر از مدیران مرتبط گزارشی را از وضعیت استان ارائه کردند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نشست تخصصی مبارزه با قاچاق کالا و ارز